• Interpretacja indywidualn...
  02.05.2024

IBPP1/443-48/07/LSz

Interpretacja indywidualna
z dnia 30 października 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Muzeum G przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2007r. (data wpływu 30 lipca 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu rozliczania podatku VAT naliczonego dotyczącego prac adaptacyjno-remontowych prowadzonych w budynkach Muzeum - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 30 lipca 2007r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej sposobu rozliczania podatku VAT naliczonego dotyczącego prac adaptacyjno-remontowych prowadzonych w budynkach Muzeum.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest instytucją kultury posiadającą osobowość prawną. Zgodnie ze statutem nadanym przez organizatora, tj. Województwo Ś. do zadań Muzeum należy gromadzenie, przechowywanie, konserwowanie, udostępnianie i upowszechnianie dóbr kultury w zakresie historii, etnografii, sztuki, techniki i przyrody. Muzeum prowadzi również badania naukowe i działalność edukacyjną w zakresie wymienionych dyscyplin. Zadania te Muzeum realizuje przez:

1. zakupy, przydziały, darowizny, zapisy dóbr kultury (zabytków i materiałów dokumentacyjnych) przyjmowanie depozytów i uzyskiwanie obiektów drogą badań terenowych,

2. przechowywanie zbiorów w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania, bezpieczeństwo, oraz dostępność dla celów naukowych,

3. zabezpieczenie i konserwacje muzealiów,

4. prowadzenie ewidencji, inwentaryzacji i naukowe opracowanie zbiorów i materia- łów dokumentacyjnych,

5. organizowanie wystaw stałych, czasowych, oświatowych i objazdowych,

6. udostępnianie zbiorów do celów naukowych, edukacyjnych i ekspozycyjnych,

7. prowadzenie działalności wydawniczej, opracowywanie i publikowanie katalogów, przewodników po wystawach, roczników muzealnych, wyników badań naukowych w formie wydawnictw periodycznych i druków luźnych,

8. prowadzenie biblioteki z zakresu dyscyplin reprezentowanych w Muzeum.

Muzeum współpracuje także z instytucjami i organizacjami społecznymi, których cele i działania zbliżone są do statutowych zadań Muzeum.

Wnioskodawca prowadzi swoją działalność w dwóch budynkach użytkowych tj. w budynku administracyjno-magazynowym, w którym znajdują się pomieszczenia biurowe administracji, działy merytoryczne, pracownie i magazyny zbiorów oraz w budynku wystawowym, w którym znajdują się sale wystawowe z eksponatami muzealnymi i kasy, w których prowadzona jest sprzedaż biletów wstępu, wydawnictw własnych i książek. Część budynku wystawowego wynajmowana jest też innym podmiotom gospodarczym, a w pozostałej części znajdują się pomieszczenia do remontu z przeznaczeniem w przyszłości na świetlicę artystyczno - wystawową dla dzieci.

Wnioskodawca osiąga swoje przychody m.in. ze sprzedaży biletów, wydawnictw, czynszów, wynajmu samochodu i pomieszczeń, nadzorów oraz badań archeologicznych. Są to przychody niewspółmiernie niskie w stosunku do ponoszonych kosztów (zakupy energii, materiałów, usług). Zakupy te w większości przypadków służą zarówno czynnościom opodatkowanym jak i zwolnionym.

W 2005r. Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego działanie 3.3 na zadanie pt. Rewitalizacja budynków Muzeum... Rewitalizacja ta obejmuje:

1. remont i wyposażenie świetlicy artystyczno – wystawowej dla dzieci,

2. remont elewacji budynku wystawowego,

3. remont elewacji budynku administracyjno-magazynowego.

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytania:

1. Czy od prac remontowych prowadzonych w budynku wystawowym polegających na częściowej wymianie okien, czyszczeniu elewacji i ocieplaniu ścian wewnętrznych, można rozliczać podatek VAT zgodnie z art. 90...

2. Czy od prac remontowych prowadzonych w budynku administracyjno – magazynowym, polegających na częściowej wymianie okien, czyszczeniu elewacji, ociepleniu jednej ściany, można rozliczać podatek VAT zgodnie z art. 90...

3. Czy od prac adaptacyjno-remontowych pomieszczeń, w których zorganizowana będzie świetlica artystyczno-wystawowa dla dzieci, nie przysługuje odliczenie podatku należnego z uwagi na fakt, że będzie tam prowadzona działalność kulturalno – oświatowa, która jest wymieniona w załączniku nr 4 do ustawy jako zwolniona...

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. prace remontowe wskazane w ww. pkt 1 można rozliczać zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ w budynku tym wykonywane są czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (wynajmowane są pomieszczenia, prowadzona jest sprzedaż wydawnictw i książek, udostępnione są ekspozycje muzealne).

2. prace remontowe wskazane w ww. pkt 2 można rozliczać zgodnie z art. 90 ww. ustawy, ponieważ czynności wykonywane w budynku administracyjno- magazynowym, polegające na obsłudze administracyjnej, merytorycznej, magazynowej, technicznej służą działalności zarówno opodatkowanej jak i zwolnionej.

3. prace adaptacyjno - remontowe wskazane w ww. pkt 3 nie będą służyły działalności opodatkowanej, a zatem nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 90 ust. 1 cyt. ustawy).

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa wyżej podatnik, w myśl art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Proporcję, o której mowa wyżej ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 90 ust. 4 tej ustawy proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzają- cym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika zatem, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wyłącznie w takim zakresie w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wynika ze złożonego wniosku Muzeum w ramach dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, objęło remontem budynek wystawowy oraz budynek administracyjno - magazynowy, w których wykonywane są czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Ponadto pracami adaptacyjno – remontowymi objęto pomieszczenia, w których zorganizowana będzie świetlica artystyczno – wystawowa dla dzieci, a zatem będzie tam prowadzona działalność kulturalno – oświatowa, zwolniona od podatku VAT.

W świetle powyższego stwierdza się, że podatek naliczony, wynikający z faktur dokumentujących wydatki poniesione na remont budynku wystawowego i administracyjno - magazynowego, będzie podlegał odliczeniu tylko w takiej części, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, tj. zgodnie z przepisami art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast w przypadku prac adaptacyjno – remontowych dotyczących pomieszczenia, w którym wykonywane będą wyłącznie czynności zwolnione od podatku VAT, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Końcowo należy zauważyć, że wskazany przez Wnioskodawcę art. 90 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług oraz jego uchylenie z dniem 1 czerwca 2005r. nie ma w przedmiotowej sprawie znaczenia, gdyż dotyczył on sposobu obliczania proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, a nie samego prawa podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego. Dlatego też tut. organ nie objął interpretacją tego tematu mając na uwadze również fakt, iż Wnioskodawca nie sformułował zapytania w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...