ITPP2/443-1017a/09/AW
Interpretacja indywidualna
z dnia 18 lutego 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2009 r. (data wpływu 25 listopada 2009 r.), uzupełnionym w dniu 27 stycznia 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do wystąpienia o zwrot różnicy podatku w związku z nabyciem, w drodze aportu, sieci kanalizacyjnych i wodociągowych – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 20 listopada 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 27 stycznia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do wystąpienia o zwrot różnicy podatku w związku z nabyciem, w drodze aportu, sieci kanalizacyjnych i wodociągowych.
W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, w której Gmina – Miasto posiada 100% udziałów. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i wykonuje działalność opodatkowaną, polegającą na świadczeniu usług wodociągowych, wywozu nieczystości stałych i robót konserwacyjno-remontowych, jak również czynności zwolnione od podatku w zakresie zarządzania budynkami mieszkalnymi, wynajmu mieszkań na własny rachunek. Burmistrz wniesie do Spółki aport w postaci sieci kanalizacyjnych i wodociągowych w zmian za udziały. Udziałowiec wystawi fakturę VAT, zawierającą podatek naliczony. Środek trwały jest nowy. Spółka odliczy podatek z tytułu jego nabycia, gdyż będzie on służyć działalności opodatkowanej (odprowadzanie ścieków), i wystąpi o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Udziałowiec obejmie udziały w wartości rynkowej, odpowiadającej kwocie netto aportu (środka trwałego).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Spółka może wystąpić o zwrot podatku od towarów i usług, a w przypadku objęcia przez udziałowca udziałów w kwocie netto, zwrócić na jego konto środki stanowiące równowartość podatku...
Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego w poz. 47 wniosku ORD-IN art. 86 i 87 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka może wystąpić o zwrot podatku, jeśli aport będzie udokumentowany fakturą VAT. Środek trwały będzie wykorzystywany w działalności opodatkowanej 7% stawką podatku. Jeśli udziałowiec obejmie udziały w kwocie netto środka trwałego, Spółka na podstawie umowy, może zwrócić jemu kwotę środków pieniężnych odpowiadającą udziałom i równowartości podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Treść cytowanego wyżej przepisu wskazuje, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Natomiast z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Stosownie do ust. 2 wskazanego artykułu, zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.
Z treści powołanych przepisów wynika, że prawo do zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług i ma miejsce jedynie w sytuacji, kiedy w danym okresie rozliczeniowym wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym.
We wniosku wskazano, że Gmina-Miasto, będąca właścicielem 100% udziałów Spółki, wniesie do niej aport w postaci sieci kanalizacyjnych i wodociągowych. Czynność ta zostanie udokumentowaną fakturą VAT, zawierającą podatek naliczony. Środek trwały jest nowy i będzie służyć Spółce, która jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, do wykonywania czynności opodatkowanych, m.in. w zakresie usług wodociągowych i wywozu nieczystości stałych.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej nabycie środka trwałego w drodze aportu, a w przypadku gdy w okresie rozliczeniowym kwota podatku naliczonego będzie wyższa od kwoty podatku należnego, będzie mogła wystąpić o zwrot różnicy podatku, o ile spełnione zostaną warunki określone w art. 87 ustawy i nie wystąpi żadne wyłączenie wymienione w art. 88 ustawy.
Ponadto należy podkreślić, iż w niniejszej interpretacji nie odniesiono się do zagadnienia zasadności zwrotu różnicy podatku, gdyż może ono być przedmiotem oceny wyłącznie przez właściwy urząd skarbowy w toku prowadzonego postępowania w związku z ubieganiem się Spółki o zwrot tegoż podatku, a także kwestii ustalenia podstawy opodatkowania czynności wniesienia aportu do Spółki, z uwagi na fakt, iż nie przedstawiono w tym zakresie stanowiska oraz nie postawiono pytania.
Jednocześnie informuje się, że w zakresie kwestii dotyczącej możliwości zwrotu przez Spółkę środków pieniężnych na rzecz udziałowca, wydano postanowienie nr ITPP2/423-1017b/09/AW.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
