• Interpretacja indywidualn...
  14.11.2024

ITPP2/443-145/10/AJ

Interpretacja indywidualna
z dnia 4 maja 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2010 r. (data wpływu 22 lutego 2010 r.), uzupełnionym dnia 22 kwietnia 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Budowa budynków magazynowych służących do przechowywania sprzętu rybackiego w porcie w K.” – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 22 lutego 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 22 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Budowa budynków magazynowych służących do przechowywania sprzętu rybackiego w porcie w K.”.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina, z uwagi na położenie w środkowej części Mierzei, ma charakter turystyczno-wypoczynkowy oraz rybacki. Morska przystań rybacka w K. – wioski rybackiej wchodzącej w skład Gminy, jest jedną z największych przystani rybackich na polskim wybrzeżu, w której stacjonuje obecnie około trzydziestu łodzi rybackich. Infrastruktura techniczna nabrzeża przystani jest w złym stanie, istniejące nabrzeże nie chroni łodzi przed złymi warunkami atmosferycznymi oraz jest zbyt krótkie w stosunku do liczby stacjonujących tam łodzi, dlatego Urząd Morski planuje znaczną rozbudowę przystani. Planowana rozbudowa dotyczy jedynie falochronu, nabrzeża oraz bosmanatu i nie obejmuje infrastruktury obiektów magazynowych. W wyniku wniosków rybaków Burmistrz Miasta, w uzgodnieniu z Radą Miasta, podjął decyzję o realizacji projektu pn. „Budowa budynków magazynowych służących do przechowywania sprzętu rybackiego w porcie w K.”, który zamierza sfinansować ze środków własnych przewidzianych w budżecie gminy oraz z dofinansowania planowanego do otrzymania z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeży obszarów rybackich 2007-2013”. Wysokość wnioskowanego dofinansowania wynosi 2.058.045,00 zł.

Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług, przy czym w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami nie jest uznawana za podatnika jako organ władzy publicznej wykonujący zadania nałożone odrębnymi przepisami. W myśl przepisów ustawy z dnia 8 marca 1999 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), do zakresu działań gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów oraz zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Natomiast z przepisu § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971 ze zm.) wynika, iż zwolnieniu od podatku podlegają czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Realizacja przedmiotowego projektu odbędzie się w oparciu o cytowane powyżej przepisy, a zatem podatek naliczony z tytułu nabycia towarów i usług w ramach w/w projektu nie będzie podlegał odliczeniu ani zwrotowi na zasadach określonych w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Płatnikiem faktur dotyczących realizacji projektu będzie Urząd Miasta występujący w imieniu i na rzecz Gminy. Budynki magazynowe zostaną nieodpłatnie przekazane gminnej jednostce organizacyjnej – Miejskiemu Zarządowi Portu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Urząd Miasta, jako podatnik podatku od towarów i usług, ma możliwość dokonania obniżenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu finansowanego z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów i usług związanych z realizacją ww. projektu finansowanego z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, gdyż dokonywane zakupu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że realizacja projektu polegać będzie na budowie budynków magazynowych w porcie. Płatnikiem faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji będzie Urząd Miasta, występujący w imieniu i na rzecz Gminy. Po wybudowaniu budynki zostaną nieodpłatnie przekazane Miejskiemu Zarządowi Portu, będącemu jednostką organizacyjną Gminy.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Wnioskodawcy (Urzędowi Miasta) nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z budową ww. obiektów, ponieważ nie będą one miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości zarejestrowania jako podatnika podatku od towarów i usług Urzędu Miasta ani Gminy, ponieważ w tym zakresie nie przedstawiono własnego stanowiska oraz nie postawiono pytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...