ILPP2/443-516/10-2/BA
Interpretacja indywidualna
z dnia 14 czerwca 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2010 r. (data wpływu 6 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. „Budowa (…)” – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 6 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. „Budowa (…)”.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Przedmiotem projektu Wnioskodawcy (dalej Gmina) jest utworzenie systemu zapobiegającego zalewaniu i podtopieniu, w którym zbiornik mokry będzie również wykorzystywany do celów przeciwpożarowych i rekreacyjnych. Projekt jest kontynuacją budowy infrastruktury przeciwpodtopieniowej – zbiornika nr 1 – kanału odprowadzającego oraz odbudowy cieku naturalnego. Projekt składa się z następujących zadań:
1. Budowa zbiornika suchego nr 2 – zbiornik retencyjny o pojemności około 30.000 m3 w celu zatrzymania nadmiaru wód opadowych odprowadzanych z terenów przemysłowych. Nadmiar wód odprowadzany będzie kanałami otwartym i zamkniętym, a następnie do rowu otwartego.
2. Budowa zbiornika nr 3 – zbiornik wielozadaniowy o pojemności około 70.000 m3 dla ochrony przed zalewaniem i podtapianiem terenów oraz dla rekreacji i dla celów przeciwpożarowych.
3. Przebudowa rowu na odcinku między zbiornikiem 2 i 3 oraz na odcinku od zbiornika 3 w kierunku ujścia do rzeki.
Celem projektu jest budowa infrastruktury, która wyeliminuje powstawanie zagrożeń środowiskowych i zmniejszenie ich skutków (zalania i podtopienia) na terenach objętych inwestycją. Wyeliminowanie zagrożeń podtopieniami spowoduje poprawę warunków życia i bezpieczeństwa mieszkańców, a ponadto przyczyni się do rozwoju gospodarczego miasta oraz do stworzenia warunków inwestowania w strefie przemysłowej ze względu na fakt, iż tereny inwestycyjne będą odwodnione.
Zgodnie ze Strategią Rozwoju Województwa (Priorytet II) nastąpi poprawa pozycji konkurencyjności gospodarki województwa i stworzenie nowoczesnej bazy gospodarczej. Budowa nowej infrastruktury jest również jednym z celów pola działań Strategii Powiatu, (Rozwój lokalny w wymiarze społecznym i materialnym – rozwój lokalnej infrastruktury technicznej).
W wyniku realizacji projektu nastąpi wyeliminowanie zagrożeń podtopieniami i występowania powodzi oraz zanieczyszczenia gleby na terenach objętych projektem. Tereny inwestycyjne miasta zostaną uzbrojone w kompleksowy system odwodnienia. Spowoduje to poprawę warunków inwestowania w strefie przemysłowej, powstawanie nowych przedsiębiorstw przemysłowych co pozytywnie wpłynie na poziom rozwoju gospodarczego regionu. Zwiększa to konkurencyjność gospodarki, miasta, powiatu i województwa.
Ponadto w wyniku realizacji projektu osiągnięte zostaną następujące produkty:
1. Zbiornik suchy małej retencji - szt. 1.
2. Zbiornik wielozadaniowy mokry - szt. 1.
3. Odbudowany rów.
Okres realizacji projektu: od grudnia 2010 r. do września 2012 r.
Gmina jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Wydatki poniesione przez Gminę w związku z realizacją projektu pn. „Budowa (…)” nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Wybudowana w ramach projektu infrastruktura nie będzie generowała dochodu i nie zostanie przekazana w zarząd innemu podmiotowi.
Indywidualna interpretacja w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT), wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwego ze względu na siedzibę Wnioskodawcy zostanie wykorzystana jako załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu pn. „Budowa (…)”, który znajduje się na liście indywidualnych projektów kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, oś II Ochrona środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka. Działanie II.4 Gospodarka Wodna, a także jest umieszczony w Planie Finansowym Wsparcia na 2010 rok Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „Budowa (…)”...
Zdaniem Wnioskodawcy, mimo że jest on podatnikiem VAT, to w ramach wnioskowanych do dofinansowania środków nie można obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124”.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego, na podstawie zapisu art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 224, poz. 1799). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. u. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (art. 7 ust. 1 pkt 14 cyt. ustawy).
Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Gmina występuje o dofinansowanie projektu pn. „Budowa (…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, oś II Ochrona środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka, działanie II.4 Gospodarka Wodna, który jest umieszczony w Planie Finansowym Wsparcia na 2010 r. Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Przedmiotem projektu jest utworzenie systemu zapobiegającego zalewaniu i podtopieniu, w którym zbiornik mokry będzie również wykorzystywany do celów przeciwpożarowych i rekreacyjnych. Celem projektu jest budowa infrastruktury, która wyeliminuje powstawanie zagrożeń środowiskowych i zmniejszenie ich skutków (zalania i podtopienia) na terenach objętych inwestycją. Wyeliminowanie zagrożeń podtopieniami spowoduje poprawę warunków życia i bezpieczeństwa mieszkańców, a ponadto przyczyni się do rozwoju gospodarczego miasta oraz do stworzenia warunków inwestowania w strefie przemysłowej ze względu na fakt, iż tereny inwestycyjne będą odwodnione. w wyniku realizacji projektu osiągnięte zostaną następujące produkty:
1. Zbiornik suchy małej retencji - szt. 1.
2. Zbiornik wielozadaniowy mokry - szt. 1.
3. Odbudowany rów.
Ww. projekt będzie realizowany przez Gminę w okresie od grudnia 2010 r. do września 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Jednakże wydatki poniesione przez niego w związku z realizacją ww. projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Wybudowana w ramach projektu infrastruktura nie będzie generowała dochodu i nie zostanie przekazana w zarząd innemu podmiotowi.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane przez podatnika towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. w przedmiotowej sprawie warunki te nie zostaną spełnione, gdyż Gmina wykonuje jedno z zadań własnych Gminy, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanego projektu.
W zakresie ww. projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 224, poz. 1799). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu pn. „Budowa (…)”.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
