• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

IP-PP2-443-208/07-2/PS

Interpretacja indywidualna
z dnia 26 listopada 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2007 r. (data wpływu 5 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupami sfinansowanymi z otrzymanej dotacji- jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 5 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupami sfinansowanymi z otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza przystąpić do Partnerstwa na rzecz rozwoju „X” (zwanego dalej Partnerstwem) w ramach programu operacyjnego – Program Inicjatywy Wspólnotowej Y dla Polski 2004 -2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego (jednego z funduszy strukturalnych UE) na działanie trzecie. Administratorem Partnerstwa jest Wyższa Szkoła Informatyki w R. W ramach Partnerstwa poszczególni jej uczestnicy (Partnerzy) podejmowali różnorodne, społecznie użyteczne działania, ukierunkowane m. in. na zwalczanie nierówności występujących na rynku pracy w Polsce. Działania te obejmowały m. in. badania prowadzone w celu identyfikowania występujących niekorzystnych zjawisk, a także seminaria, szkolenia dotyczące tych zjawisk i sposobu ich eliminacji. Funkcją Wnioskodawcy jako jednego z członków Partnerstwa będzie upowszechnienie w społeczeństwie informacji o działaniach prowadzonych przez pozostałych członków partnerstwa. Wnioskodawca będzie miał za zadanie zebrać informacje o przeprowadzonych działaniach, odpowiednio je przetworzyć i opisać, a następnie opublikować w specjalnym dodatku do wydawanej przez siebie gazety codziennej.

W celu przystąpienia do Partnerstwa Wnioskodawca zamierza zawrzeć Umowę Bilateralna z Administratorem Partnerstwa, a ponadto przystąpi do wielostronnej umowy o Partnerstwie. Finansowaniu podlegać będą koszty kwalifikowane Wnioskodawcy wykazane w Budżecie Działań, stanowiącym załącznik do Umowy Bilateralnej. Koszty Wnioskodawcy można podzielić na dwie podstawowe grupy:

1. wydatki związane ze zbieraniem materiałów od pozostałych parterów, ich opracowaniem oraz sporządzaniem artykułów prasowych dotyczących działań podejmowanych przez partnerstwo i przygotowaniem wspomnianego dodatku do gazety codziennej - takie jak wynagrodzenia dziennikarzy, koszty związane ze zbieraniem materiałów, koszty redakcyjne, itp.,

2. koszty powierzchni we wspomnianym dodatku do gazety codziennej – których wysokość określona zostanie jako wartość powierzchni reklamowej w gazecie codziennej kalkulowana według cen znacząco obniżonych w porównaniu do cen stosowanych wobec reklamodawców.

Zgodnie z postanowieniami umowy bilateralnej Wnioskodawca przeniesie na Administratora majątkowe prawa autorskie do wytworów powstałych w ramach wykonania umowy (co jest standartowym rozwiązaniem wynikającym z przepisów wspólnotowych).

Finansowanie przekazywane będzie Wnioskodawcy za pośrednictwem Administratora na podstawie wniosku o płatność składanego Administratorowi Partnerstwa. Administrator otrzymuje środki na ten cel od Krajowej Struktury Wsparcia (otrzymującej z kolei środki z budżetu państwa), którą dla X jest Fundacja „Fundusz Współpracy” – założona przez Skarb Państwa. Finansowanie będzie wpłacane na wyodrębniony rachunek Wnioskodawcy, przeznaczony wyłącznie na otrzymanie i realizowanie wydatków związanych z celami Partnerstwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupów sfinansowanych środkami otrzymanymi za pośrednictwem Administratora ...

Zdaniem Wnioskodawcy, wykładnia przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, że Spółce będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupami sfinansowanymi z otrzymanej dotacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 cyt. ustawy.

W świetle powołanego art. 86 ust. 1 ww. ustawy najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi podatku od towarów i usług skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem musi istnieć związek pomiędzy zakupami a sprzedażą opodatkowaną.

Natomiast art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Zgodnie zaś z art. 8 ust. 1 w/w ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Z powyższego wynika, iż dostawa towarów oraz świadczenie usług, za wyjątkiem ściśle określonych w art. 7 ust. 2 i 3 oraz art. 8 ust. 2 ww. ustawy przypadków, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy są one wykonywane odpłatnie. Przyjmuje się natomiast, iż odpłatność ma miejsce gdy istnieje związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Dostawcę towarów lub usługodawcę musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia za dokonanie tych czynności. Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymywanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwa bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę, oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

W rezultacie dostawa towarów lub świadczenie usług pod tytułem odpłatnym mogą zostać opodatkowane wtedy, gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach której spełniane są świadczenia wzajemne. Natomiast świadczenia podatnika nie oparte na tym tytule prawnym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z treści wniosku Spółka za wykonywaną działalność nie otrzyma wynagrodzenia, jedynie zwrot poniesionych kosztów w postaci dotacji finansowanych ze środków Programu Inicjatywy Wspólnotowej X. Stąd też, w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie realizacja celów programu X nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie dochodzi do zobowiązania się beneficjentów do wykonania konkretnego świadczenia, zaś Spółka realizować będzie jedynie generalne cele, ideę programu X, a nie świadczyć skonkretyzowane usługi.

Dlatego też czynności wykonywane w ramach projektu mającego na celu zwalczanie nierówności i dyskryminacji na rynku pracy finansowanego z Programu Inicjatywy Wspólnotowej X nie są odpłatnym świadczeniem usług podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami realizowanymi za środki otrzymane w ramach tego programu.

Zgodnie z Zasadą 7 Rozporządzenia Komisji (WE) 448/2001 z dnia 10.03.04r. (Dz. U. UE L nr 72, poz. 66) ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w odniesieniu do warunków, jakie muszą spełniać wydatki na działania współfinansowane z funduszy strukturalnych, podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym z wyjątkiem przypadków gdy jest on faktycznie i ostatecznie wytworzony (ponoszony) przez końcowego beneficjenta lub indywidualnego odbiorcę pomocy w ramach programu pomocowego na podstawie art. 87 Traktatu oraz w przypadku pomocy finansowej przez instytucję wyznaczoną przez Państwo Członkowskie. VAT, który podlega zwrotowi, przy zastosowaniu jakichkolwiek środków, nie może być uznany za wydatek kwalifikowany nawet jeżeli końcowy beneficjent lub indywidualny odbiorca faktycznie go nie odzyska w danym momencie. Publiczny lub prawny status końcowego odbiorcy nie jest brany pod uwagę przy ustalaniu, czy VAT jest wydatkiem kwalifikowanym w zastosowaniu postanowień niniejszej zasady.

Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 22 czerwca 2005r nr BC3/245/403/JŁ/05/832 VAT wskazało, że VAT może stanowić koszt kwalifikowany, gdy podmiotowi realizującemu projekt nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004r. Specyfika działań realizowanych przez członków Partnerstwa w ramach Programu X polega na realizacji przedsięwzięć zmierzających do stworzenia miejsc pracy oraz zwalczania dyskryminacji. Koszt realizacji zadań refundowany jest ze środków Inicjatywy, a z rezultatów osiągniętych w wyniku realizacji projektów bezpłatnie korzystają podmioty, obejmując nowoutworzone miejsca pracy lub w innej formie wchodząc lub powracając na rynek pracy. O braku prawa do odliczenia podatku VAT decyduje brak statusu podatkowego członka Partnerstwa jako podatnika podatku VAT lub nieuzyskiwanie przez niego opodatkowanych obrotów ze sprzedaży towarów i usług powstałych w wyniku realizacji projektu współfinansowanego z tej Inicjatywy. W przekonaniu Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie można zatem uznać, że w przedmiotowej sprawie podatek od towarów i usług winien zostać uznany za koszt kwalifikowany refundowany w ramach Programu X.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...