• Interpretacja indywidualn...
  28.09.2024

ITPP1/443-54/10/BK

Interpretacja indywidualna
z dnia 14 kwietnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2010 r. (data wpływu 21 stycznia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31 marca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu pn.: „Dokapitalizowanie Funduszy” – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 21 stycznia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług pn.: „Dokapitalizowanie Funduszy”.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Agencja S.A. (A S.A.) na podstawie zawartej umowy z Województwem realizuje projekt pn.: „Dokapitalizowanie Funduszy” w ramach Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Projekt będzie realizowany przez Konsorcjum, w skład którego wchodzą cztery instytucje, w tym Wnioskodawca. Projekt polega na udzielaniu pomocy małym i średnim przedsiębiorcom w postaci udzielania im poręczeń na zaciągane przez nich zobowiązania finansowe (kredyty, pożyczki) na potrzeby i w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Udzielenie przez Wnioskodawcę poręczeń mieści się w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej wynikającej z umowy. Zgodnie z umową Wnioskodawca zobowiązany jest do ponoszenia kosztów obsługi przedsiębiorców, będących beneficjentami projektu z własnych środków, które następnie mogą zostać zrefundowane przez Województwo. Podstawowymi kosztami ponoszonymi przez Wnioskodawcę w celu obsługi projektu są koszty wynagrodzeń wraz z pochodnymi oraz koszty wynajmu pomieszczeń, usługi telekomunikacyjne, obsługa prawna, zakup materiałów biurowych i zużycia mediów, a także materiałów reklamowych i szkoleń, w celu propagowania działalności poręczycielskiej. Zawarta umowa przewiduje, że każdy z członków konsorcjum realizującego projekt może wykorzystać średniorocznie do 2% wartości dokapitalizowania na cele związane z obsługą projektu dokonując niezbędnych w tym celu zakupów. Udzielanie poręczeń stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi pośrednictwa finansowego zostały wymienione w załączniku nr 4 do powyższej ustawy i tym samym objęte są zwolnieniem od podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stwierdzenie, że podatek VAT od zakupów dokonywanych przez Wnioskodawcę na cele realizacji projektu do wysokości określonej w umowie nie podlega odliczeniu...

Zdaniem Wnioskodawcy udzielanie poręczeń stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT. Usługi poręczeń finansowych zostały objęte zwolnieniem od podatku. Zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z tym że zakupy będą służyły działalności zwolnionej z opodatkowania Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku od zakupów związanych z realizowanym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. „Dokapitalizowanie Funduszy” w ramach Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Projekt polega na udzielaniu poręczeń małym i średnim przedsiębiorcom na potrzeby i w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Udzielanie poręczeń stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi pośrednictwa finansowego zostały wymienione w załączniku nr 4 do powyższej ustawy i tym samym objęte są zwolnieniem od podatku.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż z uwagi na to, że poniesione w ramach realizowanego projektu wydatki nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją tegoż projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...