• Postanowienie o zakresie ...
  06.09.2025

PM/436-1/06

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 10 marca 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 16 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Dotyczy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowy sprzedaży nie zabudowanej nieruchomości, która wejdzie w skład posiadanego przez Państwo gospodarstwa rolnego.

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Toruniu, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15.02.2006r. (data wpływu do tutejszego Urzędu - 16.02.2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w związku z Państwa wątpliwościami, dotyczącymi opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowy sprzedaży nie zabudowanej nieruchomości, która wejdzie w skład posiadanego przez Państwo gospodarstwa rolnego uznaje stanowisko Państwa

za prawidłowe.

Uzasadnienie

Z treści złożonego przez Państwo wniosku z dnia 15.02.2006r. (data wpływu do tutejszego Urzędu - 16.02.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że są Państwo właścicielami nieruchomości rolnej o powierzchni 1,0593 ha, która zgodnie z przepisami ustawy o podatku rolnym stanowi gospodarstwo rolne.

Zamierzacie Państwo nabyć nie zabudowaną nieruchomość o powierzchni około 0.0550 ha, w skład której zgodnie z ewidencją gruntów wchodzą wyłącznie użytki rolne (wypis z rejestru gruntów na dzień 27.02.2006r. dołączony do wniosku w dniu 27.02.2006r. - działka nr 269/14 o powierzchni 0,0554 ha - KW nr 34705). Ponadto informujecie Państwo, że nieruchomość, którą zamierzacie nabyć jest użytkowana rolniczo i wejdzie w skład prowadzonego przez Was gospodarstwa rolnego, a z informacji, którą uzyskaliście Państwo od Gminy wynika, że obecnie dla przedmiotowej działki nie ma przeznaczenia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, gdyż plan stracił ważność. Według planu obowiązującego do 31 grudnia 2003r. nieruchomość, którą zamierzacie Państwo nabyć znajdowała się, jak piszecie we wniosku, w granicach terenu przeznaczonego na cele nierolne i oznaczona była na mapie planu symbolem 5MW - budownictwo mieszkaniowe wielorodzinne - teren ogródków działkowych, zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego działka ta położona jest w terenach przeznaczonych pod funkcje komercyjne, jednak z uwagi na brak planu miejscowego, nieruchomość ta, jak twierdzi Gmina, stanowi teren rolny i nie jest objęta decyzją o warunkach zabudowy.

Państwa zdaniem, umowa sprzedaży przedmiotowej nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2005r., Nr 41, poz. 399 z późniejszymi zmianami), gdyż zgodnie z definicją gospodarstwa rolnego na podstawie art. 1 i art. 2 ust.1 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 1993r. Nr 94, po. 431 z późniejszymi zmianami) "przeznaczenie gruntu w planie zagospodarowania przestrzennego gminy lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy nie ma znaczenia dla zakwalifikowania gruntów jako wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, tym bardziej, że grunty te są użytkowane rolniczo".

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Toruniu informuje, że na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwalnia się od tego podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, między innymi w drodze umów sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego, będącego własnością nabywcy.

Zgodnie z art. 1 ustawy o podatku rolnym, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

W myśl art. 2 ust. 1 powyższej ustawy za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa wyżej, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nie posiadającej osobowości prawnej.

Biorąc pod uwagę treść powyższych przepisów, należy stwierdzić, że dla potrzeb podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie wyżej wymienionego zwolnienia przedmiotowego, o tym, czy dane grunty stanowią gospodarstwo rolne, czy też stanowią nieruchomości rolne, stanowi, zgodnie z ustawą o podatku rolnym, wyłącznie ich sklasyfikowanie w ewidencji gruntów i budynków, a nie ich przeznaczenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego czy też w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Z przedstawionego przez Państwo wypisu z rejestru gruntów na dzień 27.02.2006r., wydanego przez Starostwo Powiatowe w Toruniu wynika, że na działkę nr 269/14 o powierzchni 0,0554 ha (KW nr 34705), którą zamierzacie Państwo nabyć, składają się wyłącznie użytki rolne klasy V i VI.

Biorąc pod uwagę fakt, że jesteście Państwo właścicielami gospodarstwa rolnego w myśl przepisów ustawy o podatku rolnym i zakładając, że w chwili dokonania czynności cywilnoprawnej - umowy sprzedaży - nabywane grunty w dalszym ciągu będą sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, zwolnienie przedmiotowe w podatku od czynności cywilnoprawnych, przewidziane w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w Państwa przypadku będzie miało zastosowanie, a tym samym zajęte przez Państwo stanowisko we wniosku z dnia 15.02.2006r. należy uznać za prawidłowe.

Niniejsze postanowienie wydano w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w piśmie z dnia 15.02.2006r. (data wpływu do tutejszego Urzędu - 16.02.2006r.) i przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dniu jego wydania.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa interpretacja, o której mowa wyżej nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta.

Na podstawie art. 14b § 2 i § 5 powyższej ustawy, interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji przez organ wyższego stopnia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Toruniu w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...