• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

IPPP3/443-278/10-2/MG

Interpretacja indywidualna
z dnia 21 kwietnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 09.03.2010 r. (data wpływu 18.03.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług– jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 18.03.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

26-08-2009 r. Gmina przystąpiła wraz z innymi gminami do wspólnej realizacji zadania pod nazwą „Szlak...”. Porozumieniem z dnia 09-01-2010 r. postanowiono, że Gmina G. zostanie włączona do wspólnej realizacji projektu „Marka lokalna gwarantem rozwoju przedsiębiorczości na Szlaku...” w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, Priorytet I, Bezpieczeństwo, stabilność i wsparcie reform w obszarze tematycznym: Inicjatywy na rzecz rozwoju regionalnego regionów peryferyjnych i słabo rozwiniętych. Liderem projektu jest Gmina M. Zarys projektu otrzymał rekomendację Krajowej Instytucji Koordynującej i strony szwajcarskiej. Obecnie trwa przygotowywanie kompletnej propozycji projektu. Okres realizacji przypada na lata 2011 — 2014. Jednym z jej niezbędnych załączników jest informacja z Urzędu Skarbowego o możliwości odzyskania podatku VAT w odniesieniu do ww. projektu.

Program składa się z 5 połączonych ze sobą projektów, które uzupełniają się i są ze sobą w pełni kompatybilnie. Projekty te służą rozwojowi przedsiębiorczości i bogaceniu się mieszkańców oraz połączeniu różnych kapitałów w celu wdrożenia strategii rozwoju. Na program składają się:

1. Fundusz Przedsiębiorczości im. J... .

2. Zespół....

3. Centrum Doradczo- Szkoleniowe Szlaku....

4. Zespół Promocji Marki Szlaku....

5. Zespół Prawno-Certyfikujący Szlaku....

Całkowita wartość projektu wynosi 7578435 CHF, a dofinansowanie w kwocie 6440935 CHF stanowi 85 % wartości projektu.

Gmina G. wspólnie z Gminą R. będzie realizować projekt „Zespołu Promocji Marki Szlaku...”. Działania w ramach projektu będą grupować się wokół kwestii promocji (produktów i usług lokalnych oraz wspólnej marki). Główną metodą pracy będzie prowadzenie kampanii promocyjnych i reklamowych, w tym: bilbordy, wydawnictwa, gadżety, konferencje promocyjne, reklama w mediach. W wyniku realizacji projektu Gmina G. nie będzie osiągać żadnych przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina G. ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług przy realizacji wydatków w ramach ww. projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami praw, dla realizacji których zostały powołane. Gmina G. wykonuje zadania publiczne w oparciu o art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, gdzie m. in. wymienia się sprawy obejmujące zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie turystyki, promocji gminy. Gmina G. przystępując do projektu pn. „Zespół Promocji Marki Szlaku...” w ramach programu „Marka lokalna gwarantem rozwoju przedsiębiorczości na Szlaku....” będzie właśnie realizowała powyżej wskazane zadania. W świetle powyższych wyjaśnień należy przyjąć, że Gmina G. nie występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w odniesieniu do realizacji wskazanych powyżej zadań. Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika VAT (wykonującego czynności opodatkowane). Tylko bowiem podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi, w zakresie, w jakim towary i usług są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a nie czynności, które co do zasady podlegają opodatkowaniu, lecz w danej konkretnej sytuacji nie zostaną opodatkowane, bo zostały wykonane przez podmiot, który co prawda jest podatnikiem, ale względem konkretnej czynności nie występuje w tym charakterze, co ma miejsce w tym przypadku.

Zatem Gmina G. stoi na stanowisku, że nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług przy realizacji wydatków w ramach ww. projektu, gdyż realizując zadania publiczne nałożone odrębnymi przepisami wskazane powyżej, nie jest w tym zakresie podatnikiem zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji nie jest podmiotem uprawnionym w myśl art. 86 ust. 1 do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z realizacji wydatków związanych z ww. projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 6 powołanej ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r.

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust.2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina G. wspólnie z gminami partnerskimi będzie realizowała program pod nazwą „Marka lokalna gwarantem rozwoju przedsiębiorczości na Szlaku...”.

Program składa się z 5 połączonych ze sobą projektów, które uzupełniają się i są ze sobą w pełni kompatybilnie. Projekty te służą rozwojowi przedsiębiorczości i bogaceniu się mieszkańców oraz połączeniu różnych kapitałów w celu wdrożenia strategii rozwoju.

Gmina G. wspólnie z Gminą R. będzie realizować projekt „Zespołu Promocji Marki Szlaku...”. Działania w ramach projektu będą grupować się wokół kwestii promocji (produktów i usług lokalnych oraz wspólnej marki). Główną metodą pracy będzie prowadzenie kampanii promocyjnych i reklamowych, w tym: bilbordy, wydawnictwa, gadżety, konferencje promocyjne, reklama w mediach. Realizowane zadanie nie będzie służyć sprzedaży opodatkowanej, gdyż Gmina G. w ramach funkcjonowania Zespołu nie będzie osiągać żadnych przychodów.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizacji przedmiotowego zadania, z uwagi na fakt, że nie zostanie spełniony warunek określony w art. 86 ust.1 ustawy o VAT, brak będzie bowiem związku nabywanych w ramach wykonywanego zadania towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, w oparciu o powołane przepisy i przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego programu. W związku z powyższym Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...