• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

ILPP2/443-11/10-5/TW

Interpretacja indywidualna
z dnia 2 kwietnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 stycznia 2010 r.) uzupełnionym pismami z dnia 22 lutego 2010 r. (data wpływu 2 marca 2010 r.) oraz z dnia 29 marca 2010 r. (data wpływu 30 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 4 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 22 lutego 2010 r. (data wpływu 2 marca 2010 r.) oraz z dnia 29 marca 2010 r. (data wpływu 30 marca 2010 r.) w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego, pytania oraz przedstawionego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Gmina Miejska), jako osoba prawna posiadająca siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze gminnym. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty, na co składają się między innymi sprawy: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (pkt 7).

Przepis art. 2 tej ustawy, stanowi, iż gmina wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Z uwagi na nałożone ustawą zadania w zakresie spraw związanych z wysypiskiem, selektywnym zbieraniem odpadów i unieszkodliwianiem Gmina zamierza przystąpić do realizacji określonego zadania.

Planowana inwestycja obejmuje:

* ukształtowanie pryzmy - makroniwelacja,

* hydrohumusowanie,

* hydrowysiew,

* wykonanie rowu opaskowego odparowującego,

* nasadzenie drzew.

W ramach zadania Gmina Miejska planuje również zakup pojemników do selektywnej zbiórki i rozszerzenie zbiórki odpadów o makulaturę, złom, gruz, sprzęt elektryczny i elektroniczny, leki, wielko-gabaryty i opony.

Planowana inwestycja zgłoszona jest w konkursie ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski w ramach działania II.2 - Gospodarka odpadami Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa xxx na lata 2007-2013. Planowane dofinansowanie ze środków unijnych w ramach programu przewidywane jest na poziomie 85% kosztów kwalifikowanych projektu. Zrealizowane w wyniku wykonania projektu zadania inwestycyjne będą stanowiły własność Gminy Miejskiej ujęte w jej księgach rachunkowych.

Majątek wytworzony w trakcie realizacji projektu nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z umową użyczenia nr x z dnia x 2008 r., użyczający – określone Miasto nieodpłatnie przekazało Gminie Miejskiej na okres 30 lat, tj. do dnia 23 listopada 2037 r. nieruchomość gruntową, stanowiącą składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne położone w Y, w obrębie G-53 na działkach o numerach ewidencyjnych 27/10, 28/2, 29/4, 30/2, 31/2, 32/2 oraz 33/5, o łącznej powierzchni 9,7756 ha w celu prowadzenia rekultywacji kwatery B oraz jej monitoringu. Zadanie związane z rekultywacją realizuje w imieniu Gminy Miejskiej na podstawie zlecenia znak I(...) z dnia 21 września 2009 r. Zakład Gospodarki Mieszkaniowej, który jest zakładem budżetowym Wnioskodawcy i to on będzie zarządzał składowiskiem po zakończeniu rekultywacji.

Zainteresowany informuje ponadto, iż na dzień złożenia wniosku podatnikiem podatku VAT jest Z, natomiast Wnioskodawcą – zgodnie z wnioskiem ORD-IN złożonym dnia 4 stycznia 2010 r. – jest Gmina Miejska.

Ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika również, iż po zakończeniu prac rekultywacyjnych przez okres 30 lat następować będzie monitorowanie zrekultywowanego terenu. Wykonywać to będzie zakład budżetowy – Zakład Gospodarki Mieszkaniowej.

Gmina Miejska, w przedmiocie wniosku, realizuje zadania własne gminy określone w ustawie o samorządzie gminnym, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3.

Zakład Gospodarki Mieszkaniowej działa na podstawie zapisów w statucie, który został przyjęty przez Radę Miejską – uchwała nr x z dnia x 2004 r. Jednym z zakresu działań jest eksploatacja i konserwacja urządzeń dotyczących wysypiska śmieci. Ww. monitorowanie przez zakład budżetowy będzie odbywało się poprzez nadzorowanie zrekultywowanego terenu bez udziału środków finansowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina Miejska realizując inwestycję ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie posiada on prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów inwestycyjnych związanych z realizacją inwestycji.

Rozliczenie podatku naliczonego uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Gmina będzie tylko inwestorem przedmiotowej inwestycji, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi natomiast, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych – art. 15 ust. 6 ustawy.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Art. 7 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy stanowi, iż zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania te obejmują sprawy wodociągów i zapatrywania w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy). Zgodnie z art. 11a ust. 1 ww. ustawy, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta) – art. art. 33 ust. 1 cyt. ustawy.

Jak wynika z powyższego, Gmina jest samorządową osobą prawną, która nie ma własnych struktur organizacyjnych, wobec czego nałożone na nią zadania wykonuje za pośrednictwem urzędu gminy. Urząd nie jest jednak jednostką organizacyjną w rozumieniu powołanego wyżej art. 9 ustawy, lecz wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Stąd też urząd jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 ze zm.), urząd gminy nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne.

Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem, Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje jej zadania własne. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma Gmina, nie zaś Urząd Gminy.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż z uwagi na nałożone w ustawie o samorządzie gminnym zadania w zakresie spraw związanych z wysypiskiem, selektywnym zbieraniem odpadów i unieszkodliwianiem (zadania własne gminy określone w art. 7 ust. 1 pkt 3 tej ustawy) Gmina zamierza przystąpić do realizacji określonego zadania. Zainteresowany planuje również zakup pojemników do selektywnej zbiórki i rozszerzenie zbiórki odpadów o makulaturę, złom, gruz, sprzęt elektryczny i elektroniczny, leki, wielko-gabaryty i opony. Majątek wytworzony w trakcie realizacji projektu nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych. Po zakończeniu prac rekultywacyjnych prze okres 30 lat następować będzie monitorowanie zrekultywowanego terenu. Wykonywać to będzie zakład budżetowy – Zakład Gospodarki Mieszkaniowej – poprzez nadzorowanie zrekultywowanego terenu bez udziału środków finansowych.

Gmina Miejska zaznaczyła ponadto, iż na dzień złożenia wniosku podatnikiem podatku VAT jest Y.

Zauważyć zatem należy, iż zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Gmina wykonuje jedno z jej zadań własnych, a towar nabywany w ramach realizacji projektu nie jest związany z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tej inwestycji.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Gminie Miejskiej nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...