ITPP1/443-185B/07/EŁ
Interpretacja indywidualna
z dnia 4 października 2007
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2007 r. (data wpływu 20 sierpnia 2007 r. do Ministerstwa Finansów w Warszawie) przesłanym pismem z dnia 22 sierpnia 2007 r. (data wpływu 27 sierpnia 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego (osiem budynków) i możliwości odliczenia podatku naliczonego (budynek przychodni) zawartego w fakturach dokumentujących inwestycję pod nazwą „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej w Gminie” - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 27 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego (osiem budynków) i możliwości odliczenia podatku naliczonego (budynek przychodni) od wykonania inwestycji w ramach realizacji projektu „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej w Gminie”.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Gmina w 2005 r. złożyła wniosek i zgodnie z Decyzją Biura Mechanizmów Finansowych w z dnia 17 kwietnia 2007 r. otrzymała dofinansowanie z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego na zadanie pod nazwą „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej w Gminie”. Zadanie to polega na dociepleniu ścian, wymianie okien i drzwi oraz instalacji centralnego ogrzewania w dziewięciu budynkach użyteczności publicznej Gminy. Ww. budynki to trzy szkoły podstawowe, gimnazjum, przedszkole, budynki: ochotniczej straży pożarnej, urzędu miejskiego, biblioteki i przychodni. Gmina w przypadku pierwszych ośmiu budynków nie wykonuje czynności związanych ze sprzedażą opodatkowaną, i w tych przypadkach uznała podatek VAT jako koszt kwalifikowany inwestycji. Tylko w przypadku budynku przychodni, gdzie Gmina wynajmuje pomieszczenia NZOZ istnieje możliwość odliczenia podatku VAT i tam został on uznany jako koszt niekwalifikowany. Wszystkie faktury związane z realizacją inwestycji będą wystawione na Urząd, gdyż to on jest jednostką organizacyjną obsługującą Gminę.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego t.j. Gminę ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług od wykonywanych prac...
Zdaniem wnioskodawcy Gmina realizując opisaną inwestycję wypełnia zadania administracji publicznej i nie będzie mogła skorzystać z prawa do pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do pierwszych ośmiu budynków, ponieważ w tym przypadku nie wykonuje czynności związanych ze sprzedażą opodatkowaną (z wyjątkiem budynku przychodni). Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 tej ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z tego przepisu wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie zarejestrowanym i czynnym podatnikom VAT, w przypadku gdy nabywane przez nich towary lub usługi służą do wykonywania przez nich czynności podlegających opodatkowaniu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy - odnośnie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego (osiem budynków) i możliwości odliczenia podatku naliczonego (budynek przychodni) od nabywanych towarów i usług związanych z projektem pod nazwą „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej w Gminie”.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
