IBPP4/443-473/10/EJ
Interpretacja indywidualna
z dnia 15 kwietnia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2010r. (data wpływu 25 marca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku naliczonego w fakturach związanych z realizacją projektu pn. „…”- jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 25 marca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku naliczonego w fakturach związanych z realizacją projektu pn. „…”.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca wspólnie z Gminą P. na podstawie uchwał rad obu gmin (uchwały w załączeniu) i zawartego w dniu 1 grudnia 2008r. międzygminnego porozumienia (art. 10 niżej wskazanej ustawy o samorządzie gminnym) o wspólnej realizacji projektu pn. „…” złożyły wniosek aplikacyjny do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (Fundusz Spójności), Priorytet I Gospodarka wodno-ściekowa, działanie 1.1 Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM. Powyższy projekt będzie współfinansowany ze środków unijnych dla realizacji zadań własnych obu gmin zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), w myśl którego gmina ma obowiązek zaspokajać zbiorowe potrzeby wspólnoty w zakresie między innymi wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Ustalone w ramach przywołanego powyżej Programu warunki uzyskania dofinansowania obie gminy spełniają tylko łącznie. W związku z powyższym stosownymi uchwałami obu rad gmin postanowiono, że Beneficjentem środków unijnych będzie Gmina P. reprezentowana przez jej wójta, który złożył w dniu 4 grudnia 2008r. wniosek o dofinansowanie projektu w imieniu i na rzecz obu gmin. Wniosek ten uzyskał w dniu 5 lutego 2010r. potwierdzenie Instytucji Pośredniczącej w sprawie przyznania dofinansowania na realizację projektu „…”. Inwestycja będzie realizowana wspólnie przez obie gminy poprzez wyłonienie wykonawcy w trybie ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2007r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.) gdzie Zamawiającym będzie Gmina P. działająca w imieniu własnym i Gminy X. Na terenie gminy X sieć kanalizacyjna będzie wynosić 7,1 km, natomiast na terenie Gminy P. 17,2 km. Po zakończeniu procesu inwestycyjnego sieć kanalizacyjna będzie własnością Gminy X i Gminy P. w wyżej określonych proporcjach. Gmina X przekaże realizację ustawowego obowiązku zaspokojenia zbiorowych potrzeb swych mieszkańców w zakresie kanalizacji – na podstawie stosownego porozumienia z jednoczesnym przekazaniem do nieodpłatnej eksploatacji wybudowanej sieci kanalizacyjnej – G., działającemu jako zakład budżetowy Gminy P. Wyżej wymieniony zakład jest odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiada indywidualny NIP oraz sporządza deklarację VAT we własnym imieniu. Zakład ten zawrze z mieszkańcami Gminy X, jako użytkownikami, umowy o odprowadzanie ścieków i będzie pobierał z tego tytułu należne opłaty. Jak wynika z opisanego stanu faktycznego inwestycja pn. „…” nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, natomiast ponoszone w związku z realizacją inwestycji wydatki będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę P. i rozliczanymi pomiędzy gminami proporcjonalnie do zakresu realizowanej części inwestycji.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy w trakcie realizacji projektu inwestycyjnego współfinansowanego z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – Gminie X będzie przysługiwało prawo odliczania naliczonego w fakturach podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on miał możliwości odliczania podatku od towarów i usług. Przedmiotowa inwestycja pn. „…” nie będzie wykorzystywana na przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie będzie bowiem prowadził sprzedaży usług odprowadzania ścieków. Po zakończeniu zadania inwestycyjnego sieć kanalizacyjna zostanie przekazana do nieodpłatnej eksploatacji zgodnie z przeznaczeniem G. Zakład ten jako odrębny podatnik podatku od towarów i usług we własnym imieniu zawrze z mieszkańcami Gminy X umowy o odprowadzanie ścieków. Realizacja inwestycji następować będzie w ramach zadań własnych gminy (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym). Gmina nie udostępni sieci kanalizacyjnej odpłatnie (np. poprzez najem, dzierżawę), a na podstawie odrębnego porozumienia umożliwi jej nieodpłatne użytkowanie Zakładowi, o którym mowa wyżej. Tym samym kanalizacja sanitarna będzie wykorzystywana do czynności odpłatnych we własnym imieniu przez inny podmiot, a nie przez Gminę X. Nie wystąpi zatem związek nabywanych towarów i usług – w ramach realizowanego projektu – ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).
Wnioskodawca będzie w zakresie zadań własnych realizował projekt pn. „…”. Inwestycja będzie realizowana wspólnie przez obie gminy poprzez wyłonienie wykonawcy w trybie ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2007r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.) gdzie Zamawiającym będzie Gmina P. działająca w imieniu własnym i Gminy X. Na terenie gminy X sieć kanalizacyjna będzie wynosić 7,1 km, natomiast na terenie Gminy P. 17,2 km. Po zakończeniu procesu inwestycyjnego sieć kanalizacyjna będzie własnością Gminy X. i Gminy P. w wyżej określonych proporcjach. Gmina X. przekaże realizację ustawowego obowiązku zaspokojenia zbiorowych potrzeb swych mieszkańców w zakresie kanalizacji – na podstawie stosownego porozumienia z jednoczesnym przekazaniem do nieodpłatnej eksploatacji wybudowanej sieci kanalizacyjnej – G., działającemu jako zakład budżetowy Gminy P. Wyżej wymieniony zakład jest odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiada indywidualny NIP oraz sporządza deklarację VAT we własnym imieniu. Zakład ten zawrze z mieszkańcami Gminy X., jako użytkownikami, umowy o odprowadzanie ścieków i będzie pobierał z tego tytułu należne opłaty. Zrealizowana inwestycja na terenie gminy X. nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, natomiast ponoszone w związku z realizacją inwestycji wydatki będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę P. i rozliczanymi pomiędzy gminami proporcjonalnie do zakresu realizowanej części inwestycji.
W świetle powyższego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu nie będzie Wnioskodawca.
Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.) obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r., faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać:
* imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
* numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.
Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.
Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Podsumowując powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów w związku z realizacją projektu pn. „…”, albowiem to nie Wnioskodawca będzie nabywcą towarów i usług, faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu będą wystawiane na inny podmiot, tj. Gminę P.
Tym samym nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, dająca podatnikowi (nabywcy) z tytułu nabycia towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Końcowo należy zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny w postaci braku możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją ww. projektu, jednakże podkreślenia wymaga, iż nie jest on związany z faktem, iż wydatki związane z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, lecz z faktem, że faktury potwierdzające nabycie towarów i usług w ramach projektu nie są wystawione na Wnioskodawcę, lecz na inny podmiot.
Dodatkowo należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika więc, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
