• Interpretacja indywidualn...
  16.07.2025

IPPP1-443-234/07-5/IZ

Interpretacja indywidualna
z dnia 30 listopada 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 21.09.2007r. (data wpływu 24.09.2007r.), uzupełnionego pismem z dnia 30.10.2007r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dotyczących realizacji projektu „Wykorzystanie technologii społeczeństwa informacyjnego w pracy instytucji publicznych (e-Gmina)” - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 21.09.2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dotyczących realizacji projektu „Wykorzystanie technologii społeczeństwa informacyjnego w pracy instytucji publicznych (e-Gmina)”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2006r. w Gminie został zrealizowany projekt pn. „Wykorzystanie technologii społeczeństwa informacyjnego w pracy instytucji publicznych (e-Gmina)”, ze środków EFRR w ramach ZPORR. Zgodnie z projektem zakupiono 26 nowych komputerów, które pozwoliły usprawnić pracę urzędu i obsługę interesantów. Komputery służą realizacji zadań własnych urzędu. Ponadto, na parterze Urzędu Miejskiego wydzielono pomieszczenie, gdzie zainstalowano 2 komputery, podłączone do Internetu, z których mogą bezpłatnie korzystać mieszkańcy Gminy. Gmina nie będzie miała żadnych dochodów z tego tytułu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu Gmina, jako beneficjent ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części...

Zdaniem Wnioskodawcy po realizacji projektu pn. „Wykorzystanie technologii społeczeństwa informacyjnego w pracy instytucji publicznych (e-Gmina)”, ze środków EFRR w ramach ZPORR Gmina nie ma możliwości podatku VAT w całości lub w części.

Podatnik podkreśla, iż zainstalowane i udostępnione komputery w ramach zrealizowanego projektu są przeznaczone do realizacji zadań własnych Gminy. Podatnik nie zawarł, ani nie zamierza zawrzeć żadnej cywilnoprawnej umowy z użytkownikami sprzętu, a zatem nie prowadzi żadnej, opodatkowanej z tego tytułu działalności. Strona podkreśla, iż uzyskuje status podatnika, jedynie w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, co w tej sytuacji nie ma miejsca. Wnioskodawca wskazuje, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje Gminie tylko w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. Do ewentualnego odliczenia można przeznaczyć tylko niewielkie, marginalne kwoty. Zdaniem Strony, nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku w zakresie usług administracji publicznej, stanowiących ponad 90% wszystkich czynności Gminy, bowiem w tym zakresie nie posiada statusu podatnika. W związku z tym podatek VAT będzie stanowił koszt kwalifikowany. Strona, po zakupie towarów i usług, w celu wykonania projektu nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ww. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) stanowi, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a zatem wykonuje czynności opodatkowane związane z zawartymi umowami cywilnoprawnymi. We własnym stanowisku Gmina podnosi, iż komputery są przeznaczone tylko do realizacji zadań własnych. Natomiast w dalszej części Wnioskodawca uzasadnia, że …”do ewentualnego odliczenia można przeznaczyć tylko niewielkie, marginalne kwoty…” i że Gminie nie przysługuje odliczenie, gdyż w ponad 90% zakup służy czynnościom zwolnionym. Oznacza to, że w niewielkim procencie służy czynnościom opodatkowanym.

Część komputerów (24 szt.) zostało zakupionych w celu usprawnienia pracy urzędu i obsługi interesantów. Strona wskazuje, iż czynności te stanowią 90% wszystkich czynności Gminy. Zatem uznać należy, iż ta część komputerów służy zarówno czynnościom opodatkowanym jak i zwolnionym. W takim razie zgodnie z wyżej powołanymi przepisami Podatnikowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach związanych z nabyciem przedmiotowych komputerów, w zakresie w jakim są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, wynikających z zawartych umów cywilnoprawnych, z tytułu których Strona jest podatnikiem.

W tym zakresie zastosowanie będzie miał zapis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w myśl, którego w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część podatku naliczonego, którą można proporcjonalne przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Odnosząc się do kwestii dotyczącej 2 szt. komputerów udostępnionych bezpłatnie do użytku mieszkańcom Gminy uznać należy, iż Podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku naliczonego związanego z ich nabyciem, gdyż ich zakup związany jest z realizacją czynności zwolnionych, na podstawie § 8 ust.1 pkt 13 ww. rozporządzenia.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, w zakresie w jakim służą one czynnościom zwolnionym z podatku. Zachowuje jednak prawo do odliczenia podatku związanego z nabyciem komputerów, służących do usprawnienia pracy urzędu i obsługi interesantów, w zakresie w jakim wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych dokonywanych przez Podatnika.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...