ITPP3/443-19/10/ZG
Interpretacja indywidualna
z dnia 21 kwietnia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2010 roku (data wpływu 9.02.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 9 lutego 2010 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina ubiega się o dofinansowanie ze środków Zrównoważonego Rozwoju Sektora Rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich w ramach PO Ryby 2007-2013 na zadanie: Organizacja kampanii promocyjnej ryb i produktów rybnych w Gminie. Celem realizacji niniejszego projektu jest zwiększenie konsumpcji ryb i produktów rybnych na obszarze Gminy oraz gmin ościennych poprzez poprawę świadomości odbiorców w zakresie pozytywnych walorów zdrowotnych i smakowych różnorodnych ryb oraz produktów rybnych. W ramach projektu w latach 2010-2011 zorganizowanych zostanie 8 imprez o charakterze rekreacyjnym, których podstawowym celem będzie promocja ryb oraz produktów rybnych, jak również organizacja kampanii promocyjnej spożycia ryb skierowanej do dzieci i młodzieży szkolnej z terenu Gminy. Kampania skierowana do dzieci i młodzieży szkolnej polegać będzie na organizacji konkursów o tematyce rybnej, dostarczenia artykułów promocyjnych spożycie ryb oraz dostarczaniu na stołówkę różnorodnych dań rybnych do przygotowania dla dzieci i młodzieży. Podczas ogólnodostępnych imprez będą wydawane posiłki: rybne, organizowane konkursy dla publiczności oraz prezentowane umiejętności kucharskie kucharzy o renomie krajowej lub regionalnej. Imprezy będą dostępne dla ogółu mieszkańców Gminy oraz przybyłych gości. Posiłki będą wydawane za darmo. W szkołach dania rybne wydawane będą nieodpłatnie. Posiłki i konkursy dostępne będą dla wszystkich dzieci i młodzieży szkolnej w Gminie. Projekt nie będzie generował zysku.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy realizując powyższy projekt: „Organizacja kampanii promocyjnej ryb i produktów rybnych w Gminie", Gmina może odliczyć podatek od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy Gmina nie może odliczyć podatku od towarów i usług, i powinien on stanowić koszt kwalifikowany w powyższym projekcie. Cały projekt będzie służył społeczności lokalnej i nie będzie realizowany w celach zarobkowych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
W treści złożonego wniosku wskazano, iż poniesione wydatki związane z realizacją kampanii reklamowej nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną – potrawy będą wydawane nieodpłatnie.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej kampanii.
Końcowo należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
