• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

IBPP4/443-1575/09/AZ

Interpretacja indywidualna
z dnia 8 stycznia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2009r. (data wpływu do tut. organu 4 grudnia 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu pod nazwą „...” – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 4 grudnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu pod nazwą „...”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Urząd Miasta realizuje w latach 2008 - 2010 projekt inwestycyjny współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn: „...” - numer podpisanej umowy o dofinansowanie –…. Przedmiotowy projekt został wybrany do dofinansowania w ramach działania: 8.2. „Infrastruktura Placówek Oświaty” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, uchwałą nr 545/249/III/2009 Zarządu Województwa. Urząd Miasta po podpisaniu umowy o dofinansowanie stał się beneficjentem przedmiotowego projektu, a otrzymane z Urzędu Marszałkowskiego środki pieniężne zostaną wykorzystane zgodnie z zapisami ww. umowy.

Przedmiotem projektu jest budowa oraz wyposażenie pełnowymiarowej (12m x 24m) sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej. Realizacja projektu zapewni właściwą edukację dzieci w zakresie przedmiotu wychowanie fizyczne na poziomie szkoły podstawowej.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów. Rzeczowa realizacja projektu będzie prowadzona w terminie od 10 kwietnia 2009r. do 15 sierpnia 2010r., a beneficjentami ostatecznymi będą uczniowie i nauczyciele szkoły podstawowej, oraz mieszkańcy dzielnicy korzystający z sali gimnastycznej po godzinach pracy szkoły. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca dokona płatności na podstawie wystawionych przez wykonawcę faktur VAT za roboty dotyczące budowy sali gimnastycznej, oraz dokona płatności na podstawie faktur VAT za zakupione wyposażenie sali.

Wszystkie wydatki projektu zostaną poniesione zgodnie z wytycznymi Urzędu Marszałkowskiego. Poziom dofinansowania zadania wynosi 85%. W dniu 23 września br. Beneficjent złożył w Urzędzie Marszałkowskim Województwa pierwszy wniosek o płatność pośrednią, a złożenie drugiego wniosku planowane jest w terminie do końca grudnia 2009r. Refundacja poniesionych przez beneficjenta kosztów, nastąpi na podstawie przedstawionych faktur VAT.

Do dnia dzisiejszego poniesiono wydatki związane z przygotowaniem dokumentów tj. studium wykonalności, dokumentacji projektu, oraz wydatki związane z wykonaniem prac budowlanych.

Realizacja projektu nie jest związana w żadnym zakresie z wykonywaniem czynnościopodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, wobec stanu faktycznego oraz zdarzeń przyszłych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarowi usług, nie istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT dotyczących wykonanych robót, promocji projektu, oraz faktur VAT dotyczących zapłaty za przygotowane dokumentacji projektowej i studium wykonalności w związku z realizacją niniejszego projektu inwestycyjnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wyżej cytowane unormowanie zgodne jest z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r. § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224 poz. 1799).

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje w latach 2008 - 2010 projekt inwestycyjny współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn: „...”.

Przedmiotem projektu jest budowa oraz wyposażenie pełnowymiarowej (12m x 24m) sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej. Realizacja projektu zapewni właściwą edukację dzieci w zakresie przedmiotu wychowanie fizyczne na poziomie szkoły podstawowej.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów. Rzeczowa realizacja projektu będzie prowadzona w terminie od 10 kwietnia 2009r. do 15 sierpnia 2010r., a beneficjentami ostatecznymi będą uczniowie i nauczyciele szkoły podstawowej, oraz mieszkańcy dzielnicy korzystający z sali gimnastycznej po godzinach pracy szkoły. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca dokona płatności na podstawie wystawionych przez wykonawcę faktur VAT za roboty dotyczące budowy sali gimnastycznej, oraz dokona płatności na podstawie faktur VAT za zakupione wyposażenie sali.

Do dnia dzisiejszego poniesiono wydatki związane z przygotowaniem dokumentów tj. studium wykonalności, dokumentacji projektu, oraz wydatki związane z wykonaniem prac budowlanych.

Realizacja projektu nie jest związana w żadnym zakresie z wykonywaniem czynnościopodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą „...”.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...