ILPP2/443-1497/09-2/AD
Interpretacja indywidualna
z dnia 22 stycznia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2009 r. (data wpływu 3 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (Działanie 4.2 i 4.3 PROW 2007-2013) – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 3 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (Działanie 4.2 i 4.3 PROW 2007-2013).
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca złożył w styczniu 2009 r. wniosek aplikacyjny w konkursie ogłoszonym przez Zarząd Województwa na wybór Lokalnej Grupy Działania dla realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju oraz wniosek o przyznanie pomocy na rok 2009 r. w ramach działania 4.31 funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania – oś IV Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
W czerwcu 2009 r. decyzją Zarządu Województwa, Zainteresowany został wybrany do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju, a w październiku 2009 r. podpisał Umowę o przyznanie pomocy w ramach działania „Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja”.
W związku z powyższym, w latach 2009-2015 będzie korzystać z dotacji w ramach działań 4.2 i 4.3 PROW 2007-2013 a co za tym idzie, może finansować koszty utrzymania i funkcjonowania biura, w tym koszty wynajmu lokalu, opłaty za media i telefony, koszty wynagrodzenia pracowników, obsługi księgowej, zakupu materiałów biurowych i papierniczych, wyposażenia biura w sprzęt biurowy, koszty nieodpłatnej działalności szkoleniowej i doradczej dla potencjalnych beneficjentów innych działań osi IV z terenu objętego działaniem Wnioskodawcy, działań promocyjnych dotyczących możliwości pozyskania środków z osi IV PROW 2007-2013 wśród beneficjentów z obszaru LGD.
Zainteresowany będzie mógł również finansować projekty współpracy z innymi Stowarzyszeniami, dotyczące wymiany doświadczeń, np. w formie wizyt studyjnych, szkoleń (koszty transportu, noclegów, wyżywienia, ubezpieczenia OC, NNW, KL, wynagrodzeń personelu, zakupu materiałów biurowych).
Wnioskodawca nie jest i nigdy nie był czynnym podatnikiem VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwolnienie podmiotowe). Nie prowadzi działalności gospodarczej w ogóle, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zainteresowany nie składał i nie składa deklaracji VAT-7. Pełni on funkcję lokalnej instytucji grantodawczej i stopnia dla innych podmiotów z terenu objętego jego działaniem (gmin, powiatów, stowarzyszeń, przedsiębiorców, rolników, instytucji kultury itp.).
W związku z powyższym będzie nieodpłatnie szkolił swoich beneficjentów, doradzał, zachęcał działaniami promocyjnymi, aby składali wnioski o dofinansowanie projektów w działaniu 4.1 PROW. Będzie również przeprowadzał postępowania konkursowe i wskazywał te projekty, które najlepiej wpisują się w przyjętą dla danej LGD Lokalną Strategię Rozwoju. Umowy o dofinansowanie ww. projektów i rozliczenia finansowe będą już prowadzone przez inne instytucje, tj. organy administracji rządowej (ARiMR) i samorządowej szczebla wojewódzkiego. Wnioskodawca będzie mógł jedynie realizować projekty współpracy z innymi LGD dotyczące wymiany doświadczeń. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów projektu będzie świadczył nieodpłatnie, a mienie zakupione w wyniku realizacji projektu pozostanie jego wyłączną własnością i będzie wykorzystywane jedynie na jego potrzeby.
W wyniku realizacji projektu Zainteresowany nie osiągnie żadnych przychodów. Działania związane z realizacją ww. projektu nie będą skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem VAT. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi (VAT), bowiem nie stanie się on czynnym podatnikiem podatku VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Zainteresowany ma możliwość obniżenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 4.2 i 4.3 PROW 2007-2013)...
Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja ww. projektu nie będzie prowadziła do tego, że Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikem podatku VAT. z uwagi na powyższe nie będzie mógł obniżyć podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków strukturalnych Unii Europejskiej. Wnioskodawca nadal nie będzie miał obowiązku składania deklaracji VAT-7.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (…).
Jak wynika z powyższego:
* prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom VAT,
* prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi „w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych”.
Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca został wybrany do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju, a następnie podpisał Umowę o przyznanie pomocy w ramach działania „Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja”.
W związku z powyższym, w latach 2009-2015 będzie korzystać z dotacji w ramach działań 4.2 i 4.3 PROW 2007-2013 a co za tym idzie, może finansować koszty utrzymania i funkcjonowania biura, w tym koszty wynajmu lokalu, opłaty za media i telefony, koszty wynagrodzenia pracowników, obsługi księgowej, zakupu materiałów biurowych i papierniczych, wyposażenia biura w sprzęt biurowy, koszty nieodpłatnej działalności szkoleniowej i doradczej dla potencjalnych beneficjentów innych działań osi IV z terenu objętego działaniem Wnioskodawcy, działań promocyjnych dotyczących możliwości pozyskania środków z osi IV PROW 2007-2013 wśród beneficjentów z obszaru LGD.
Zainteresowany będzie mógł również finansować projekty współpracy z innymi Stowarzyszeniami, dotyczące wymiany doświadczeń, np. w formie wizyt studyjnych, szkoleń (koszty transportu, noclegów, wyżywienia, ubezpieczenia OC, NNW, KL, wynagrodzeń personelu, zakupu materiałów biurowych).
Wnioskodawca nie jest i nigdy nie był czynnym podatnikiem VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwolnienie podmiotowe). Nie prowadzi działalności gospodarczej w ogóle, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zainteresowany nie składał i nie składa deklaracji VAT-7. Pełni on funkcję lokalnej instytucji grantodawczej i stopnia dla innych podmiotów z terenu objętego jego działaniem (gmin, powiatów, stowarzyszeń, przedsiębiorców, rolników, instytucji kultury itp.).
W związku z powyższym będzie nieodpłatnie szkolił swoich beneficjentów, doradzał, zachęcał działaniami promocyjnymi, aby składali wnioski o dofinansowanie projektów w działaniu 4.1 PROW. Będzie również przeprowadzał postępowania konkursowe i wskazywał te projekty, które najlepiej wpisują się w przyjętą dla danej LGD Lokalną Strategię Rozwoju. Umowy o dofinansowanie ww. projektów i rozliczenia finansowe będą już prowadzone przez inne instytucje, tj. organy administracji rządowej (ARiMR) i samorządowej szczebla wojewódzkiego. Wnioskodawca będzie mógł jedynie realizować projekty współpracy z innymi LGD dotyczące wymiany doświadczeń. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów projektu będzie świadczył nieodpłatnie, a mienie zakupione w wyniku realizacji projektu pozostanie jego wyłączną własnością i będzie wykorzystywane jedynie na jego potrzeby.
W wyniku realizacji projektu Zainteresowany nie osiągnie żadnych przychodów. Działania związane z realizacją ww. projektu nie będą skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem VAT. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi (VAT), bowiem nie stanie się on czynnym podatnikiem podatku VAT.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy o VAT wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.
W zakresie ww. projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 224, poz. 1799). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia (do dnia 31 grudnia 2009 r. na podstawie przepisów rozdziału 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz. u. Nr 212, poz. 1336).
Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (a także zwrotu podatku zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów) wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 4.2 i 4.3 PROW 2007-2013).
Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie podniesione w opisie zdarzenia przyszłego oraz we własnym stanowisku Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w niniejszej interpretacji rozpatrzone.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
