ILPP1/443-1294/09-6/AI
Interpretacja indywidualna
z dnia 15 stycznia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2009 r. (data wpływu 19 października 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 27 listopada 2009 r. (data wpływu 2 grudnia 2009 r.) oraz z dnia 14 stycznia 2010 r. (data wpływu 15 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 19 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne. Powyższy wniosek uzupełniono pismami z dnia: 27 listopada 2009 r. oraz 14 stycznia 2010 r. o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca prowadzi działalność handlową polegającą na handlu hurtowym mięsa oraz wędlin. Ponadto, Zainteresowany prowadzi działalność polegającą na zasadzie szeroko rozumianej współpracy handlowej w zakresie dostaw towarów jak i nabyć realizowanych przez poszczególnych dostawców do firm reprezentowanych przez zamawiających. Przedmiotowa działalność polega na świadczeniu realizacji umów pomiędzy dostawcą a poszczególnym nabywcą towarów. Ma to miejsce poprzez składanie zamówień na dostawy towarów przez poszczególną firmę, które są składane za pośrednictwem spółki, która to odgrywa rolę dystrybutora. Z tytułu tak szeroko zakrojonej działalności współpracy dochodzi na podstawie zawartych umów do otrzymywania wynagrodzenia będącego premią pieniężną lub usługą marketingową lub wynagrodzeniem za zrealizowaną współpracę. W zależności od zawartych umów Wnioskodawca otrzymuje świadczenie pieniężne określane jako „premia pieniężna”, „usługa marketingowa”, „wynagrodzenie”.
Każdorazowe świadczenie pieniężne jest dokonywane m. in. z tytułu:
* nakłaniania Firm do udostępniania powierzchni reklamowej,
* umieszczania dodatkowej informacji o produktach w gazetce lub na plakacie reklamowym,
* umieszczania reklamy w publikacjach,
* dystrybucję dostarczonych materiałów reklamowych,
* nakłaniania firm do umieszczania towarów na specjalnych, wyeksponowanych miejscach w pomieszczeniach handlowych na ich terenie,
* usługi konsultacji handlowych przez analizy cen produktów,
* analizy opakowań,
* analizy jakości,
* analizy pozycjonowania rynku.
Podobnie Zainteresowany czyni to wobec kolejnych nabywców, którzy to nabywają od niego towar. W przypadku realizowanych dostaw przez nabywców Zainteresowany przekazuje i wypłaca stosowne premie pieniężne dla stałych nabywców.
Wnioskodawca każdorazowo kiedy otrzymuje premię pieniężną wystawia stosowną fakturę VAT, określając ją jako: „premia pieniężna”, „usługa marketingowa”, „wynagrodzenie”. Wystawiając fakturę VAT, Wnioskodawca traktuje wykonywane czynności jako sprzedaż usług podlegających opodatkowaniu stawką 22%. Z kolei w przypadku, gdy Zainteresowany wypłaca premię pieniężną z tytułu dobrej współpracy z nabywcą, otrzymuje stosowną fakturę VAT od nabywcy i traktując ją jako fakturę pochodzącą z nabycia usługi, odlicza podatek naliczony i pomniejsza o jego wartość bieżący podatek należny.
Z pism uzupełniających z dnia 27 listopada 2009 r. (będącego odpowiedzią na wezwanie z dnia 19 listopada 2009 r. nr ILPP1/443-1294/09-2/AI) oraz z dnia 14 stycznia 2010 r. wynika, iż wypłacone premie mają wyłącznie charakter pieniężny i są związane z wynikającego z ogólnego założenia, wypłat premii pieniężnych z tytułu dokonanego odpowiedniego pułapu obrotu towarowego. W przypadku, gdy kontrahent przekroczy pułap obrotu wynikającego z zawartych porozumień, wówczas otrzymuje odpowiednią gratyfikację pieniężną – premię pieniężną, która nie jest utożsamieniem świadczenia przysługującego do konkretnego obrotu, ale jest należnością za całokształt pracy. Warunkiem otrzymania premii jest nie tylko dokonanie określonych zakupów. Wysokość premii jest uzależniona od odpowiednich wartości zakupów. Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie premii pieniężnej nie ma konkretyzacji świadczonej usługi, gdyż jest ona wypłacana za całokształt świadczeń i zakupów, a nie jest przyporządkowana do konkretnej sprzedaży. Zainteresowany nie odnalazł symbolu świadczonych usług wg PKWiU.
Wypłacona premia tylko i wyłącznie zależy od wartości dokonanych obrotów, wartości zakupów oraz za całokształt pracy. Umowa może zawierać określone działania jakie mają być podjęte przez odbiorcę na przykład – zachowanie ciągłości oferty produktu dostawcy w określonym czasie, potwierdzane przez przedstawiciela dostawcy. W przypadku, gdy obrót nie będzie dokonywany lub będzie na niskim poziomie premia nie będzie się należała.
Wypłacane przez Wnioskodawcę premie pieniężne na rzecz kontrahentów stanowią zapłatę nie tylko za osiągnięcie określonego obrotu, wartości zakupów, lecz również za świadczenie dodatkowych usług, takich jak np.: dystrybucja dostarczonych materiałów reklamowych, nakłanianie firm do umieszczania towarów na specjalnych, wyeksponowanych miejscach w pomieszczeniach handlowych na ich terenie.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy z tytułu otrzymanych przez Wnioskodawcę faktur VAT pochodzących od nabywców, którzy otrzymali premie pieniężne, Zainteresowany może pomniejszyć zgodnie z art. 86 w zw. z art. 88 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatek należny o podatek naliczony pochodzący z tytułu zakupu usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, prezentowany stan faktyczny wskazuje na jednoznaczne stwierdzenie, iż wypłacając premie pieniężne Zainteresowany kupuje - nabywa, zakres świadczonych usług określonych w art. 8 ust. 1 i tym samym będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ma prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony pochodzący od klientów, którzy to Wnioskodawcę obciążają stosownymi fakturami VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.
Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.
Wskazać również należy, iż w myśl art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.
Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).
Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m. in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.
Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność handlową polegającą na handlu hurtowym mięsa oraz wędlin. Zainteresowany występuje w roli dystrybutora pomiędzy dostawcą a kontrahentami, czyli zakupuje towary od dostawców i odsprzedaje je kontrahentom. W ramach współpracy z dostawcami, Zainteresowany świadczy dodatkowe usługi, w zamian za które otrzymuje wynagrodzenie będące premią pieniężną lub usługą marketingową, bądź wynagrodzeniem za zrealizowaną współpracę. Podobnie Zainteresowany czyni wobec kontrahentów, którzy to nabywają od niego towar.
Umowa z nabywcami może zawierać określone działania jakie mają być podjęte przez odbiorcę na przykład – zachowanie ciągłości oferty produktu dostawcy w określonym czasie, potwierdzane przez przedstawiciela dostawcy. W przypadku, gdy obrót nie będzie dokonywany lub będzie na niskim poziomie premia nie będzie się należała. Wypłacane przez Wnioskodawcę premie pieniężne na rzecz kontrahentów stanowią zapłatę nie tylko za osiągnięcie określonego obrotu, wartości zakupów, lecz również za świadczenie dodatkowych usług, takich jak np.: dystrybucja dostarczonych materiałów reklamowych, nakłanianie firm do umieszczania towarów na specjalnych, wyeksponowanych miejscach w pomieszczeniach handlowych na ich terenie. Wypłacone premie mają wyłącznie charakter pieniężny.
Z powyższego wynika więc, iż premie pieniężne będą udzielane nabywcom w zamian za osiągnięcie przez nich określonego obrotu, wartości zakupów oraz wykonania dodatkowych świadczeń.
Mając na uwadze stan faktyczny sprawy oraz stan prawny stwierdzić należy, iż premie pieniężne udzielane w zamian za osiągnięcie określonego obrotu, wartości zakupów z jednoczesnym świadczeniem dodatkowych czynności stanowią świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT. Zatem w przypadku, gdy podmiot je otrzymujący jest podatnikiem VAT, powinien je udokumentować – zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy – fakturą VAT.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W związku z uznaniem czynności wykonywanych przez nabywców na rzecz Wnioskodawcy jako świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, wyłączenie wskazane w powołanym wyżej art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie ma zastosowania. Zatem Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących te premie, na zasadach wskazanych w art. 86 ust. 1, pod warunkiem niezaistnienia innych przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.
Reasumując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z udzielaniem premii pieniężnych nabywcom na ogólnych zasadach.
Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne. Kwestia dotycząca stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych otrzymywanych w zamian za świadczenie dodatkowych usług została zawarta w interpretacji nr ILPP1/443-1294/09-5/AI z dnia 14 stycznia 2010 r.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.