• Interpretacja indywidualn...
  19.05.2024

IBPP4/443-367/10/EJ

Interpretacja indywidualna
z dnia 15 kwietnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2010r. (data wpływu 4 marca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 marca 2010r. (data wpływu 1 kwietnia 2010r.) oraz pismem z dnia 12 kwietnia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. „…” - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 4 marca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 31 marca 2010r. (data wpływu 1 kwietnia 2010r.) oraz z dnia 12 kwietnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca stara się o dofinansowanie projektu pn. „…” ze środków Europejskiego Funduszu rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 działanie 1.1.2 Promocja Inwestycyjna. Przedmiotem projektu jest promocja terenów inwestycyjnych wchodzących w skład Parku Naukowo-Technologicznego, terenów inwestycyjnych rejonu M. oraz pozostałych obszarów z przeznaczeniem na cele turystyczne, rekreacyjne oraz usługowe.

W ramach projektu przewiduje się następujące działania:

1. organizacja kampanii promocyjnej pod hasłem „...” polegająca na m. in. na:

* opracowaniu nowych ofert inwestycyjnych, które będą bezpłatnie dystrybuowane wśród potencjalnychinwestorów;

* przygotowaniu billboardów oraz spotu reklamowego;

* zamieszczeniu reklam oraz publikacji promujących oferty inwestycyjne w branżowych czasopismach i dodatkach;

* zamówieniu gadżetów promocyjnych (do bezpłatnej dystrybucji);

* aktualizacji strony www dotyczącej oferty inwestycyjnej Gminy S. itp.

2. udział w targach zagranicznych i krajowych, w ramach których będą prezentowane i nieodpłatnie rozdawane ww. oferty inwestycyjne oraz materiały promocyjne.

W piśmie z dnia 31 marca 2010r. Wnioskodawca dokonał sprostowania pozycji B.1.9 wniosku wskazując, że zamiast Urząd Miejski, prawidłowym Wnioskodawcą wniosku jest Gmina S.

W piśmie z dnia 12 kwietnia 2010r. Wnioskodawca wskazał, że realizowaną w ramach projektu pn. „…” kampanię promocyjną S. należy rozumieć jako świadomą, zaplanowaną i realizowaną w sposób zamierzony działalność komunikacyjną. Celem kampanii promocyjnej jest takie kształtowanie reputacji i wizerunku S. oraz związanych z nimi podmiotów i rzeczy (firm, produktów, atrakcji turystycznych, terenów), która wpłynie pozytywnie na opinie, postawy i zachowanie adresatów kampanii promocyjnej (w tym grup inwestorów) oraz zachęci ich do zapoznania się z możliwościami inwestowania w S., rozważania wejścia na ten rynek i zainteresowania konkretną ofertą. Nie oznacza to bynajmniej, że zainteresowany automatycznie staje się nabywcą terenu, który stanowi przedmiot oferty.

Dzieje się tak m.in. dlatego, że oprócz działalności komunikacyjnej istotne jest:

* zarządzanie samym produktem, który generuje wartość dla klienta,

* zarządzanie ceną i dystrybucją czyli kosztem nabycia dla klienta i wygodą.

Te dwa ostatnie elementy nie są elementem składowym tego konkretnego projektu.Zgodnie z definicją Unii Europejskiej projekt to „seria czynności/działań zmierzających do osiągnięcia zakładanych produktów, rezultatów oraz celów w zdefiniowanym okresie czasu (posiada konkretne daty rozpoczęcia i zakończenia) przy ściśle określonym budżecie”.

Dla projektu pn. „…” zakładane wskaźniki produktu to:

* liczba materiałów promocyjnych (6 rodzajów tj. długopisy, smycze, teczki skóropodobne, katalogi tematyczne, teczki papierowe, reklamówki),

* liczba kampanii promocyjnych (dwie kampanie: pierwsza w 2010r., druga w 2011r.).

Z kolei przewidziane rezultaty to:

* liczba wypromowanych kart ofert inwestycyjnych (17).

Ponadto projekt ten realizowany w ściśle określonym czasie, tj. od marca 2010r. do grudnia 2011r. zakłada osiągnięcie celu bezpośredniego jakim jest pozyskanie nowych inwestorów dla miasta S. i wykreowanie jego wizerunku jako dogodnego miejsca lokalizacji inwestycji. Efektem końcowym, ani też celem bezpośrednim i pośrednim tego projektu nie jest sprzedaż terenów inwestycyjnych.

W analizowanym projekcie sprzedaż terenów inwestycyjnych nie jest również definiowana jako cel ogólny czyli długoterminowy projektu, bowiem w perspektywie długofalowej zakłada się, iż projekt przyczyni się do osiągnięcia takich celów jak:

# spadek stopy bezrobocia,

# zwiększenie ogólnej atrakcyjności miasta i jakości życia jego mieszkańców,

# wzrost konkurencyjności S. w regionie i w kraju,

# wzrost rozpoznawalności regionu, itp.

Ponadto, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi przez niego nabywane są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W ramach przedmiotowego projektu towarami nabywanymi przez Beneficjenta (Gminę) są m.in.

* materiały promocyjne,

* zaktualizowany poradnik Inwestora oraz Mapa Inwestycyjna,a usługami np.

* analiza najbardziej efektywnych kanałów promocji inwestycyjnej,

* opracowanie graficzne billboardów reklamowych,

* nakręcenie spotu reklamowego.

Faktury zawierające podatek należny zostaną wystawione m. in. za:

* druk i tłumaczenie ofert w odpowiednim nakładzie,

* wykonanie i dostawę materiałów promocyjnych,

* wykonanie billboardów reklamowych,

* udział w targach krajowych i zagranicznych itp.

Produkty i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu udostępniane i rozpowszechniane będą bezpłatnie, a zatem nie przewiduje się wystąpienia czynności opodatkowanych, co oznacza, iż nie ma prawnych możliwości odzyskania podatku VAT przez Gminę w ramach planowanej kampanii promocyjnej, która jest przedmiotem analizowanego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, powołując się na zapis art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, organy władzy publicznej są wyłączone spod statusu podatnika VAT. Ponadto zgodnie z art. 86 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Takie czynności nie wystąpią w ramach planowanego projektu. W związku z zaistnieniem wyżej wymienionej przesłanki, Wnioskodawca uważa, że nie ma prawnych możliwości do odliczenia podatku naliczonego, albowiem reasumując Gmina S. nie jest podatnikiem podatku VAT, a w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie wystąpią czynności opodatkowane. Uwzględniając powyższe, podatek naliczony został ujęty w projekcie jako koszt kwalifikowany w ramach RPO.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r.

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina będzie realizować projekt pn. „…”. Projekt zakłada osiągnięcie celu bezpośredniego jakim jest pozyskanie nowych inwestorów dla miasta S. i wykreowanie jego wizerunku jako dogodnego miejsca lokalizacji inwestycji. Celem kampanii promocyjnej jest takie kształtowanie reputacji i wizerunku S. oraz związanych z nimi podmiotów i rzeczy (firm, produktów, atrakcji turystycznych, terenów), która wpłynie pozytywnie na opinie, postawy i zachowanie adresatów kampanii promocyjnej (w tym grup inwestorów) oraz zachęci ich do zapoznania się z możliwościami inwestowania w S., rozważania wejścia na ten rynek i zainteresowania konkretną ofertą. Nie oznacza to bynajmniej, że zainteresowany automatycznie staje się nabywcą terenu, który stanowi przedmiot oferty. Efektem końcowym, ani też celem bezpośrednim i pośrednim tego projektu nie jest sprzedaż terenów inwestycyjnych. W analizowanym projekcie sprzedaż terenów inwestycyjnych nie jest również definiowana jako cel ogólny czyli długoterminowy projektu. Produkty i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu udostępniane i rozpowszechniane będą bezpłatnie, a zatem nie przewiduje się wystąpienia czynności opodatkowanych.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Tym samym nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczonego wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą generowały dla Wnioskodawcy sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis zdarzenia przyszłego sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. w związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności wykorzystywania efektów zrealizowanego projektu do czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...