ILPP2/443-1515/09-3/TW
Interpretacja indywidualna
z dnia 2 lutego 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2009 r. (data wpływu 9 listopada 2009 r.), uzupełniony pismem z dnia 25 stycznia 2010 r. (data wpływu 28 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 9 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 stycznia 2010 r. (data wpływu 28 stycznia 2010 r.) o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca (dalej również Szpital) jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Szpital wykonuje usługi w zakresie ochrony zdrowia (ex 85), a wiec ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, czyli zwolnione od podatku VAT. Tym samym Wnioskodawca nie może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Udział usług opodatkowanych podatkiem VAT w roku 2008 wynosił – 0,88%, a za 9 miesięcy roku 2009 – 0,63%.
Tym samym Wnioskodawca nie korzysta również z odliczania podatku VAT strukturą.
W roku 2009 Szpital rozpoczął starania o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.
Po ewentualnym uzyskaniu dofinansowania i wykonaniu zadania, Zainteresowany zamierza w zmodernizowanych budynkach uzyskiwać przychody z wykonywania usług medycznych (hospitalizacja chorych), czyli zwolnionych od podatku VAT.
Z przesłanego uzupełnienia do wniosku wynika, iż Szpital zamierza przeprowadzić kompleksową termomodernizację budynków, które to są własnością Starostwa Powiatowego. Wnioskodawca na mocy protokólarnego przekazania nieruchomości posiada jedynie prawo ich użytkowania. Szpital jest podmiotem, który ubiega się o przyznanie środków unijnych. Po ewentualnym ich uzyskaniu i przeprowadzeniu termomodernizacji nie ulegnie zmianie sposób użytkowania budynków ani ich forma własności. Wyłoniony wykonawca robót termomodernizacyjnych, będzie wystawiał faktury na nabywcę.
Nie toczą się ani nie są planowane żadne przekształcenia własnościowe.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z kosztami realizacji robót termomodernizacyjnych budynków Szpitala...
Zdaniem Wnioskodawcy, koszty inwestycyjne poniesione na termomodernizację budynków Szpitala w ramach Programu Regionalnego nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi, dlatego też nie będzie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego przy ich realizacji. Tym samym nie będzie możliwości otrzymania zwrotu podatku z Urzędu Skarbowego.
W tym przypadku nie ma zastosowania podstawowa zasada dotycząca prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, czyli nie zachodzi związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego – w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (…).
Jak wynika z powyższego:
* prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom VAT,
* prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi „w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych”.
Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.
Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Podstawowa stawka podatku – w myśl art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki bądź zwolnienie od podatku.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku VAT usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. w załączniku tym w poz. 9 wskazano usługi o symbolu PKWiU ex 85 – „usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)”.
Oznaczenie w załączniku danej grupy „ex” oznacza, że zwolnienie od podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa usługi”. Zatem, wynikające z konkretnego załącznika zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania. Należy zauważyć, że w pkt 9 wyłączono ze zwolnienia od podatku wyłącznie usługi weterynaryjne.
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem VAT i świadczy usługi zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.
Szpital rozpoczął starania o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Wnioskodawca wskazał również, iż zamierza w zmodernizowanych budynkach uzyskiwać przychody z wykonywania usług medycznych (hospitalizacja chorych), czyli zwolnionych od podatku VAT.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W przedmiotowej sprawie nie zostanie jednak spełniony wskazany wyżej warunek, ponieważ – jak wskazuje Zainteresowany – towary i usługi w całości wykorzystywane są do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy w związku z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy, są zwolnione od podatku VAT. Zatem towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu, nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych i Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.
Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.
Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 - rozpatrzone.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
