• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

IPPP3/443-228/10-2/IB

Interpretacja indywidualna
z dnia 17 marca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21.01.2010 r. (data wpływu 08.03.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 08.03.2010 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „X” używające skróconej nazwy LGD „X” jest zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego, o charakterze niezarobkowym, mającym na celu działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich poprzez aktywizację mieszkańców obszarów wiejskich polegającą na budowaniu potencjału społecznego, zwiększeniu potencjału zdobywania środków finansowych i ich wykorzystania, a także polepszenie zarządzania lokalnymi zasobami i ich waloryzacja.

Podstawy prawne działania Stowarzyszenia LGD „X”:

1. Ustawa z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2001 r. Nr 64, poz. 427),

2. Rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005),

3. Ustawa z 7 kwietnia 1989 r. prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855),

4. Statut Stowarzyszenia,

5. Umowa przyznania pomocy nr … w ramach działania „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja” objętego PROW na lata 2007-2013, przez Samorząd Województwa L.

W ramach działania „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania” Lokalna Grupa Działania „X” opiera się na dwóch głównych celach. Pierwszym celem jest zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy LGD, uwzględniając koszty związane z administracją. Rezultatem powyższego celu będzie m.in. wynagrodzenie pracowników biura oraz nie więcej niż 3 członków zarządu, wynajem pomieszczeń, koszt mediów i usług telekomunikacyjnych (internetowych), koszt zakupu wyposażenia/sprzętu dla personelu biura, koszt usług finansowo-księgowych, prawnych, prowadzenie rachunku bankowego. Ww. koszty są niezbędne do bieżącego i prawidłowego funkcjonowania biura. Drugi cel związany jest z nabywaniem umiejętności i aktywizacją związany jest z funkcjonowaniem LGD. Będzie on realizowany poprzez informowanie o obszarze objętym Lokalną Strategią Rozwoju, realizacji LSR oraz działalnością LGD. Cele ww. operacji są zbieżne z celami LSR w zakresie: podniesienia kapitału społecznego obszaru LGD, a poprzez to wzrost zaangażowania społeczności LGD w realizacje LSR – wykorzystywanie potencjału LGD.

Operacje te są zbieżne również z celem ogólnym numer 2 w zakresie rozwoju turystyki na obszarze LSR w oparciu o posiadane zasoby poprzez prowadzenie akcji promocyjnych i wydawaniu folderu wskazującego najważniejsze informacje dot. działalności LGD oraz potencjału obszaru pod względem społecznym oraz gospodarczym oraz folderu turystycznego powiatu Krasnostawskiego.

Działanie LGD „X” jest działaniem nierynkowym, które co do zasady oferowane będą bezpłatnie beneficjentom ostatecznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja” objętego PROW na lata 2007-2013, Stowarzyszeniu Lokalna Grupa Działania „X” przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji ww. projektu, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją działania „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja” objętego PROW na lata 2007-2013, Stowarzyszenie LGD „X” nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (określonych w art. 5 ustawy), zatem nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, określone w art. 86 ust. 1 ustawy. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, stanowią, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie, gdy spełnione są dwa warunki:

# beneficjent jest podatnikiem VAT;

# zakupione przez Beneficjenta towary i usługi wykorzystane są przez Beneficjenta do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przy zaprezentowanym stanie faktycznym warunki nie są spełnione. W związku z powyższym Stowarzyszenie LGD „X” nie jest uprawniona na płaszczyźnie obowiązujących przepisów podatkowych do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji projektu. Tym samym, zgodnie z powołaną zasadą podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ponadto wg art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż Stowarzyszenie realizuje projekt „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja” objęty PROW na lata 2007-2013. Działanie Stowarzyszenia ma charakter niezarobkowy, mającym na celu działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. Działania Stowarzyszenia oferowane będą bezpłatnie beneficjentom ostatecznym. Stowarzyszenie, w związku z realizacją projektu, nie będzie wykonywało czynności opodatkowanych VAT, zgodnie z art. 5 ustawy.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione we wniosku okoliczności stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Stowarzyszenie nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a więc brak jest związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym Stowarzyszeniu Lokalna Grupa Działania „X” nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja” objęty PROW na lata 2007-2013. Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania i oceny w zakresie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...