ILPP2/443-451/10-4/BA
Interpretacja indywidualna
z dnia 15 czerwca 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2010 r. (data wpływu 25 marca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 maja 2010 r. (data wpływu 20 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją zadań pn. „Termomodernizacja (…)”, „Modernizacja (…)” oraz „Termomodernizacja (…)” – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 25 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją zadań pn. „Termomodernizacja (…)”, „Modernizacja (…)” oraz „Termomodernizacja (…)”. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 maja 2010 r. (data wpływu 20 maja 2010 r.) o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca (dalej Gmina) ubiega się o częściowe umorzenie pożyczek zaciągniętych w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizowane wcześniej inne zadania termomodernizacyjne. Uzyskane umorzenia Gmina zamierza przeznaczyć na dofinansowanie zadań: „Termomodernizacja (…)”, „Modernizacja (…)” oraz „Termomodernizacja (…)”.
Załącznikiem wymaganym do rozpatrzenia wniosków o częściowe umorzenie pożyczek jest interpretacja indywidualna o podatku VAT.
Zadania realizują cele publiczne polegające na poprawie infrastruktury edukacyjnej Gminy. Inwestycje wynikają z zadań własnych gminy, określonych w art. 5 ust. 5 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku.
Planowane inwestycje nie będą przynosić dochodu - nie będą pobierane opłaty. Inwestycje nie są związane z czynnościami podatkowymi Gminy. Zadaniem Gminy jest docieplenie ścian i stropodachu budynków przedszkola i szkoły, modernizacja instalacji c.o. w szkołach. Realizacja zadania poprawi warunki przebywania dzieci w przedszkolu i uczniów w szkołach, obniży koszty eksploatacji budynków, zmniejszy emisję gazów cieplarnianych.
Z tytułu poprawienia warunków nauczania Gmina, ani zarządcy nieruchomości nie będą pobierać opłat - Publiczne Przedszkole, Gimnazjum oraz Szkoła Podstawowa prowadzone przez Gminę są placówkami publicznymi. w celu realizacji powyższych zadań Gmina zabezpiecza w budżecie środki finansowe dla wykonawców, którzy zostaną wyłonieni zgodnie z przepisami ustawy „Prawo zamówień publicznych”. Środki zostaną uwzględnione w planie finansowym jednostek organizacyjnych Gminy tj. Publicznego Przedszkola, Gimnazjum oraz Szkoły Podstawowej, działających w formie jednostek budżetowych. Przedszkole i Szkoły nie są płatnikami podatku VAT. Roboty budowlane, dostawy i usługi będą opodatkowane 22% stawką podatku od towarów i usług. Gmina za pośrednictwem swoich jednostek organizacyjnych zapłaci za roboty budowlane, usługi i dostawy.
W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że:
1. Jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT czynny. Jednostki budżetowe realizujące zadania pn. „Termomodernizacja (…)” „Modernizacja (…)” oraz „Termomodernizacja (…)” nie są zarejestrowane jako podatnicy podatku VAT.
2. Przedmiot inwestycji nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych, czyli nie będzie osiągał obrotów z czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, jak również do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
3. Po realizacji zadań pn. „Termomodernizacja (…), „Modernizacja (…)” oraz „Termomodernizacja (…)” ich właścicielem będzie Gmina.
4. Przedmiot inwestycji nie będzie przekazany odpłatnie lub nieodpłatnie.
5. Faktury VAT dokumentujące zakup towarów i usług w związku z realizacją zadania będą wystawiane odpowiednio na Publiczne Przedszkole, Gimnazjum i Szkołę Podstawową, które są jednostkami organizacyjnymi Gminy. Gmina jest organem założycielskim tych jednostek.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Gminie przysługuje prawo odliczenia podatku od towarów i usług kontraktowanych w ramach realizowanych zadań...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług realizowanych w ramach realizowanych zadań, ponieważ Gmina nie spełnia warunków określonych w § 22-34 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy od towarów i usług (Dz. u. Nr 212, poz. 1336), tym samym niemożliwe jest zastosowanie przepisów art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem zatem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi nabywcy towarów i usług. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Ponadto elementem umożliwiający odliczenie jest posiadanie przez podatnika faktur VAT, z których wynika, iż to on jest nabywcą towarów i usług.
Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).
Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 224, poz. 1799). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. u. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, iż zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy – w szczególności zadania te obejmują sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jako zarejestrowany podatnik podatku VAT czynny, ubiega się o częściowe umorzenie pożyczek zaciągniętych w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizowane wcześniej inne zadania termomodernizacyjne. Uzyskane umorzenia Zainteresowany zamierza przeznaczyć na dofinansowanie zadań: pn. „Termomodernizacja (…)”, „Modernizacja (…)” oraz „Termomodernizacja (…)”. Zadania realizują cele publiczne polegające na poprawie infrastruktury edukacyjnej Gminy. Inwestycje wynikają z zadań własnych gminy, określonych w art. 5 ust. 5 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku. Przedmiot inwestycji nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych, czyli nie będzie służył do osiągania obrotów z czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, jak również do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Po realizacji zadań ich właścicielem będzie Zainteresowany. Przedmiot inwestycji nie będzie przekazany odpłatnie lub nieodpłatnie. Faktury VAT dokumentujące zakup towarów i usług w związku z realizacją zadania będą wystawiane odpowiednio na Publiczne Przedszkole, Gimnazjum i Szkołę Podstawową, które są jednostkami organizacyjnymi Gminy. Wnioskodawca jest organem założycielskim tych jednostek.
Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektów. Powyższe wynika z faktu, iż faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług służące realizacji projektów, wystawione będą na Publiczne Przedszkole, Gimnazjum i Szkołę Podstawową. w konsekwencji to ww. podmioty, a nie Gmina, występują w roli nabywcy towarów i usług w związku z projektem. Żeby móc dokonać odliczenia podatku VAT – stosownie do treści art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT – musi istnieć obligatoryjna zależność, tj. zakupione towary lub usługi muszą służyć czynnościom opodatkowanym tego nabywcy oraz muszą być udokumentowane fakturami na niego wystawionymi. Mając na względzie, iż Gmina nie jest nabywcą towarów i usług określonych na fakturach VAT a ponadto realizowane inwestycje nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych, brak jest podstaw do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z takich dokumentów.
Reasumując, Wnioskodawca w ramach realizacji zadań pn. „Termomodernizacja (…)”, „Modernizacja (…)” oraz „Termomodernizacja (…)” nie będzie miał prawnej możliwości odliczenia podatku od towarów i usług.
Należy podkreślić, że tut. Organ uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadań, jednakże częściowo w oparciu o inną podstawę prawną.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
