• Interpretacja indywidualn...
  06.10.2024

IBPP4/443-500/10/AŚ

Interpretacja indywidualna
z dnia 19 kwietnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2010r. (data wpływu 22 lutego 2010r.), uzupełnionym pismami z dnia 9 marca 2010r. (data wpływu 17 marca 2010r. oraz 1 kwietnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. „…” - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 22 lutego 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. „…”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 9 marca 2010r. (data wpływu 17 marca 2010r. oraz 1 kwietnia 2010r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Projekt o numerze identyfikacyjnym pn. „…" został wybrany do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

Przedmiotem całego zamierzenia inwestycyjnego jest utworzenie Centrum Kultury na bazie Pałacu D w N Ś”. Centrum będzie pełnić funkcje kulturalno - edukacyjno - informacyjne w odniesieniu do Powiatu i całego regionu. Ma stanowić bazę kulturalną dla zadań w sferze kultury i wychowania. Ma także stanowić o atrakcyjności walorów turystycznych Powiatu jako przykład architektury rezydencjonalnej znajdującej się w regionie Powiatu w ramach zespołu pałaców i zamków Ś - R - B - K - S - S T. Służyć temu mają ekspozycje związane z twórczością plastyczną, piśmienniczą muzyczną rękodzielniczą rzemieślniczą mieszkańców Ś. Działalność wystawiennicza obejmie część parterową obiektu. Piętro budynku ma zostać zaadaptowane na sale kulturalno - warsztatowe.

W ramach projektu realizowane będą następujące działania :

* przebudowa budynku pałacu (część piwnic, parter i I piętro) wraz z infrastrukturą techniczną

* przebudowa budynku zamku wraz z infrastrukturą techniczną obejmuje w szczególności:

1. przebudowę budynku zamku w kondygnacji parteru i I piętra wraz ze zmianą sposobu użytkowania z powierzchni zamkowych na wystawiennicze, muzealne i edukacyjno - konferencyjne, z podziałem na części

o część A - funkcja wystawiennicza (parter, zachodnie skrzydło zamku),

o część B - funkcja edukacyjno - konferencyjna z zapleczem sanitarnym dla części A i B (I piętro, skrzydło zachodnie oraz główna paradna klatka schodowa wiodąca od kondygnacji piwnicznej do poddasza i winda osobowa),

o część C - funkcja muzealna - (parter i I piętro w skrzydle wschodnim)

o część D - budowa pomieszczeń technicznych wentylatorni na strychu.

Czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklarację VAT-7 jest Starostwo Powiatowe.

Powiat i Starostwo Powiatowe posługują się jednym numerem identyfikacji podatkowej (NIP).

Towary i usługi nabyte w związku z projektem nie będą związane z wykonywaniem przez Starostwo Powiatowe czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Planowane do realizacji projekty związane będą z wykonywaniem zadań własnych powiatu w zakresie rozbudowy infrastruktury kultury.

W piśmie z dnia 9 marca 2010r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej o następujące informacje.

Budynki pałacu w N Ś są własnością Powiatu, a po zakończeniu realizacji projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej powstałą infrastrukturą zarządzało będzie Starostwo Powiatowe. W wyniku realizacji projektu nie planuje się powstania dodatnich przepływów pieniężnych (dochodu). Powstała infrastruktura udostępniana będzie nieodpłatnie, bilety wstępu dla odwiedzających galerie i muzeum będą także nieodpłatne. Efekty projektu tj. zmodernizowane budynki pałacu i zamku nie będą generowały dla wnioskodawcy obrotu (sprzedaży) opodatkowanej podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 9 marca 2010r.):

Czy Wnioskodawca jako beneficjent Funduszy Europejskich ma prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do ww. projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 9 marca 2010r.), nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w odniesieniu do ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz promocji powiatu (art. 4 ust. 1 pkt 7 i pkt 21 cytowanej ustawy o samorządzie powiatowym).

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie). Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie). Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy (art. 33 ustawy o samorządzie). Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz (art. 34 ust. 1 ustawy o samorządzie).

Mając te regulacje na względzie należy zauważyć, że samorządowe osoby prawne (powiaty) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem jednostek organizacyjnych powiatu.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 6 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego.

Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne Powiatu, jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Powiat. Zatem zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT odnośnie zadań powiatu, powinien być Powiat, a nie Starostwo Powiatowe.

Z treści wniosku wynika, że projekt pn. „…” został wybrany do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

Przedmiotem całego zamierzenia inwestycyjnego jest utworzenie Centrum Kultury na bazie Pałacu D w N Ś”. Centrum będzie pełnić funkcje kulturalno - edukacyjno - informacyjne w odniesieniu do Powiatu i całego regionu. Ma stanowić bazę kulturalną dla zadań w sferze kultury i wychowania. Ma także stanowić o atrakcyjności walorów turystycznych Powiatu jako przykład architektury rezydencjonalnej znajdującej się w regionie Powiatu w ramach zespołu pałaców i zamków Ś - R - B - K - S - S T. Służyć temu mają ekspozycje związane z twórczością plastyczną, piśmienniczą muzyczną rękodzielniczą rzemieślniczą mieszkańców Ś. Działalność wystawiennicza obejmie część parterową obiektu. Piętro budynku ma zostać zaadaptowane na sale kulturalno warsztatowe

W ramach projektu realizowane będą następujące działania :

* przebudowa budynku pałacu (część piwnic, parter i I piętro) wraz z infrastrukturą techniczną

* przebudowa budynku zamku wraz z infrastrukturą techniczną.

Czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklarację VAT-7 jest Starostwo Powiatowe.

Powiat i Starostwo Powiatowe posługują się jednym numerem identyfikacji podatkowej (NIP 645-21-63-376),

Towary i usługi nabyte w związku z projektem nie będą związane z wykonywaniem przez Starostwo Powiatowe czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Planowane do realizacji projekty związane będą z wykonywaniem zadań własnych powiatu w zakresie rozbudowy infrastruktury kultury.

Budynki pałacu w N Śsą własnością Powiatu, a po zakończeniu realizacji projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej powstałą infrastrukturą zarządzało będzie Starostwo Powiatowe. W wyniku realizacji projektu nie planuje się powstania dodatnich przepływów pieniężnych (dochodu). Powstała infrastruktura udostępniana będzie nieodpłatnie, bilety wstępu dla odwiedzających galerie i muzeum będą także nieodpłatne. Efekty projektu tj. zmodernizowane budynki pałacu i zamku nie będą generowały dla wnioskodawcy obrotu (sprzedaży) opodatkowanej podatkiem VAT.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę zmodernizowanych w efekcie projektu budynków do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...