• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

IBPP4/443-429/10/AŚ

Interpretacja indywidualna
z dnia 7 maja 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2010r. (data wpływu do tut. organu 17 marca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 kwietnia 2010r. (data wpływu kwietnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT całości lub w części przy realizacji projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 17 marca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części przy realizacji projektu pn. „…”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 kwietnia 2010r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak IBPP4/443-429/10/AŚ z dnia 26 marca 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 9 września 2009r. Gmina, w odpowiedzi na konkurs ogłoszony w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 złożyła wniosek o dofinansowanie inwestycji pn. „…”.

Celem dopełnienia wymogów formalnych Urzędu Marszałkowskiego, do złożonego wniosku załączone zostało oświadczenie Beneficjenta w sprawie możliwości zwrotu podatku VAT z dnia 1 września 2009r. W oświadczeniu tym stwierdzono, iż Gmina - Urząd Miejski, zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji projektu nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, w związku z czym koszt ten został uznany jako kwalifikowalny.

Przedmiotem projektu jest promocja oferty inwestycyjnej Gminy. Będzie ona realizowana poprzez:

* udział w targach (wraz z wyposażeniem stoiska targowego)

* wykonanie serwisu internetowego dla inwestorów,

* wykonanie systemu banerów internetowych wraz z ich emisją - wykonanie serwisu reklamowego „AdWords",

* wykonanie prezentacji multimedialnej,

* przygotowanie materiałów promocyjnych w formie papierowej,

* publikacje reklamowe w prasie,

* organizację spotkań z potencjalnymi inwestorami.

Przeprowadzenie ww. działań marketingowych ma celu wykreowanie wizerunku Gminy jako atrakcyjnego miejsca dla lokowania inwestycji.

W piśmie z dnia 7 kwietnia 2010r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej o następujące informacje.

Czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT-7, składającym deklarację VAT-7 jest Urząd Miejski.

Inwestycja wykonywana w ramach ww. projektu będzie realizowana w ramach zadań własnych gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18. „Promocja gminy").

W ramach projektu, przed rozpoczęciem rzeczowej realizacji projektu, poniesione zostały dwa wydatki na sporządzenie studium wykonalności, które udokumentowane zostały fakturami VAT.

Okres rzeczowej realizacji projektu: 30 kwietnia 2010r. – 22 lipca 2011r.

Towary i usługi nabywane na potrzeby przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Urząd Miejski.

Tereny inwestycyjne objęte projektem, są własnością Gminy, Skarbu Państwa, Agencji Nieruchomości Rolnych, a także S.A. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, tereny te przeznaczone będą między innymi pod działalność usługowo-produkcyjno-gospodarczą zabudowę przemysłową, składy i magazyny, drobną wytwórczość. W stosunku do niektórych z terenów brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Uzbrojenie terenu typu woda, kanalizacja, gaz, energia elektryczna, w zależności od terenu inwestycyjnego znajdują się na terenie nieruchomości bądź kilkadziesiąt do kilkaset metrów od granicy nieruchomości.

Celem bezpośrednim promocji terenów inwestycyjnych będzie wykreowanie wizerunku Gminy jako atrakcyjnego miejsca dla lokowania inwestycji. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez dotarcie do przedsiębiorców w trakcie międzynarodowych targów inwestycyjnych, przygotowanie profesjonalnych materiałów promujących tereny inwestycyjne z wykorzystaniem nowoczesnych technik prezentacji oraz przygotowanie publikacje materiałów promujących w prasie i Internecie. Na chwilę obecną nie ma możliwości określenia dalszego przeznaczenia terenów, które promowane będą w ramach projektu.

Na chwilę obecną nie ma możliwości stwierdzenia, czy w efekcie realizacji projektu Gmina będzie osiągała obroty ze sprzedaży lub dzierżawy terenów objętych projektem czy też jakiekolwiek inne obroty opodatkowane podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina - Urząd Miejski ma prawo odliczenia podatku VAT w całości lub części przy realizacji projektu pn. „…”, dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z faktur za realizację, gdyż nie jest to wydatek związany ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Gmina - Urząd Miejski nie będzie wykorzystywała przedmiotowych działań promocyjnych do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, gdyż będą one udostępnione wszystkim zainteresowanym podmiotom nieodpłatnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi,których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy.

Zatem Urząd Gminy (Miasta) działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy, jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Gmina.

Dla celów rozliczeń podatku od towarów i usług, Gmina i Urząd Gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie NIP nadane Gminie, a w związku z wykonywanymi przez nie czynnościami powinno być wystawiane jedno rozliczenie deklaracyjne VAT-7 niezależnie czy daną czynność należy przypisać gminie, czy też obsługującemu ją od strony techniczno-organizacyjnej urzędowi gminy. Tym samym w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług powinna wskazana być Gmina.

Z treści wniosku wynika, że w dniu 9 września 2009r. Gmina, w odpowiedzi na konkurs ogłoszony w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 złożyła wniosek o dofinansowanie inwestycji pn. „…”

Celem dopełnienia wymogów formalnych Urzędu Marszałkowskiego, do złożonego wniosku załączone zostało oświadczenie Beneficjenta w sprawie możliwości zwrotu podatku VAT z dnia 1 września 2009r. W oświadczeniu tym stwierdzono, iż Gmina - Urząd Miejski, zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji projektu nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, w związku z czym koszt ten został uznany jako kwalifikowalny.

Przedmiotem projektu jest promocja oferty inwestycyjnej Gminy. Będzie ona realizowana poprzez:

* udział w targach (wraz z wyposażeniem stoiska targowego)

* wykonanie serwisu internetowego dla inwestorów,

* wykonanie systemu banerów internetowych wraz z ich emisją - wykonanie serwisu reklamowego „AdWords",

* wykonanie prezentacji multimedialnej,

* przygotowanie materiałów promocyjnych w formie papierowej,

* publikacje reklamowe w prasie,

* organizację spotkań z potencjalnymi inwestorami.

Przeprowadzenie ww. działań marketingowych ma celu wykreowanie wizerunku Gminy jako atrakcyjnego miejsca dla lokowania inwestycji.

Czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT-7, składającym deklarację VAT-7 jest Urząd Miejski.

Inwestycja wykonywana w ramach ww. projektu będzie realizowana w ramach zadań własnych gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18).

W ramach projektu, przed rozpoczęciem rzeczowej realizacji projektu, poniesione zostały dwa wydatki na sporządzenie studium wykonalności, które udokumentowane zostały fakturami VAT.

Wnioskodawca będzie realizował projekt w okresie od 30 kwietnia 2010r. do 22 lipca 2011r.

Towary i usługi nabywane na potrzeby przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Urząd Miejski.

Tereny inwestycyjne objęte projektem, są własnością Gminy, Skarbu Państwa, Agencji Nieruchomości Rolnych, a także S.A. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, tereny te przeznaczone będą między innymi pod działalność usługowo-produkcyjno-gospodarczą zabudowę przemysłową, składy i magazyny, drobną wytwórczość. W stosunku do niektórych z terenów brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Uzbrojenie terenu typu woda, kanalizacja, gaz, energia elektryczna, w zależności od terenu inwestycyjnego znajdują się na terenie nieruchomości bądź kilkadziesiąt do kilkaset metrów od granicy nieruchomości.

Celem bezpośrednim promocji terenów inwestycyjnych będzie wykreowanie wizerunku Gminy jako atrakcyjnego miejsca dla lokowania inwestycji. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez dotarcie do przedsiębiorców w trakcie międzynarodowych targów inwestycyjnych, przygotowanie profesjonalnych materiałów promujących tereny inwestycyjne z wykorzystaniem nowoczesnych technik prezentacji oraz przygotowanie publikacje materiałów promujących w prasie i Internecie. Na chwilę obecną nie ma możliwości określenia dalszego przeznaczenia terenów, które promowane będą w ramach projektu.

W treści wniosku Wnioskodawca wskazał, że na chwilę obecną nie ma możliwości stwierdzenia, czy w efekcie realizacji projektu Gmina będzie osiągała obroty ze sprzedaży lub dzierżawy terenów objętych projektem czy też jakiekolwiek inne obroty opodatkowane podatkiem VAT.

W oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ww. inwestycją.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabywane na potrzeby przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Urząd Miejski.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis zdarzenia przyszłego sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności związku efektów zrealizowanego projektu z czynnościami opodatkowanymi tj. generującymi podatek należny np. sprzedaż promowanych terenów inwestycyjnych, ich dzierżawa itp.), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...