ITPP2/443-286/10/PS
Interpretacja indywidualna
z dnia 13 maja 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2010 r. (data wpływu 22 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „Kampania promocyjna spożywania ryb i produktów rybnych na terenie Gminy 2014-2015”– jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 22 marca 2010 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „Kampania promocyjna spożywania ryb i produktów rybnych na terenie Gminy 2014-2015”.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina zdecydowała się zrealizować w latach 2014-2015 sześć jednodniowych festynów promujących spożycie produktów rybnych. Imprezy zlokalizowane będą w miejscowościach B. na terenach rekreacyjnych nad Jeziorem B., M. na obiekcie sportowo-rekreacyjnym oraz na terenie Zespołu Szkół. Przewidywana liczba uczestników wyniesie każdorazowo od półtora do trzech tysięcy osób. Gmina nie będzie pobierać żadnych opłat od uczestników imprezy. Projekt będzie obejmować następujące działania promocyjne:
* przygotowanie logistyczne imprezy (koszt zużycia energii, obsługa parkingu, ubezpieczenie, sanitariaty, zabezpieczenie medyczne, najem miejsc do degustacji potraw),
* najem nagłośnienia oraz zatrudnienie osób prowadzących kampanię (konferansjera, osoby prowadzące konkursy, profesjonalny kucharz);
* promocję imprezy (plakaty, ulotki oraz banery),
* przeprowadzenie kilkunastu konkursów sprawnościowych oraz sprawdzających wiedzę dzieci i dorosłych promujących rybołówstwo oraz spożywanie ryb wraz z zakupem nagród,
* degustację różnorodnych produktów rybnych.
Projekt finansowanych będzie w ramach „Zrównoważonego rozwoju sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013” w ramach środka 3.4 Rozwój rynków i kampanie promocyjne. Wartość pomocy planowanej do przyznania przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wynosi 839.772 zł i obejmuje wartość brutto planowanych do wykonania usług. Na etapie składania wniosku o pomoc Gmina zobowiązana jest do przedłożenia potwierdzenia z właściwej Izby Skarbowej dotyczącego prawidłowości kwalifikowalności podatku od towarów i usług. Płatnikiem faktur dot. realizacji projektu będzie Gmina.
W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii.
Czy realizując kampanię promocyjną ryb i produktów rybnych w formie imprez plenerowych Gmina może odzyskać poniesiony koszt podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją ww. projektu Gmina nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi oraz w sytuacji, gdy towary i usługi zostały nabyte przez podmiot inny niż podatnik VAT czynny (z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ustawie).
W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224 poz. 1799 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.
W treści złożonego wniosku wskazano, iż w latach 2014-2015 Gmina zamierza zrealizować sześć jednodniowych festynów promujących spożycie produktów rybnych. W związku z tym poniesie koszty m. in. przygotowania logistycznego imprezy (koszt zużycia energii, obsługa parkingu, ubezpieczenie, sanitariaty, zabezpieczenie medyczne, najem miejsc do degustacji potraw), najmu nagłośnienia oraz zatrudnienia osób prowadzących kampanię (konferansjera, osoby prowadzące konkursy, profesjonalny kucharz). Od uczestników imprezy Gmina nie będzie pobierać żadnych opłat.
Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie będzie związku nabywanych, w ramach realizowanego zadania, towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, ponieważ imprezy będą realizowane nieodpłatnie. Nie będzie również przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż z wniosku wynika, że środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.
Końcowo należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.