IPPP3/443-538/10-5/MG
Interpretacja indywidualna
z dnia 24 sierpnia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28.05.2010 r. (data wpływu 01.06.2010 r.), uzupełnionego w dniu 16.07.2010 r. (data wpływu 20.07.2010 r.) na wezwanie z dnia 09.07.2010 r o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT– jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 01.06.2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 16.07.2010 r. (data wpływu 20.07.2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-538/10-2/MG z dnia 09.07.2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Instytut podpisał umowę finansową z Władzą Wdrażającą Programy Europejskie, która realizuje w imieniu Rządu Rzeczypospolitej Polskiej zadania związane z zarządzaniem środkami funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, środkami pochodzącymi z bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz środkami innych programów powierzonych jej do realizacji. Fundusze w ramach umowy zawartej pomiędzy WWPE a I. zostały przyznane ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw trzecich.
Środki uzyskane z Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich zostają zagospodarowane na realizację projektu badawczego pt. „Obywatele z krajów byłego ZSRR oraz Wietnamu w Polsce, adaptacja czynniki ułatwiające i utrudniające integrację imigrantów.” Zgodnie z szacunkowym budżetem w przeważającej części na wynagrodzenia m.in. pełnomocnika operacyjnego, autorów narzędzi badawczych, tłumaczy, ankieterów, autorów analiz statystycznych, za przygotowanie raportu.
W końcowej fazie realizacji projektu z funduszy będą pokryte koszty organizacji wystawy i konferencje naukowe prezentujące wyniki badań. Instytut nie będzie generował z tego projektu żadnych przychodów.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy realizując projekt w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich Instytut ma prawne możliwości odzyskania podatku VAT.
Stanowisko Wnioskodawcy:
Zdaniem Wnioskodawcy I nie ma prawnych możliwości odzyskania podatku VAT, w związku z tym wszystkie faktury zakupu dotyczące projektu powinny być ewidencjonowane w wartości brutto.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz. U. nr 54 poz. 535 z późn. zmianami opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Należy zatem stwierdzić, że IP PAN jako jednostka naukowa nie dokonuje żadnych świadczeń na rzecz innych podmiotów, a w konsekwencji nie występuje czynność podlegająca opodatkowaniu.
W rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 I otrzymuje z MNiSW corocznie dotacje na działalność statutową. Z regulacji art. 29 ust. 1 wynika, że jeśli otrzymana dotacja, subwencja lub inna dopłata stanowi dofinansowanie bieżącej działalności statutowej jednostki (dotacja podmiotowa) i w sposób bezpośredni nie jest związana z konkretną dostawą towaru lub świadczonych usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a co za tym idzie VAT zawarty w dokumentach zakupowych nie podlega zwrotowi tylko stanowi koszt jednostki.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
W przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym oraz stanowisku wskazano, iż środki uzyskane z Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich zostaną zagospodarowane na realizację projektu badawczego pt. „Obywatele z krajów byłego ZSRR oraz Wietnamu w Polsce, adaptacja czynniki ułatwiające i utrudniające integrację imigrantów.” Otrzymane dofinansowanie zgodnie z szacunkowym budżetem przeznaczone zostaną w przeważającej części na wynagrodzenia m.in. pełnomocnika operacyjnego, autorów narzędzi badawczych, tłumaczy, ankieterów, autorów analiz statystycznych, za przygotowanie raportu. W końcowej fazie realizacji projektu z funduszy będą pokryte koszty organizacji wystawy i konferencje naukowe prezentujące wyniki badań.
Instytut, jako jednostka naukowa nie dokonuje żadnych świadczeń na rzecz innych podmiotów, nie będzie generował żadnych przychodów z tytułu realizacji projektu a w konsekwencji nie występuje czynność podlegająca opodatkowaniu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie został spełniony, gdyż Wnioskodawca, nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją projektu pt. „Obywatele z krajów byłego ZSRR oraz Wietnamu w Polsce, adaptacja czynniki ułatwiające i utrudniające integrację imigrantów” realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw trzecich.
Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w stanowisku Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14c ust. 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii opodatkowania dotacji
Ponadto, należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
