IBPP4/443-348/10/KG
Interpretacja indywidualna
z dnia 27 kwietnia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2010r. (data wpływu 25 lutego 2010r.), uzupełnionym pismami z dnia 23 marca 2010r. (data wpływu 29 marca 2010r.) oraz z dnia 15 kwietnia 2010r. (data wpływu 22 kwietnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...” – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 25 lutego 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...”. Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 23 marca 2010r. (data wpływu 29 marca 2010r.) oraz z dnia 15 kwietnia 2010r. (data wpływu 22 kwietnia 2010r.).
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Miasto jest w trakcie realizacji projektu pn. „...” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet 7 Transport; Działanie 7.1 Modernizacja i rozbudowa sieci drogowej; Poddziałanie 7.1.1. Modernizacja i rozbudowa kluczowych elementów sieci drogowych.
Głównym celem niniejszego projektu jest budowa nowego bezpośredniego połączenia drogowego między węzłem a ciągiem DK o parametrach drogi głównej (G). Długość projektowanego odcinka to 3,52 km wraz z oświetleniem, odwodnieniem, kanalizacją, wodociągiem, przebudową jednego skrzyżowania i budową 3 szt. nowych skrzyżowań z czego jedno z akomodacyjną sygnalizacją świetlną. Inwestycja zostanie zakończona rondem średnim. Wzdłuż odcinka od DK do ul. poprowadzona zostanie ścieżka rowerowa. W pasie drogowym zaprojektowano zieleń izolacyjną. Skrzyżowanie z ul. ponadto zostanie zaopatrzone w zatoki autobusowe, chodniki, przejścia dla pieszych. Ze względu na bliską zabudowę domów jednorodzinnych w miejscach wymagalnych postawione zostaną ekrany akustyczne i bariery ochronne.
Źródła finansowania:
* 79,21% Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego,
* 20,79% budżet miasta.
Koszty kwalifikowalne projektu:
1. Roboty przygotowawcze – projektowanie,
2. Roboty przygotowawcze – wykupy terenów,
3. Roboty drogowe,
4. Nadzory inwestorskie,
5. Promocja projektu.
W ramach projektu podatek VAT został uwzględniony jako koszt kwalifikowalny zgodnie z wytycznymi programu.
Projekt jest realizowany jako zadanie własne miasta na prawach powiatu zgodnie z art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998r. (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) oraz zadanie własne gminy zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art. 3 pkt 3 ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego z dnia 16 grudnia 2005r. (Dz. U. 2005r. Nr 267, poz. 2251).
Nabywane towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym VAT-em, ponieważ efektem projektu jest droga publiczna udostępniana nieodpłatnie użytkownikom.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 15 kwietnia 2010r.):
Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...”...
Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 15 kwietnia 2010r.), nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach zadań własnych gminy realizuje projekt pn. „...” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet 7 Transport; Działanie 7.1 Modernizacja i rozbudowa sieci drogowej; Poddziałanie 7.1.1. Modernizacja i rozbudowa kluczowych elementów sieci drogowych.
Głównym celem niniejszego projektu jest budowa nowego bezpośredniego połączenia drogowego między węzłem a ciągiem DK o parametrach drogi głównej (G). Długość projektowanego odcinka to 3,52 km wraz z oświetleniem, odwodnieniem, kanalizacją, wodociągiem, przebudową jednego skrzyżowania i budową 3 szt. nowych skrzyżowań z czego jedno z akomodacyjną sygnalizacją świetlną. Inwestycja zostanie zakończona rondem średnim. Wzdłuż odcinka od DK do ul. poprowadzona zostanie ścieżka rowerowa. W pasie drogowym zaprojektowano zieleń izolacyjną. Skrzyżowanie z ul. ponadto zostanie zaopatrzone w zatoki autobusowe, chodniki, przejścia dla pieszych. Ze względu na bliską zabudowę domów jednorodzinnych w miejscach wymagalnych postawione zostaną ekrany akustyczne i bariery ochronne.
Nabywane towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym VAT-em, ponieważ efektem projektu jest droga publiczna udostępniana nieodpłatnie użytkownikom.
W oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że nabywane towary i usługi, związane z przyszłą realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ efektem przedsięwzięcia będzie droga, która nie będzie służyła działalności opodatkowanej.
Tym samym stwierdzić należy, iż skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje związek dokonanych zakupów towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, to nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...”.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.