ITPP1/443-411/10/BS
Interpretacja indywidualna
z dnia 4 czerwca 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2010 r. (data wpływu 26 kwietnia 2010 r.) uzupełnionym w dniu 24 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją nie związaną z czynnościami opodatkowanymi - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 26 kwietnia 2010r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 24 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją nie związaną z czynnościami opodatkowanymi.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury. Do podstawowej działalności instytucji należy edukacja kulturalna i wychowawcza przez sztukę, gromadzenie i udostępnianie dóbr kultury, tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego, dbałość o rozwój kultury, zachowanie folkloru i rękodzieła artystycznego i ludowego, wymiana z innymi ośrodkami kultury. Wnioskodawca jako osoba prawna jest zarejestrowany w urzędzie skarbowym i posiada NIP, ale nie wykonując żadnych czynności opodatkowanych, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, w związku z tym nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy OŚ4 Leader w ramach PROW 2007-2013 działanie 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dotyczącego operacji „Po obydwu stronach rzeki” – etap I promocja „Galerii” (wsparcie rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny). Przyznane środki w ramach wskazanego programu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zestawienie rzeczowo-finansowe sporządzone przez Wnioskodawcę przewiduje następujące wydatki opodatkowane podatkiem od towarów i usług: wydatki na organizację spotkań artystów, członków zespołu projektowego, partnerów (zakup art. spożywczych), wynagrodzenia za usługi pocztowe, usługi polegające na wykonaniu składu komputerowego do druku i druk materiałów informacyjno-promocyjnych na wernisaże. Wnioskodawca wskazał, iż otrzymane środki, nie są środkami z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy realizując projekt w ramach PROW 2007-2013 działanie 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dotyczącego operacji „po obydwu stronach rzeki” – etap I promocja ”Galerii” wsparcie rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny, Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT...
Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nie będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług nie może odzyskać podatku naliczonego i powinien on stanowić koszt kwalifikowany. Projekt służył będzie wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich i nie będzie realizowany w celach zarobkowych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224 poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt OŚ4 Leader w ramach PROW 2007-2013 działanie 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dotyczącego operacji „Po obydwu stronach rzeki” – etap I promocja „Galerii” (wsparcie rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny). Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a realizowany projekt nie będzie generował sprzedaży opodatkowanej. Ponadto uzyskane środki nie są środkami z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług
Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro realizowana inwestycja nie będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych, to zgodnie z art. 86 ust 1 o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu. Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwało prawo do zwrotu podatku przy opisanym zakupie, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.
Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
