• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

ITPP2/443-348/10/EB

Interpretacja indywidualna
z dnia 24 czerwca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2010 r. (data wpływu 14 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego do zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu pn. „Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw” – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 14 kwietnia 2010 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu pn. „Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw”.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi sprzedaż towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W roku bieżącym wystąpiła z wnioskiem o uzyskanie dotacji w ramach działania 8.1.1. - „Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw”. Celem ogólnym projektu jest podwyższenie kompetencji interpersonalnych i zawodowych pracowników Spółki, pozwalających na utrzymanie standardów jakości ISO, a tym samym zwiększenie konkurencyjności firmy na rynku. Cele szczególne projektu przedstawiają się następująco:

* nabycie umiejętności w zakresie programowania i zabezpieczenia danych na kartach elektronicznych,

* podwyższenie i nabycie umiejętności w zakresie obsługi używanego oprogramowania,

* podniesienie wiedzy i umiejętności w zakresie zarządzania magazynem i gospodarowania zapasami,

* podniesienie i aktualizacja wiedzy w zakresie prawa zamówień publicznych,

* nabycie umiejętności komunikacji interpersonalnej, negocjacji, asertywności, radzenia sobie w sytuacjach stresowych oraz zarządzania ludźmi i zadaniami poprzez wzrost kompetencji menedżerskich,

* nabycie umiejętności prowadzenia negocjacji biznesowych i profesjonalnej sprzedaży,

* podniesienie znajomości języka angielskiego w biznesie (na poziomach A2 i B1),

* podwyższenie umiejętności kadry menedżerskiej w zakresie planowania strategicznego i zarządzania personelem poprzez wykorzystanie coachingu,

* wykorzystanie potencjału i doświadczenia pracowników powyżej 45 roku życia poprzez identyfikację i zniesienie indywidualnych barier w rozwoju zawodowym i osobistym,

* eliminowanie stereotypów dotyczących predyspozycji kobiet i mężczyzn w zakresie wykonywania przez nich pracy oraz uświadomienie pracownikom znaczenia równego uczestnictwa kobiet i mężczyzn w podejmowaniu decyzji.

W ramach realizacji projektu Spółka poniesie koszty, które będą korzystały z dofinansowania w formie dotacji. Są to w szczególności koszty bezpośrednie dotyczące projektu (wynagrodzenie koordynatora i asystenta projektu, promocja projektu, usług przygotowania do druku i druku, usług zaprojektowania i wykonania tablic informacyjnych i umieszczenia na stronie internetowej, wynagrodzenie trenerów, koszty nabycia materiałów do szkoleń, podręczników do nauki języka angielskiego, koszty nabycia komputerów i oprogramowania do szkoleń, koszty certyfikatów, egzaminów i koszty wynajęcia platformy e-learingowej). Poza tym Spółka poniesie koszty ewaluacji projektu, tj.: wynagrodzenie personelu (specjalisty ds. szkoleń i ewaluacji), koszt druku ankiet, oraz koszty wynagrodzenia pracowników księgowości, nabycia materiałów biurowych i piśmienniczych, usług telefonicznych, opłat pocztowych, koszty mediów. Co do zasady, do dofinansowania w ramach działania 8.1.1. kwalifikują się wszystkie przedstawione wyżej kategorie wydatków zaplanowane w ramach realizacji projektu. Zgodnie z krajowymi wytycznymi dotyczącymi kwalifikowania wydatków w ramach Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013, zapłacony podatek naliczony może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko i wyłącznie wówczas, gdy beneficjentowi, zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem krajowym, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot tego podatku. Opierając się na powyższych zapisach, Spółka uznała, iż w przypadku realizowanego projektu, którego jest liderem, za wydatek kwalifikowany nie może zostać uznany podatek naliczony od nabytych towarów i usług, gdyż Spółce będzie przysługiwać prawo do jego odliczenia. Wobec powyższego we wniosku o dofinansowanie jako podstawę obliczenia wysokości dotacji zadeklarowano wydatki w kwotach netto. W rezultacie, uzyskana przez Spółkę dotacja nie pokrywa kwot podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (jeżeli wystąpi), od wydatków ponoszonych na realizację Projektu w ramach działania 8.1.1. „Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw” ...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację projektu, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ wydatki te związane będą z ogólną działalnością Spółki, tym samym będą one w sposób pośredni związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, bowiem Spółka nie dokonuje co do zasady, sprzedaży zwolnionej od podatku bądź nieopodatkowanej. Jednocześnie Spółka wskazała, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje nie tylko wówczas, gdy nabywane towary i usługi są bezpośrednio związane z działalnością opodatkowaną. Zdaniem Spółki, oznacza to że dopuszczalne jest odliczenie podatku naliczonego także w przypadku, gdy nabywane towary i usługi wykazują pośredni związek z działalnością opodatkowaną. W opinii Spółki, ponoszone przez nią wydatki na realizację projektu, należy uznać za wydatki pośrednio związane z działalnością gospodarczą, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, a realizowany projekt pozostaje w związku z działalnością gospodarczą Spółki. Projekt nie stanowi celu samego w sobie, lecz ma wspierać ogólną działalność Spółki i pośrednio przyczyniać się do generowania obrotów w przyszłości, a więc wykonywania czynności opodatkowanych. Spółka wskazała, iż wydatki poniesione na rozwój pracowników są związane z działalnością przedsiębiorstwa, a wręcz są niezbędne do właściwego funkcjonowania. W związku z tym podatek naliczony od wydatków ponoszonych przez Spółkę w ramach realizacji projektu, jest związany z podstawową działalnością Spółki, co do zasady opodatkowaną podatkiem. Jednocześnie nie zachodzą przesłanki ograniczające prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikające z art. 88 ustawy. Na potwierdzenie swojego stanowiska dotyczącego wydatków pośrednio związanych z czynnościami opodatkowanymi podatnika, Spółka powołała interpretację indywidualną (syg. IPPP3/443-169/08-2/KT) wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które w ogóle nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. wykorzystywane są do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zatem z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka prowadzi wyłącznie sprzedaż towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W roku bieżącym przystąpiła do realizacji projektu pn. „Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw”, którego celem jest podwyższenie kompetencji interpersonalnych i zawodowych pracowników Spółki, pozwalających na utrzymanie standardów jakości ISO, a tym samym zwiększenie konkurencyjności firmy na rynku. W ramach projektu pracownicy Spółki uczestniczyli w szeregu szkoleń m. in. w zakresie obsługi kart magnetycznych, oprogramowania, planowania strategicznego i zarządzania personelem, znajomości języka angielskiego, wykorzystywania potencjału personelu powyżej 45 roku życia. Spółka poniosła koszty bezpośrednie dotyczące projektu tj.: wynagrodzenie, promocja projektu, usług, wynagrodzenie trenerów, koszty nabycia materiałów do szkoleń, koszty nabycia komputerów i oprogramowania do szkoleń, koszty certyfikatów, egzaminów i koszty wynajęcia platformy e-learingowej oraz koszty wynagrodzenia pracowników księgowości, nabycia materiałów biurowych, opłat pocztowych, koszty mediów.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów, stwierdzić należy, iż – o ile poniesione wydatki będą miały pośredni związek z czynnościami opodatkowanymi, przyczyniając się pośrednio do generowania obrotu opodatkowanego – Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami dokonanymi w ramach realizacji projektu pn. „Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw” zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile nie zajdą okoliczności wyłączające to prawo, wynikające z art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...