• Interpretacja indywidualn...
  16.11.2024

ITPP2/443-655b/10/AK

Interpretacja indywidualna
z dnia 28 lipca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2010 r. (data wpływu 30 czerwca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 26 lipca 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu pn. „Rybactwo śródlądowe jako narzędzie ochrony ekosystemów wodnych oraz przykład zrównoważonej gospodarki żywymi zasobami wód” – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 30 czerwca 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 26 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu pn. „Rybactwo śródlądowe jako narzędzie ochrony ekosystemów wodnych oraz przykład zrównoważonej gospodarki żywymi zasobami wód”.

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie powstało w 2009 r. Jest organizacją, która zajmuje się m.in. aplikowaniem o dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. Stowarzyszenie złożyło do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wniosek o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013". Projekt szkolenia „Rybactwo śródlądowe jako narzędzie ochrony ekosystemów wodnych oraz przykład zrównoważonej gospodarki żywymi zasobami wód" dotyczyć będzie przeprowadzenia serii szkoleń z zakresu rybactwa śródlądowego i akwakultury. W jego ramach Stowarzyszenie ponosić będzie wydatki na przygotowanie i przeprowadzenie szkoleń. Dotyczyć one będą m.in.: wyżywienia oraz zakwaterowania uczestników szkolenia i wykładowcy, wynajmu sali oraz sprzętu multimedialnego, przygotowania materiałów informacyjno-promocyjnych, przygotowania materiałów szkoleniowych dla uczestników, wynagrodzenia wykładowców oraz prowadzącego szkolenia, wydruku podręcznika, wynagrodzenia osób zajmujących się obsługą projektu, materiałów biurowych oraz usług dotyczących przygotowania operacji. Przygotowanie i przeprowadzenie szkoleń zlecone będzie podmiotowi zewnętrznemu.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT. Realizować będzie projekt nieodpłatnie dla uczestników szkoleń i nie będzie uzyskiwało z tej działalności zysków, ani przychodów.

Projekt ten czeka na rozpatrzenie w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, gdyż Stowarzyszenie musi przedstawić pismo stwierdzające, iż nie może odzyskać podatku od towarów i usług, w zakresie realizowanego projektu. W projekcie podatek może stanowić koszt kwalifikowany i nie podlegać zwrotowi, jeśli ubiegający się o dofinansowanie nie ma możliwości jego odzyskania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „Rybactwo śródlądowe jako narzędzie ochrony ekosystemów wodnych oraz przykład zrównoważonej gospodarki żywymi zasobami wód"...

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej zgodnie z definicjami tej działalności zawartymi w ustawie prawo o stowarzyszeniach i ustawie o podatku od towarów i usług, w związku z czym nie jest płatnikiem tego podatku, nie ma możliwości jego odzyskania w związku z realizacją projektu pn. „Rybactwo śródlądowe jako narzędzie ochrony ekosystemów wodnych oraz przykład zrównoważonej gospodarki żywymi zasobami wód".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Jak wynika z powyższych przepisów, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224 poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie, nie będące zarejestrowane jako podatnik VAT, złożyło do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wniosek o dofinansowanie projektu pn. „Rybactwo śródlądowe jako narzędzie ochrony ekosystemów wodnych oraz przykład zrównoważonej gospodarki żywymi zasobami wód". Projekt dotyczyć będzie przeprowadzenia serii szkoleń z zakresu rybactwa śródlądowego i akwakultury. W jego ramach Stowarzyszenie ponosić będzie wydatki na przygotowanie i przeprowadzenie szkoleń (wyżywienie oraz zakwaterowanie uczestników szkolenia i wykładowcy, wynajem sali oraz sprzętu multimedialnego, itp.). Przygotowanie i przeprowadzenie szkoleń zlecone będzie podmiotowi zewnętrznemu. Stowarzyszenie realizować będzie projekt nieodpłatnie dla uczestników szkoleń i nie będzie uzyskiwało z tej działalności zysków, ani przychodów.

Analizując okoliczności sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy Stowarzyszenie będzie świadczyć usługi bezpłatnie i nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie zostanie spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług – związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Zatem Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie będzie również miało możliwości uzyskania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r., ponieważ środki otrzymane w ramach dofinansowania nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i ust. 4 tego rozporządzenia.

Podkreślić należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Jednocześnie informuje się, że kwestie dotyczące: możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu pn. „Szkolenia okresowe z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracowników sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich”, podatku związanego z realizacją kampanii promującej spożycie ryb wśród dzieci i kampanii promującej spożycie ryb i produktów rybnych rozstrzygnięte zostały w interpretacjach indywidualnych nr ITPP2/443-655a/09/AK, ITPP2/443-655c/09/AK, ITPP2/443-655d/09/AK.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...