ILPP1/443-338/10-4/KG
Interpretacja indywidualna
z dnia 17 maja 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2010 r. (data wpływu 22 marca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 maja 2010 r. (data wpływu 12 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 22 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 maja 2010 r. (data wpływu 12 maja 2010 r.), w którym wskazano pełną nazwę Wnioskodawcy oraz doprecyzowano opis sprawy.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest płatnikiem podatku VAT. Obowiązek podatkowy wynika z faktu, że posiada nieruchomości, które wynajmuje oraz grunty, które zbywa.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. u. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), jako zadanie własne gminy uznaje się zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności w pkt 3 wymieniono utrzymanie czystości i porządku oraz unieszkodliwiania odpadów komunalnych.
Zgodnie z treścią art. 14 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r.o odpadach (t. j. Dz. u. z 2007 r. Nr 39, poz. 251), gminy opracowują plany gospodarki odpadami na szczeblu gminy, których częścią jest plan usuwania azbestu dla gminy jako odpadu niebezpiecznego powstającego na terenie gospodarstw.
Plany te określają:
1. opis aktualnego stanu gospodarki odpadami, zawierający informacje dotyczące:
1. rodzaju, ilości i źródła pochodzenia odpadów, które mają być poddane procesom odzysku lub unieszkodliwiania,
2. wyszczególnienia posiadaczy odpadów prowadzących działalność w zakresie zbierania, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów,
3. rozmieszczenia istniejących instalacji do zbierania, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów,
4. identyfikacji problemów w zakresie gospodarowania odpadami;
2. cele w zakresie gospodarki odpadami, z podaniem terminów ich osiągania;
3. prognozowane zmiany w zakresie wytwarzania i gospodarowania odpadami;
4. zadania, których realizacja zapewni poprawę sytuacji w zakresie gospodarowania odpadami;
5. rodzaj przedsięwzięć i harmonogram ich realizacji;
6. instrumenty finansowe służące realizacji celów w zakresie gospodarki odpadami, zawierające następujące elementy:
1. wskazanie źródeł finansowania planowanych działań,
2. harmonogram rzeczowo-finansowy planowanych działań, zmierzających do zapobiegania powstawaniu odpadów lub ograniczania ilości odpadów i ich negatywnego oddziaływania na środowisko oraz prawidłowego gospodarowania nimi, w tym ograniczenia ilości odpadów ulegających biodegradacji zawartych w odpadach komunalnych, kierowanych na składowiska;
7. system gospodarowania odpadami;
8. system monitoringu i sposób oceny realizacji celów w zakresie gospodarki odpadami, dla odpadów zawierających azbest.
Przedmiotowe opracowanie jest podstawą polityki Zainteresowanego w zakresie wsparcia dla mieszkańców unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest. Wsparcie do transportu i unieszkodliwiania odpadów dla mieszkańców przez samorządy gminne, przewidziane jest w Programie Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032, zatwierdzonego Uchwałą Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2009 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032”.
Niniejsze opracowanie jest niezbędne dla określenia potrzeb i nakładów w poszczególnych latach, na wspieranie systemu utylizacji azbestu na terenie Gminy i uzyskania dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jak również do organizowania zbiórki wyrobów budowlanych, zawierających azbest z terenu Gminy.
W celu stworzenia planu gospodarki odpadami, Wnioskodawca występuje o środki zewnętrzne do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. We wniosku należy określić czy jest on podatnikiem VAT i czy może odzyskać VAT, który zapłaci za przygotowanie przedmiotowego planu.
Dodatkowo Zainteresowany wskazał, że wydatki poniesione w związku z realizacją zadania - stworzenia planu gospodarki odpadami, nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Wydatki poniesione na przygotowanie przedmiotowego planu zostaną udokumentowane fakturą VAT, wystawioną na Gminę.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Gmina, realizując powyższe zadanie, ma możliwość odzyskania podatku VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stanowi, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego od kwoty podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Zainteresowany nie wykonuje czynności opodatkowanych związanych z utrzymaniem czystości i porządku w gminie oraz gospodarką odpadami. w związku z powyższym, nie przysługuje mu odliczenie podatku w myśl art. 86, tym samym, nie ma on możliwości odzyskania podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest płatnikiem podatku VAT. Obowiązek podatkowy wynika z faktu, że posiada nieruchomości, które wynajmuje oraz grunty, które zbywa. Jest on obowiązany do opracowania planu gospodarki odpadami na szczeblu gminy, którego częścią jest plan usuwania azbestu dla gminy jako odpadu niebezpiecznego powstającego na terenie gospodarstw. Przedmiotowe opracowanie jest podstawą polityki Zainteresowanego w zakresie wsparcia dla mieszkańców unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest. Jest ono niezbędne dla określenia potrzeb i nakładów w poszczególnych latach, na wspieranie systemu utylizacji azbestu na terenie Gminy i uzyskania dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jak również do organizowania zbiórki wyrobów budowlanych, zawierających azbest z terenu Gminy.
W celu stworzenia planu gospodarki odpadami, Wnioskodawca wystąpi o środki zewnętrzne do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. We wniosku należy określić czy jest on podatnikiem VAT i czy może odzyskać VAT, który zapłaci za przygotowanie przedmiotowego planu. Zainteresowany wskazał, że wydatki poniesione w związku z realizacją zadania - stworzenia planu gospodarki odpadami, nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Wydatki poniesione na przygotowanie przedmiotowego planu zostaną udokumentowane fakturą VAT, wystawioną na Gminę.
Biorąc pod uwagę okoliczności wskazane we wniosku oraz powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że wydatki związane z realizacją przedmiotowego planu, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanego zadania.
Ponadto, w zakresie realizacji przedmiotowego zadania Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in.: pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 cyt. rozporządzenia.
Reasumując, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz możliwości odzyskania podatku od towarów i usług od wydatku poniesionego na realizację zadania, którym jest stworzenie planu gospodarki odpadami.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.