ITPP3/443-63/07/AO
Interpretacja indywidualna
z dnia 22 listopada 2007
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2007 r. (data wpływu 31 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z wykonaniem projektu - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 31 października 2007 r. Akademia Rolnicza złożyła ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu pod nazwą „Określenie statusu molekularnego izolatów Koi-Herpes-Virusa oraz wskazanie wektorów jego rozprzestrzeniania się pośród rodzimych gatunków ryb, małży i skorupiaków”.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Akademia Rolnicza ubiega się o zwrot środków unijnych w ramach projektu: „Określenie statusu molekularnego izolatów Koi-Herpes-Virusa oraz wskazanie wektorów jego rozprzestrzeniania się pośród rodzimych gatunków ryb, małży i skorupiaków” Sektorowego Programu Operacyjnego Rybołówstwo i Przetwórstwo Ryb 2004-2006, realizowanego w ramach: Priorytetu 4 – inne działania, Działania: 4.6 – Działania innowacyjne i inne, Operacja 4.6.1 – Projekty pilotażowe i inne. Projekt ten będzie finansowany z udziałem środków Unii Europejskiej. Wyżej wymieniony projekt nie jest związany z działalnością opodatkowaną prowadzoną przez Uczelnię w zakresie najmu, dzierżawy oraz usług odpłatnych w zakresie działalności naukowo – badawczej i pomocniczej. Celem projektu jest przeprowadzenie kompleksowych, wieloczynnikowych badań nad możliwościami rozprzestrzeniania się wirusa KHV, określenie potencjalnych dróg jego przenoszenia, a poprzez to określenie organizmów niebezpiecznych, będących wektorem umożliwiających jego przenikanie z hodowli do wód otwartych i odwrotnie.
Realizacja projektu obejmuje takie czynności jak:
zbieranie materiału do badań wirusologicznych,
opracowanie metody diagnostycznej pozwalającej na detekcję wirusa KHV,
prowadzenie prac hodowlanych w celu uzyskania sterylnego materiału badawczego,
wskazanie sekwencji DNA dla wszystkich uzyskanych szczepów KHV,
określenie stopnia przynależności do określonego izolatu,
określenie stopnia zróżnicowania molekularnego pod kątem przydatności do konstrukcji szczepionki,
wskazanie organizmów bezkręgowych mogących stanowić wektor zarażania pomiędzy wodami otwartymi a hodowlami,
charakterystyka czynników wirusowych,
określenie czynników środowiskowych na prawdopodobieństwo wystąpienia postaci klinicznej choroby i jej przebiegu u karpi będących nosicielami wirusa,
określenie wpływu czynników hodowlanych na prawdopodobieństwo wystąpienia postaci klinicznej choroby i jej przebiegu u karpi będących nosicielami wirusa, pochodzących z wód otwartych.
Uzyskane wyniki badań zostaną przygotowane w raporcie i opublikowane w dwóch artykułach w czasopismach branżowych. Zostanie przygotowana strona internetowa upowszechniająca efekty zrealizowanego projektu wśród hodowców karpia. Ponadto wyniki badań z realizowanego projektu będą publikowane w formie publikacji naukowych oraz przedstawiane w formie referatów i wykładów na seminarium dla hodowców ryb i służb weterynaryjnych, oraz zarządców wód otwartych. Dostęp do publikacji, udział osób zainteresowanych w seminarium jest bezpłatny, realizowany projekt jest projektem niedochodowym.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Uczelnia nie będzie miała możliwość odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu, w jakim nabywane towary lub usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W tym przypadku brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, zatem Uczelnia nie ma prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku naliczonego.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
przeniesienia praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Przez pojęcie świadczenia należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz inne osoby. Świadczenie bowiem, jako dwustronny stosunek prawny, zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem) oraz podmiotu świadczącego (wykonującego dane świadczenie). Zatem w pojęciu „świadczenia na rzecz”, mieszczą się świadczenia na rzecz określonych podmiotów i ostatecznych konsumentów. Jeżeli Uczelnia nie dokonuje żadnych świadczeń na rzecz osoby fizycznej, czy osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, w rozumieniu ustawy o VAT, nie ma miejsca świadczenie usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Akademia w przypadku przeprowadzonych prac naukowo – badawczych w ramach projektu „Określenie statusu molekularnego izolatów Koi-Herpes-Virusa…”, opracowane wyniki przedstawi szerokiemu gronu społeczeństwa, zwłaszcza temu które jest związane z branżą rybną, w związku z czym nie wystąpi określony podmiot będący odbiorcą usług, na rzecz którego świadczone są określone usługi. Wyniki tych badań nie będą zatem sprzedawane konkretnemu odbiorcy, lecz upowszechnione, a z rezultatów badań będzie korzystać szerokie grono zainteresowanych.
W związku z powyższym, Uczelnia nie dokonuje żadnego świadczenia na rzecz innego podmiotu, nie zostały więc spełnione przesłanki wynikające z art. 8 ust. 1 ustawy. W efekcie, zdaniem Wnioskodawcy, realizacja projektu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Reasumując, Akademia nie będzie miała możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu, a podatek ten stanowić będzie koszt kwalifikowany.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
