ITPP3/443-2/10/JK
Interpretacja indywidualna
z dnia 25 lutego 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 stycznia 2010 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach dotyczących projektu pod nazwą „Uregulowanie gospodarki wodno-ściekowej w mieście” - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 4 stycznia 2010 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach dotyczących projektu pod nazwą „Uregulowanie gospodarki wodno-ściekowej w mieście”.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Miasto zawarło umowę o dofinansowanie w formie zaliczki i refundacji projektu pod nazwą „Uregulowanie gospodarki wodno-ściekowej w mieście” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2007-2013. Wnioskodawca zawarł z firmami umowy na roboty budowlane. Wykonawcy wystawili Gminie faktury częściowe VAT. Zakończenie inwestycji nastąpi w trzecim kwartale 2010 r. Powstała po zakończeniu projektu infrastruktura wodno-kanalizacyjna pozostanie własnością Gminy. Stosowną uchwałą zostanie ona przekazana nieodpłatnie w zarząd przedsiębiorstwu gospodarki komunalnej (Spółka z o.o.), które w całości jest własnością Gminy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach dotyczących opisanej inwestycji...
Stanowisko Wnioskodawcy.
W ocenie Zainteresowanego, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących projektu pod nazwą „Uregulowanie gospodarki wodno-ściekowej w mieście”.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Z treści złożonego wniosku wynika, że realizowany projekt, po stronie Gminy, nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi. Zatem, biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego, stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT przy realizacji opisanego we wniosku projektu.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153 poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.