• Postanowienie o zakresie ...
  05.11.2024

PP/443-257/05/BKJ-15307

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 6 marca 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy istnieje możliwość ubiegania się o zwrot podatku od towarów i usług od dokonanych zakupów inwestycyjnych związanych z budową środka trwałego?

Zgodnie z przedstawionym przez Stronę stanem faktycznym Spółka podatnik podatku dochodowego od osób prawnych - prowadzi budowę hali produkcyjnej. W związku z realizowaną inwestycją od dokonywanych zakupów materiałów tworzących środek trwały oraz od zakupów usług budowlanych płacony jest podatek VAT naliczony zgodnie z regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług (ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)

Regulacja zobowiązań dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizowanym przedsięwzięciem odbywa się w uzgodnionych terminach z zachowaniem wymogów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r.o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 ze zm.)

Planowana przez Spółkę działalność, która zostanie podjęta po zakończeniu procesu inwestycyjnego w 2006r., w całości podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT stawką podstawową 22%. W związku z powyższym Spółka naliczony podatek VAT w pełnej kwocie zamieszcza w deklaracji VAT-7 w pozycji wskazującej podatek VAT do przeniesienia na okres następny.

Jednak wartość dokonanych wydatków inwestycyjnych, a tym samym kwota podatku VAT do odliczenia w przyszłości są znaczne, co znacznie utrudnia utrzymanie odpowiedniej płynności przez Spółkę w sytuacji dokonywania znacznych wydatków inwestycyjnych.

Regulacje ustawy o podatku od towarów i usług w art. 93 uzależniają dokonanie zwrotu podatku związanego z wydatkami inwestycyjnymi m.in. od nie wykonania czynności opodatkowanych.

Spółka dokonała jednorazowej sprzedaży na rzecz Zakładu "X" przyłącza energetycznego dla zasilania powstającego budynku. Sprzedaż przyłączy nie stanowi przedmiotu działalności Spółki, Spółka nie osiągnęła dochodu na tej sprzedaży, ponieważ wynikała ona z przyjętego przez zakład energetyczny sposobu rozliczeń z klientami przed dostarczeniem zasilania i stanowiła konieczność dla podpisania umowy o przyłączenie działki Spółki do sieci energetycznej, a tym samym dla rozpoczęcia procesu inwestycyjnego.

W związku z wyżej przedstawionym stanem faktycznym Spółka ma wątpliwości dotyczące możliwości ubiegania się o zwrot podatku od towarów i usług od dokonanych zakupów inwestycyjnych związanych z budową środka trwałego .

Zdaniem Spółki powołany powyżej artykuł ustawy o podatku od towarów i usług określający warunki konieczne dla ubiegania się o zwrot podatku VAT naliczonego w formie zaliczki nie różnicuje sprzedaży opodatkowanej zgodnej z działalnością podatnika od pozostałej sprzedaży. Tym niemniej, ograniczenie prawa do zwrotu podatku - tylko ze względu na jednorazowe dokonanie sprzedaży opodatkowanej, które warunkowało rozpoczęcie procesu inwestycyjnego - nie jest zgodne z zasadą neutralności określoną w VI Dyrektywie (Szósta Dyrektywa Rady z dnia 17 maja 1977 roku w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej; ujednolicona podstawa wymiaru podatku 77/388/EEC). Brak instrumentu pozwalającego podatnikowi na rozliczenie kwot nadwyżki podatku - szczególnie w sytuacji, gdy nadwyżka ma charakter permanentny, ze względu na długi proces inwestycyjny nie służy rozwojowi działalności gospodarczej podmiotu.

Uniemożliwienie zwrotu nadwyżki podatku powoduje, że "de fakto" podatnik zmuszony jest do finansowania kosztu tego podatku w długim okresie.

W związku z powyższym ubieganie się o zwrot podatku VAT w formie zaliczki w związku z dokonywanymi zakupami związanymi ze środkami trwałymi jest - zdaniem Spółki - możliwe w oparciu o regulacje artykułu 93, przy założeniu spełnienia pozostałych warunków ustawy dotyczących w szczególności bezgotówkowej regulacji płatności, czy minimalnej kwoty poczynionych wydatków.

Zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.) w przypadku nabycia towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, przed dokonaniem sprzedaży opodatkowanej lub czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, podmiotom dokonującym nabycia przysługuje prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki.

W ustępie drugim cytowanego artykułu ustawodawca zawarł szczegółowe warunki i wymogi formalne od spełnienia których uzależnił zaliczkowy zwrot podatku. I tak zwrot kwoty podatku naliczonego przysługuje na wniosek podmiotu uprawnionego, jeżeli spełnione zostały jednocześnie następujące warunki:

1) podmiot został zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i nie wykonał czynności opodatkowanych z wyjątkiem: a) importu towarów, b) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, c) importu usług, d) nabycia towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt. 5;

2) wartość nabytych towarów bez podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust.3, w okresie po dniu złożenia zgłoszenia rejestracyjnego wynosi nie mniej niż 250.000 zł;

3) podmiot uprawniony uregulował w całości należność za nabyte towary i usługi objęte zwrotem kwoty podatku naliczonego, a w przypadku importu towarów zapłacił podatek należny od tego importu;

4) podmiot złożył oświadczenie, że: a) nabyte towary i usługi służyć będą do czynności opodatkowanych lub do czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, które zostaną wykonane nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia otrzymania ostatniej faktury stwierdzającej nabycie tych towarów lub usług albo w przypadku importu towarów - od dnia otrzymania ostatniego dokumentu celnego, b) w okresie od dnia rozpoczęcia wykonywania czynności, o których mowa w lit. a, do końca następnego roku, nie będzie korzystał ze zwolnienia od podatku określonego w art. 113 ust. 1 lub 8.

Jak wynika z wyżej cytowanego artykułu możliwe jest otrzymanie zwrotu podatku naliczonego w formie zaliczki w przypadku nabycia towarów lub usług zaliczanych przez podatnika do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, przed dniem rozpoczęcia przez podatnika wykonywania czynności opodatkowanych lub czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1.

Zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ust. 1 pkt. 1 wyżej powołanej ustawy i tak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega:

- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terenie kraju,

- eksport towarów,

- import towarów,

- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

Sprzedażą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług - zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 - jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jednocześnie, zgodnie z treścią art. 86 ust. 8 pkt 1 ww. ustawy o VAT podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Jak wynika z pisma Spółki dokonała ona jednorazowej sprzedaży przyłącza energetycznego dla zasilania powstającego budynku na rzecz Zakładu Elektroenergetycznego.

Zatem w stanie faktycznym przedstawionym w piśmie Spółki nie ma podstaw prawnych do dokonania zwrotu podatku od towarów i usług w trybie określonym w powołanym wyżej art. 93 ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Spółki przedstawione w piśmie Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej uznaje za nieprawidłowe.

Jednakże należy zwrócić uwagę, że kwestie prawa podatnika do otrzymania bezpośredniego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w sytuacji kiedy dokonał on sprzedaży opodatkowanej zostały uregulowane w art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług.

I tak zgodnie z ustępem pierwszym powołanego wyżej artykułu w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl ustępu drugiego cytowanego artykułu zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego sprawdzenia, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego. Jeżeli przeprowadzone postępowanie wykaże zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

Natomiast ustęp trzeci artykułu 87 stanowi, że różnica podatku podlegająca zwrotowi w kwocie przekraczającej wartość podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów lub usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały one zaliczone do środków trwałych nabywcy, powiększonej o 22 % obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż określona w art. 41 ust. 1 oraz obrotu z tytułu dostaw towarów lub świadczenia usług, o których mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1, podlega zwrotowi w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej.

W myśl ustępu 6 cytowanego przepisu na umotywowany wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją podatkową urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, a w przypadku kwoty, o której mowa w ust. 3 - w terminie 60 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, gdy kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z:

1) faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone bezpośrednio podatnikowi będącemu wystawcą faktury, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 i Nr 281, poz. 2777 oraz z 2005 r. Nr 33, poz. 289),

2) dokumentów celnych oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, i zostały przez podatnika zapłacone,

3) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu usług lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji

- przy czym przepis ust. 2 zdanie drugie i trzecie stosuje się odpowiednio.

Jak wynika z powyższego w sytuacji kiedy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do zwrotu tej różnicy na rachunek bankowy.

Tak więc w sytuacji opisanej w piśmie, Spółka miała prawo do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad podatkiem należnym w okresie rozliczeniowym, w którym Spółka dokonała sprzedaży przyłącza energetycznego.

Zauważyć jednak należy, że zasady zwrotu opisane w cytowanym wyżej artykule mają zastosowanie jedynie w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, tj. w sytuacji kiedy w Spółce wystąpi sprzedaż opodatkowana.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...