• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

ITPP1/443-501/10/BK

Interpretacja indywidualna
z dnia 16 sierpnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.), uzupełnionym pismami w dniach 26 lipca i 11 sierpnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania otrzymanej dotacji oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 31 maja 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania otrzymanej dotacji oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka zajmuje się doradztwem dla firm, realizuje projekty szkoleniowe oraz projekty ze wsparciem eksperckim dla firm z sektora MŚP, współfinansowane z dotacji unijnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekty doradcze są wyłonione z konkursów ogłoszonych przez Instytucje Pośredniczące i finansowane w 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego, w 15% z budżetu państwa. Projekt ma określony budżet, w ramach którego wyszczególniono zadania m.in. „zarządzanie projektem”, „promocja i rekrutacja”, „realizacja doradztwa”, są też koszty pośrednie. Usługa doradcza skierowana jest do firm, które spełniają odpowiednie kryteria i zostały rekrutowane do uczestnictwa w projekcie. Każda z firm w ramach projektu otrzymuje wsparcie eksperckie, którego wynikiem jest przygotowanie strategii finansowej firmy. Wartość projektu określono na kwotę 695.694, 62 zł, w tym na realizację projektu przyznano dotację w kwocie 601.614, 62 zł, natomiast uczestnicy projektu wnoszą „wkład własny” w kwocie 94.080 zł. Wydatki na realizację projektu zgrupowano w kilku zadaniach oraz kosztach pośrednich: zarządzanie projektem 210. 769 zł, promocja projektu i rekrutacja 263.851 zł, realizacja doradztwa 188.160 zł, monitoring i ewaluacja projektu 19.440 zł. Koszty pośrednie wyniosą 13.474,62 zł. Wpływ na wartość „wkładu własnego” firmy (beneficjenta pomocy publicznej), czyli na wartość usługi doradztwa w ramach projektu ma wartość zadania „Realizacja doradztwa” (kwota 188.160 zł brutto). Usługa dla uczestników projektu jest dofinansowana w 50% wartości tegoż zadania (94.080 zł brutto), a za kolejne 50% wartości zadania „realizacja doradztwa” (94.080 zł brutto) wystawiana jest firmom faktura ze stawką VAT 22%. Aby mogły zostać zrealizowane cele i rezultaty projektu, muszą zostać wykonane wszystkie zadania i działania wyszczególnione w budżecie, zarówno bezpośrednie, jak i zapewnienie konsultanta i analityka finansowego, zarządzanie projektem, promocja i rekrutacja, monitoring i ewaluacja, rozliczenie projektu, wynajem pomieszczenia na biuro projektu, łączność telefoniczna i internetowa, zapewnienie odpowiednich materiałów biurowych itp. W celu zrealizowania usług doradczych Spółka nabywa towary i usługi, otrzymując faktury VAT. Kwalifikowane w projekcie są też wydatki niefakturowane ponoszone przez Spółkę w związku z realizowanym projektem, np. koszty wynagrodzenia personelu projektu. Przed rozpoczęciem realizacji projektu Spółka złożyła oświadczenie, że nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT. Zgodnie z tym oświadczeniem VAT był kwalifikowany w projekcie. Spółka nie dokonywała obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jak wynika z uzupełnienia do wniosku cel ogólny projektu doradczego ze wsparciem eksperckim dla firm, to zwiększenie poziomu konkurencyjności rynkowej i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw z sektora MŚP, prowadzących działalność produkcyjną i usługową, poprzez umożliwienie ich właścicielom, kadrze zarządzającej i księgowym dostępu do specjalistycznego doradztwa z zakresu finansów. Warunkiem koniecznym rozwoju każdej firmy oraz wzrostu konkurencyjności jest posiadanie jasno określonej długookresowej strategii finansowania działalności firmy, która powinna odpowiadać na pytanie: co należy zrobić, jakie środki wykorzystać i jakie działania należy podjąć, aby sprawnie funkcjonować i rozwijać się w przyszłości. Zdobycie wsparcia eksperckiego w postaci doradztwa w zakresie finansów pozwoli wskazać najbardziej optymalne źródła finansowania strategii rozwoju firm, gwarantujące jednocześnie zwiększenie zdolności konkurowania na rynku i pozwalające lepiej adaptować się do wymagań i zmian rynkowych. Cele szczegółowe projektu to:

dostarczenie usług doradczych, których efektem będą strategie finansowe, pozwalające na efektywne zarządzanie finansami firm,

zwiększenie wiedzy z zakresu finansów oraz źródeł finansowania działalności przez osoby odpowiedzialne za zarządzanie firmami dzięki skorzystaniu z doradztwa,

wzrost świadomości osób odpowiedzialnych za zarządzanie firmami z zakresu stosowania innowacyjnych rozwiązań w obszarze planowania oraz efektywnego zarządzania finansami oraz wzrost motywacji do ich stosowania,

zmniejszenie ryzyka zachwiania i niepowodzenia działalności dzięki wyposażeniu właścicieli firm w rozwiązania umożliwiające szybką reakcję w przypadku wystąpienia zmiany gospodarczej,

popularyzacja wiedzy, skutkująca wzrostem świadomości z zakresu finansów, pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania i konieczności posiadania jasno sprecyzowanej strategii finansowej.

Doradztwo dla każdej firmy obejmuje m.in.:

analizę prowadzonej działalności firmy, stanu istniejącego, zidentyfikowanie potrzeb,

przygotowanie propozycji rozwiązań finansowych, opracowanie źródeł finansowania działalności , różne warianty,

przedstawienie wstępnych wyników analiz przedstawicielom firmy,

opracowanie strategii w zakresie analiz, prognoz finansowych,

przygotowanie strategii finansowej firmy,

przekazanie strategii władzom firmy wraz z prezentacją.

Efekty wdrożenia strategii mają doprowadzić do osiągnięcia sukcesu rynkowego, rozumianego jako wymierne efekty finansowe i biznesowe, ale również jako dynamika wzrostu, budowanie przewagi konkurencyjnej, zdobycie pozycji lidera na rynku regionalnym. Wdrożenie efektywnego zarządzania finansami zaowocuje wzmocnieniem pozycji konkurencyjnej firm na regionalnym rynku.

Usługa wsparcia eksperckiego dla firm sklasyfikowana jest w PKWiU z 1997 r. pod symbolem 74.14.12-00.00 (usługa doradcza w zakresie zarządzania finansami – z wyjątkiem podatków).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy otrzymana przez Spółkę dotacja stanowi obrót w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT...

Czy Spółce zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług dotyczących realizacji wszystkich zadań i działań wykorzystywanych do czynności w pełni opodatkowanej VAT tj. do „realizacji doradztwa” w 100%, czy proporcjonalnie i czy Spółka z tego prawa musi, czy jedynie może skorzystać, tzn. jeżeli VAT zostałby zakwalifikowany przez Instytucję Pośredniczącą, to czy nieodliczenie go z VAT należnego będzie prawidłowe oraz czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku we wszystkich realizowanych zadaniach...

Zdaniem Wnioskodawcy, jak wynika z własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, skorygowanego w dniu 11 sierpnia 2010 r. pozyskana dotacja nie ma związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie sprzedaży. Reasumując otrzymana dotacja nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, nie powię3.ksza obrotu z tytułu świadczenia usług doradczych objętych projektem. Dotacja w kwocie 601.614,62 zł nie ma bezpośredniego wpływu na cenę, a tym samym nie podlega opodatkowaniu jako czynność niewymieniona w art. 5 ust. 1 ustawy. Opodatkowaniu podlega jedynie wkład własny w kwocie 94.080 zł.

Ponadto zgodnie art. 86 ust. 1 ustawy Spółka ma prawo do obniżenia podatku należnego z tytułu sprzedaży opodatkowanej o podatek naliczony od towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponieważ wszystkie towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu służą czynności opodatkowanej, to Spółka ma prawo do obniżenia podatku należnego w 100%, a nie proporcjonalnie. Jeżeli Spółka z tego prawa nie skorzystała i nie odliczyła podatku, aby nie było podwójnego finansowania, („gdyż VAT został już kwalifikowany”) to jest prawidłowym nieodzyskiwanie tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 powołanej ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Natomiast zasady obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zostały uregulowane w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W myśl art. 86 ust. 2 ustawy kwotę w podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W oparciu o art. 86 ust. 10 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje:

w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11,12,16 i 18;

Stosownie do art. 86 ust. 11 ww. ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwoty podatku naliczonego dającej podatnikowi prawo do odliczenia, podatnik może w celu ustalenia tej kwoty zastosować proporcję określoną zgodnie z ust. 2-10 powołanego artykułu (art. 90 ust. 2 ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka realizuje projekt doradczy, który ma określony budżet. W ramach projektu wyszczególniono następujące zadania: „zarządzanie projektem”, „promocja i rekrutacja”, „realizacja doradztwa”, są też koszty pośrednie. Wartość projektu określono na kwotę 695.694, 62 zł, w tym na realizację projektu przyznano dotację w kwocie 601.614, 62 zł, która jak wskazano nie ma bezpośredniego wpływu na cenę, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu. Natomiast w ramach zadania „realizacja doradztwa”, na które przeznaczono kwotę 188.160 zł brutto uczestnicy projektu wnoszą „wkład własny” w wysokości 94.080 zł (50% kwoty zadania). Wnoszony wkład własny ma wpływ na cenę realizowanego zadania, generuje zyski. Firmom z tego tytułu wystawiana jest faktura ze stawką 22%.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż skoro jak wskazano pozyskana dotacja w kwocie 601.614, 62 zł nie ma jakiegokolwiek związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi (nie generuje zysków), a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Zatem otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu, gdyż nie stanowi czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W opisanym stanie faktycznym jedynie wkłady własne w kwocie 94.080 zł (50% kwoty zadania) wnoszone na pokrycie realizacji zadania „realizacja doradztwa” stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, podlegający opodatkowaniu według właściwej stawki dla świadczonych usług.

Odnosząc się natomiast do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami wskazać należy, iż w opisanym stanie faktycznym, skoro otrzymana dotacja nie ma wpływu na obrót, a jedynie wkłady własne podlegają opodatkowaniu, to Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w takim zakresie, w jakim nabywane towary i usługi służą do wykonywania czynności opodatkowanych, zgodnie z powołanym art. 86 ust. 1 ustawy, o ile nie wystąpią okoliczności wskazane w przepisie art. 88 tej ustawy.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, ul. Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...