• Postanowienie o zakresie ...
  06.09.2025

USIV/II/443-27/06

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 29 maja 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od rat leasingowych oraz zakupu paliwa do wielu pojazdów samochodowych typu Ford Transit oraz KIA Picanto jako spełniających warunki określone w art. 86 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, na podstawie badania technicznego przeprowadzonego w pojedynczym pojeździe danego typu?

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 22.03.2006 r., o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie prawa do odliczenia podatku naliczonego od rat leasingowych oraz zakupu paliwa do wielu pojazdów samochodowych typu Ford Transit oraz KIA Picanto jako spełniających warunki określone w art. 86 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, na podstawie badania technicznego przeprowadzonego w pojedynczym pojeździe danego typu - nie podziela poglądów Wnioskodawcy.

Pismem z dnia 22.03.2006 r. Wnioskodawca zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie zachowania prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od rat leasingowych oraz paliwa w pojazdach Ford Transit oraz KIA Picanto na podstawie badania technicznego przeprowadzonego w pojedynczym pojeździe potwierdzającego spełnienie warunków określonych w art. 86 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na kontraktowym wynajmie pojazdów, zarówno osobowych jak i ciężarowych. Pojazdy te są przedmiotami umów leasingu zawartymi przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw i stanowią środki trwałe firmy. Na podstawie wzoru Lisaka Wnioskodawcy przysługiwało prawo do pełnego odliczania podatku VAT od rat leasingowych oraz paliwa w stanie prawnym obowiązującym przed dniem wejścia w życie tej ustawy.

Wnioskodawca na podstawie art. 7 powołanej ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw, w celu zachowania prawa do dalszego odliczania podatku VAT w pełnej wysokości od rat leasingowych oraz paliwa, dokonał rejestracji umów leasingowych w dniu 15 czerwca 2005 r. w tutejszym Urzędzie.

Na podstawie art. 5 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw Wnioskodawca zobowiązany jest do dokonania dodatkowych badań technicznych pojazdów marki Ford Transit oraz KIA Picanto. Pojazdy te są rozproszone po całej Polsce. Pojazdy te posiadają identyczną specyfikację zawartą w świadectwie homologacji. Sprowadzenie tych pojazdów w celu dokonania badań technicznych jest bardzo uciążliwe, gdyż wymaga wyłączenia ich z normalnego trybu pracy w firmach wynajmujących. Koszt badań również jest ogromny, ponieważ dotyczy kilkuset pojazdów.

Zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na to, że badania techniczne dotyczyłyby identycznych pojazdów - dokonanie badania technicznego w pojedynczym pojeździe powinno umożliwić Wnioskodawcy zachowanie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od rat leasingowych oraz paliwa w pojazdach marki Ford Transit oraz KIA Picanto.

Tutejszy Organ nie podziela poglądów Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie.

W myśl art. 86 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 3, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł.

Na podstawie art. 86 ust. 3 powołanej ustawy w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł. W ust. 4 tego przepisu wyszczególniono pojazdy samochodowe, których nie dotyczy ust. 3.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2005 r., Nr 90, poz. 756) w przypadku samochodów i pojazdów samochodowych będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy, kwotę podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z takiej umowy, stanowi kwota podatku naliczonego jaka wynikałaby z przepisów art. 86 ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie ustawy w życie.

W myśl ust. 2 tego przepisu w przypadku samochodów i pojazdów samochodowych będących przedmiotem umów, o których mowa w ust. 1, w stosunku do których kwotę podatku naliczonego stanowiła cała kwota podatku wykazanego na fakturze, przepis ust. 1 ma zastosowanie:

1) w odniesieniu do umów, bez uwzględniania zmian tej umowy dokonywanych po wejściu w życie ustawy, oraz

2) pod warunkiem, że umowa została zarejestrowana we właściwym urzędzie skarbowym do dnia 15 czerwca 2005 r.

Zatem w przypadku dokonania rejestracji umów leasingowych pojazdów samochodowych zgodnie z uregulowaniem zawartym w art. 7 ust. 2 w/w ustawy, nie ma konieczności dokonania dodatkowych badań technicznych tych pojazdów w celu zachowania prawa do odliczania w całości kwoty z faktur VAT dotyczących rat leasingowych.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw, na potrzeby art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy wymienionej w art. 1, w stosunku do samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4, nabytych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, dodatkowe badanie techniczne, o którym mowa w art. 86 ust. 5, powinno być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Zatem cytowany wyżej przepis ogranicza termin w jakim należy przeprowadzić badanie techniczne potwierdzające bądź nie spełnienie warunków z art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o VAT. Wobec tego Wnioskodawca powinien przeprowadzić badania techniczne użytkowanych samochodów przy okazji najbliższego obowiązkowego badania technicznego poszczególnych pojazdów, nie później jednak niż przed upływem roku od wejścia w życie w/w ustawy.

Stosownie do art. 86 ust. 5 powołanej ustawy spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań. Kopię zaświadczenia podatnik jest obowiązany dostarczyć w terminie 14 dni od jego otrzymania do naczelnika urzędu skarbowego.

Z powołanego wyżej przepisu wynika, iż spełnienie wymagań z art. 86 ust. 4 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie zaświadczenia wydanego przez okręgową stację kontroli pojazdów oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań. Z uwagi na to, że dowód rejestracyjny jest dokumentem wystawionym dla określonego pojazdu - zapewne może zawierać adnotację o spełnieniu wymagań jedynie przez ten pojazd (a nie typ pojazdu).

Z brzmienia cytowanego wyżej przepisu wynika, że dla zachowania prawa do odliczania podatku naliczonego na zakupie paliw silnikowych konieczne jest uzyskanie zaświadczenia o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym wydanego przez okręgową stację kontroli pojazdów dla każdego pojazdu oraz dostarczenie tego zaświadczenia do właściwego urzędu skarbowego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta; wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Stosownie do art. 222 powołanej ustawy - Ordynacja podatkowa, zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie a także powinno zawierać znaki opłaty skarbowej (o wartości 5,00 zł od pisma i o wartości 0,50 zł od każdego załącznika).

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...