IP-PP2-443-274/07-6/AS
Interpretacja indywidualna
z dnia 28 listopada 2007
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 07 września 2007r. (data wpływu 18 września 2007r., uzupełniony pismem z dnia 18 października 2007r. (data wpływu 22 października 2007r.) oraz pismem z dnia 13 listopada 2007r. (data wpływu 15.11.2007r.)) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie refakturowania usług i miejsca ich świadczenia - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 18 września 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie refakturowania usług i miejsca ich świadczenia.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. oferowanie swoim klientom kredytowych kart płatniczych. W celu zapewnienia klientom bieżącego dostępu do gotówki, Spółka korzysta z usług firmy, będącej właścicielem i operatorem niezależnej sieci bankomatów w Polsce.
Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywa od polskiego kontrahenta usługę umożliwiającą akceptację kart A. E. w bankomatach obsługiwanych przez kontrahenta, zlokalizowanych na terytorium Polski. Zgodnie z zawartą umową Spółka zobowiązała się płacić kontrahentowi określoną kwotę od każdej wypłaty gotówki dokonanej kartą A. E. w sieci bankomatów kontrahenta. Jednocześnie kontrahent zobowiązał się sporządzać i dostarczać Spółce dzienny, elektroniczny raport, dotyczący poszczególnych transakcji dokonywanych przez osoby fizyczne za pośrednictwem sieci bankomatów kontrahenta, przy użyciu kart A. E. Każda transakcja zawarta w przedmiotowym zestawieniu, zgodnie z umową, powinna zawierać datę transakcji, numer bankomatu, numer karty A. E. oraz wielkość pobranej przez klienta gotówki. Ostatniego dnia każdego miesiąca kontrahent obciąża Spółkę fakturą za powyższe usługi dokonane w ciągu danego miesiąca kartami A. E. w sieci bankomatów na terytorium Polski.
Rozliczenia transakcji dokonywanych przez użytkowników kart A. E. dokonywane są globalnie dla użytkowników kart na całym świecie. Rozwiązanie powyższe uzasadnione jest techniczną koniecznością rozliczania kart używanych na terytorium różnych krajów przy użyciu jednego komputerowego systemu rozliczeniowego, jak również względami ekonomicznymi, które przemawiają za centralizacją zadań rozliczeniowych w ramach grupy A. E.
Rozliczanie transakcji dokonanych przy użyciu kart A. E. dokonywane jest przez firmę zagraniczną z siedzibą w Wielkiej Brytanii. Dla zapewnienia firmie zagranicznej niezbędnych informacji w celu dokonania rozliczeń transakcji, Spółka dokonuje na firmę zagraniczną refaktury usług nabytych od kontrahenta.
Z informacji uzyskanych od kontrahenta wynika, iż urząd statystyczny zaklasyfikował usługi świadczone przez kontrahenta w zakresie obsługi sieci bankomatów zainstalowanych na terytorium Polski polegające m.in. na:
* przetwarzaniu danych przekazywanych przez bank i jego klientów,
* sporządzaniu szczegółowych raportów dotyczących poszczególnych transakcji dokonywanych przy wykorzystaniu sieci i bankomatów,
* utrzymaniu bankomatów w należytym stanie technicznym i zapewnieniu ich bezpiecznego funkcjonowania,do podkategorii PKWiU 72.30.21 - „Usługi przetwarzania danych oraz drukowania tabulogramów”.
Zgodnie z uzyskaną opinią klasyfikacyjną, wystawiane przez kontrahenta faktury zawierają 22% podatek od towarów i usług.
W konsekwencji, Spółka dokonuje na rzecz firmy zagranicznej refaktury opisanych powyżej usług w zakresie przetwarzania danych w celu zapewnienia możliwości dokonania poprawnego rozliczenia transakcji dokonanych przy pomocy sieci bankomatów kontrahenta zlokalizowanych na terytorium Polski.
Zatem miejscem świadczenia refakturowanych przez Spółkę usług przetwarzania danych będzie miejsce, gdzie nabywca usługi – firma zagraniczna posiada siedzibę, czyli Wielka Brytania.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy, zgodnie z obowiązującymi przepisami, refakturując na firmę zagraniczną usługi zakupione wcześniej od kontrahenta, Spółka powinna dokonać odrębnej klasyfikacji przedmiotowych usług, czy też powinna stosować taką stawkę podatku od towarów i usług, jaką zastosował na fakturze pierwotnej kontrahent, zakładając, że miejscem świadczenia refakturowanych usług, zgodnie z art. 27 ustawy o podatku od towarów i usług, jest Polska...
Czy w przypadku wystąpienia do urzędu statystycznego z wnioskiem o sklasyfikowanie refakturowanych usług i uzyskania opinii statystycznej, zgodnie z którą przedmiotowe usługi zostaną sklasyfikowane jako jedna z usług podlegających opodatkowaniu, wymienionych w art. 27 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka może refakturować te usługi na firmę zagraniczną jako usługi niepodlegające podatkowi od towarów i usług w Polsce i jednocześnie odliczać podatek od towarów i usług z faktur otrzymanych od kontrahenta...
Zdaniem Wnioskodawcy refakturowane usługi powinny być opodatkowane taką samą stawką jak na fakturze pierwotnej kontrahenta, zakładając, że miejscem świadczenia refakturowanych usług, zgodnie z art. 27 ustawy o podatku od towarów i usług, jest Polska.
Kontrahent, jako podmiot faktycznie świadczący przedmiotowe usługi, zwrócił się do urzędu statystycznego z wnioskiem o ich zaklasyfikowanie. Konsekwentnie, zgodnie z uzyskaną opinią statystyczną, kontrahent wystawia Spółce faktury za świadczenie przedmiotowych usług, zawierające 22% podatek od towarów i usług.
Spółka refakturując usługi nie zmienia w żadnym stopniu ich charakteru ani też nie nalicza marży firmie zagranicznej. Usługi świadczone przez kontrahenta na rzecz Spółki i usługi „świadczone” przez Spółkę na rzecz firmy zagranicznej to te same usługi. W związku z powyższym, zdaniem Spółki, refakturując przedmiotowe usługi, powinna ona stosować taką samą stawkę podatku od towarów i usług, jaką stosuje na podstawie uzyskanej klasyfikacji kontrahent.
W związku z tym, iż usługi świadczone przez kontrahenta zostały zaklasyfikowane przez urząd statystyczny do grupowania PKWiU 72.30.21 - „Usługi przetwarzania danych oraz drukowania tabulogramów”, Spółka stoi na stanowisku, że refakturując przedmiotowe usługi na firmę zagraniczną z miejscem świadczenia tych usług na terytorium Wielkiej Brytanii, gdzie firma zagraniczna posiada siedzibę, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur od kontrahenta.
Zdaniem Spółki, może ona refakturować usługi nabywane od kontrahenta na firmę zagraniczną jako usługi niepodlegające podatkowi od towarów i usług w Polsce i jednocześnie odliczać podatek naliczony VAT z faktur od kontrahenta.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie definiują pojęcia „refakturowanie”. Należy więc w tej sytuacji odwołać się do zapisu zawartego w art. 6 ust. 4 VI Dyrektywy Rady UE z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych — wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG), zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, uczestniczy w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi. Zasada ta ma pełne zastosowanie w przypadku refakturowania, które polega na zafakturowaniu przez jeden podmiot innemu podmiotowi odsprzedaży usług bez doliczania marży, której celem jest przeniesienie kosztów przez podmiot refakturujący na podmiot, który z danych usług faktycznie korzysta. Refaktura jest więc „normalną” fakturą, tyle że wystawioną przez podmiot pośredniczący pomiędzy właściwym usługodawcą a rzeczywistym nabywcą tej usługi.
Powyższe stanowi warunek zastosowania przez refakturującego tej samej stawki, co stawka, wg której usługi zostały opodatkowane przez usługodawcę faktycznie świadczącego tę usługę.
W sytuacji, gdy charakter usług zarówno nabywanych, jak i świadczonych przez Stronę jest tożsamy, usługi te powinny być zaliczane do tego samego ugrupowania w ramach klasyfikacji statystycznych.
Stosownie zaś do art. 8 ust. 3 ww. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.
Zatem, zgodnie z informacją zawartą we wniosku - stawka 22% podatku od towarów i usług na fakturach wystawianych Spółce za świadczone usługi od kontrahenta jest odzwierciedleniem opinii statystycznej uzyskanej przez kontrahenta od urzędu statystycznego, Spółka może zastosować tę samą stawkę podatku od towarów i usług co usługodawca faktycznie świadczący przedmiotowe usługi.
W przypadku refakturowania usługi na rzecz kontrahenta zagranicznego, dokonując tej czynności należy uwzględnić przepisy dotyczące miejsca świadczenia usługi.
Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.
W myśl art. 27 ust. 3 w powiązaniu z art. 27 ust. 4 pkt 3 ww. ustawy, w przypadku gdy usługi przetwarzania danych i dostarczania informacji, są świadczone na rzecz:
* osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
* podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.
Zatem, stosownie do wyżej powołanych przepisów, miejscem świadczenia refakturowanej usługi będzie terytorium Wielkiej Brytanii i tam też wykonana usługa powinna być opodatkowana.
Odnośnie podniesionej w zapytaniu Spółki kwestii odliczania podatku od towarów i usług z faktur otrzymanych od kontrahenta, tut. organ podatkowy stwierdza, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Odliczenie podatku naliczonego związanego ze świadczeniem wyżej wymienionych usług odbywać się będzie na zasadzie określonej w art. 86 ust. 8 pkt 1 ww. ustawy, zgodnie z którym podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
W przypadku zatem, gdy spełnione zostaną warunki wskazane w powyższym przepisie Spółka będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającą z faktur od kontrahenta.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
