• Interpretacja indywidualn...
  20.05.2024

IBPBI/2/423-586/10/CzP

Interpretacja indywidualna
z dnia 27 kwietnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1045 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2010r. (data wpływu do Organu 27 stycznia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie uzyskania przychodu w związku z przekazaniem majątku Ch (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3) - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 27 stycznia 2010r. wpłynął do Organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie uzyskania przychodu w związku z przekazaniem majątku Ch.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny :

XXXIII Zjazd Z powziął uchwałę wprowadzającą zmiany do statutu Z polegające na umożliwieniu nabywania przez poszczególne Ch osobowości prawnej. Nabycie osobowości prawnej przez Ch powoduje konieczność ich majątkowego i finansowego wydzielenia z dotychczasowej struktury Związku, w której funkcjonowały jako jednostki samobilansujące (bez osobowości prawnej).

Na mocy postanowień § 3 ust. 1 przedmiotowej uchwały - Główna Kwatera Z została zobowiązana do protokolarnego przekazania dla Ch - po jej zarejestrowaniu jako osoby prawnej - wszystkich składników majątku będących, w dniu przekazania, we władaniu ekonomicznym tej Ch, w tym należących do niej hufców i innych jednostek organizacyjnych oraz związanych z tymi aktywami pasywów.

Ch uzyskała osobowość prawną na mocy postanowień art. 17 ustawy z dnia 07 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. 2001r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) z chwilą jej wpisania do KRS, co nastąpiło w dniu 01 grudnia 2009r. W związku z powyższym powstała konieczność przeprowadzenia wydzielenia Ch z dotychczasowej struktury Z.

Przepisy prawa na podstawie, których dokonywany jest podział Z to:

1. ustawa z dnia 07 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. 2001r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.),

2. statut Związku,

3. uchwała XXXIII Zjazdu Z wprowadzająca zmiany do statutu.

Przed uzyskaniem osobowości prawnej Ch stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Oznacza to, że Ch, przed uzyskaniem osobowości prawnej, stanowiła organizacyjnie i finansowo wyodrębniony, w istniejącym Związku, zespół składników majątkowych materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań statutowych i gospodarczych, i mogłaby, przed wydzieleniem, stanowić niezależną jednostkę (przedsiębiorstwo) samodzielnie realizującą swoje zadania.

Przed uzyskaniem osobowości prawnej Ch samodzielnie sporządzała jednostkowe sprawozdanie finansowe na podstawie wyodrębnionych, własnych ksiąg rachunkowych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy przekazany majątek dla Ch nie będzie stanowił przychodu podatkowego (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)...

Zdaniem Komendy Ch, na mocy postanowień § 3 ust. 1 uchwały XXXIII Zjazdu Z - Główna Kwatera Z zobowiązana została do protokolarnego przekazania danej Ch - po jej zarejestrowaniu - wszystkich składników majątku będących w dniu przekazania we władaniu ekonomicznym Ch, w tym hufców i innych jednostek organizacyjnych oraz związanych z tymi aktywami - pasywów. Zdaniem Ch, majątek dla niej przekazany pomniejszony o przekazane zobowiązania, który pozostawał w faktycznym posiadaniu Ch, nie będzie stanowił przychodu podatkowego, ponieważ znajdzie w tym przypadku zastosowanie art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że nie zalicza się do przychodów podatkowych przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela. Majątek przekazany dla Ch, który był w jej faktycznym władaniu do dnia uzyskania osobowości prawnej i był odzwierciedlony w funduszu podstawowym jednostki samobilansującej, będzie stanowił dla Ch fundusz założycielski.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

W myśl § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 137, poz. 1539 ze zm.), przepisy rozporządzenia stosuje się do niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, jeżeli nie prowadzą działalności gospodarczej, a w szczególności do stowarzyszeń. Natomiast – stosownie do § 1 ust. 3 pkt 4 ww. rozporządzenia, ilekroć jest w nim mowa o funduszu statutowym rozumie się przez to fundusz podstawowy jednostki, tworzony na podstawie przepisów prawa i statutu jednostki, przeznaczony na finansowanie jej działalności statutowej. Fakt ten potwierdza załącznik nr 1 do powyższego rozporządzenia, zgodnie z którym fundusze własne stowarzyszenia tworzy m. in. fundusz statutowy.

Wnioskodawca przedstawiając własne stanowisko w sprawie oświadczył, iż majątek mu przekazany, który był w jego faktycznym władaniu do dnia uzyskania osobowości prawnej będzie stanowił dla niego fundusz założycielski. Zatem w przedmiotowej sprawie fundusz statutowy stanowić będzie jednocześnie fundusz założycielski Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, skoro majątek przekazany Wnioskodawcy stanowić będzie jego fundusz założycielski, to zdarzenie to – w myśl art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – będzie neutralne podatkowo.

Do wniosku Ch dołączyła kserokopie dokumentów obrazujących przedstawiony we wniosku stan faktyczny. Należy zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny tych materiałów: jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że odnośnie spraw będących przedmiotem oznaczonych we wniosku pytań 1 i 2 wydano odrębne interpretacje.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...