IPPP2/443-277/10-4/AO
Interpretacja indywidualna
z dnia 24 czerwca 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2010r. (data wpływu 10.05.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub prawa zwrotu (pośredniego lub bezpośredniego) ewentualnej ujemnej różnicy pomiędzy kwotą podatku należnego a kwotą podatku naliczonego z faktur wystawionych przez dostawców towarów i usług zakupionych na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 10 maja 2010r. wpłynął do Izby Skarbowej w Warszawie, Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub prawa zwrotu (pośredniego lub bezpośredniego) ewentualnej ujemnej różnicy pomiędzy kwotą podatku należnego a kwotą podatku naliczonego z faktur wystawionych przez dostawców towarów i usług zakupionych na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu. Wniosek zawierał braki formalne. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 czerwca 2010r. (data wpływu 11.06.2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 31 maja 2010r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
U. jest czynnym podatnikiem podatku VAT. U. w styczniu 2010r. rozpoczął realizację projektu pod nazwą „…”. Projekt ma być zakończony i rozliczony w grudniu 2012 roku. Na podstawie umowy o dofinansowanie przedmiotowy projekt jest współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013. Wspomniany projekt obejmuje budowę budynku x wraz z infrastrukturą zewnętrzną oraz zakup aparatury naukowo - badawczej. Będący przedmiotem projektu budynek x posiadać będzie pięć kondygnacji nadziemnych i jedną podziemną a także fragment o jednej kondygnacji nadziemnej i jednej podziemnej. Na łącznej powierzchni wszystkich kondygnacji znajdować się będą następujące rodzaje pomieszczeń: laboratoria i pomieszczenia badawcze do prowadzenia badań, sale konsultacji badawczych oraz wdrożeniowych, pomieszczenia konferencyjne, sala prezentacji wyników badań, czytelnia komputerowa, pomieszczenia o charakterze administracyjnym i socjalnym, pomieszczenia techniczne (np. wentylatornie, węzeł c. o., rozdzielnia elektryczna), pomieszczenia o charakterze magazynowym (np. sterylizatornie, destylatornie). Pomieszczenia administracyjne oraz techniczne stanowić będą niewielki procent całości powierzchni użytkowej budynku. W ramach realizacji projektu U. poniesie wydatki na zakup następujących towarów i usług:
1. materiałów budowlanych, elementów urządzeń, instalacji, itd. niezbędnych do wykonania budynku oraz do zagospodarowania terenu wokół tego budynku,
2. elementów wyposażenia tego budynku oraz specjalistycznego sprzętu naukowo - badawczego, a także dydaktycznego (w tym multimedialnego),
3. robót budowlanych i prac wykończeniowych w zakresie przygotowania terenu pod budowę, postawienia oraz wykończenia konstrukcji budynku, itd.,
4. prac montażowych i instalacyjnych w zakresie wykonania przyłączy mediów, instalacji wewnątrzbudynkowych oraz instalacji aparatury naukowo – badawczo - dydaktycznej,
5. prac polegających na zagospodarowaniu terenu.
Powyższe wydatki podlegać będą ocenie pod kątem uznania ich za koszty kwalifikowane do sfinansowania ich z kwoty otrzymanego przez U. dofinansowania projektu pochodzącego ze środków Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013. Po zrealizowaniu projektu budynek x będzie wykorzystywany przez U. dla potrzeb realizacji celów statutowych, tj.: działalności naukowej, badawczej oraz dydaktycznej (§ 4 Statutu). Zgodnie z oświadczeniem, złożonym na potrzeby projektu, budynek i wyposażenie, w tym specjalistyczny sprzęt naukowo - badawczy nie będzie wykorzystywany na cele działalności opodatkowanej.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Pytanie nr 1.
Czy w zakresie, w jakim U. będzie wykorzystywał budynek w prowadzonej działalności naukowej, badawczej oraz dydaktycznej, U. będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur wystawionych przez dostawców towarów oraz usług zakupionych na potrzeby realizacji projektu, korzystającego z dofinansowania pochodzącego ze środków Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013...
Pytanie nr 2.
Czy w zakresie, w jakim U. będzie wykorzystywał budynek w prowadzonej działalności naukowej, badawczej oraz dydaktycznej, U. będzie przysługiwało prawo zwrotu (pośredniego lub bezpośredniego) ewentualnej ujemnej różnicy pomiędzy kwotą podatku należnego a kwotą podatku naliczonego z faktur wystawionych przez dostawców towarów oraz usług zakupionych na potrzeby realizacji projektu, korzystającego z dofinansowania pochodzącego ze środków Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013...
Stanowisko Wnioskodawcy do Pytania nr 1.
Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi VAT czynnemu tylko w takim zakresie, w jakim zakupione uprzednio towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. takich czynności, których wykonanie przez podatnika skutkuje powstaniem po jego stronie zobowiązania podatkowego w zakresie podatku VAT należnego. Obniżenie to może również przysługiwać w zakresie, w jakim nabyte towary lub usługi służą działalności, która nie podlega opodatkowaniu z uwagi na to, że miejsce świadczenia ustalone zostało poza terytorium kraju, w przypadku, gdy kwoty podatku naliczonego mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju. W przypadku natomiast, gdy wykonanie danej czynności przez podatnika VAT czynnego z natury swojej nie może skutkować powstaniem po jego stronie zobowiązania podatkowego w zakresie podatku VAT należnego, a to z uwagi np. że:
1. dana czynność nie jest czynnością opodatkowaną w rozumieniu art. 5 ustawy o VAT (tj. w jej przypadku w ogóle nie powstaje obowiązek podatkowy na gruncie ustawy o VAT) lub
2. dana czynność opodatkowana w rozumieniu art. 5 ustawy o VAT korzysta ze zwolnienia od podatku (tj. w jej przypadku obowiązek podatkowy na gruncie ustawy o VAT nie przekształca się w zobowiązanie podatkowe w zakresie podatku VAT należnego),
wówczas, co do zasady, podatnik VAT czynny nie może skorzystać z prawa do obniżenia o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu towarów lub usług na potrzeby wykonania takich czynności, kwoty podatku VAT należnego z tytułu wykonania innych niż te czynności (w przypadku, których to czynności powstało po stronie podatnika VAT czynnego zobowiązanie podatkowe w zakresie podatku VAT należnego). W takim przypadku bowiem, w odniesieniu do zakupionych towarów i usług podatnik VAT czynny występuje jako konsument, a nie jako osoba prowadząca działalność opodatkowaną.
Tego rodzaju rozwiązanie urzeczywistnia w pełni zasadę neutralności podatku VAT oraz zasadę opodatkowania konsumpcji zarówno po stronie podatnika, jak i Skarbu Państwa, w przeciwnym przypadku bowiem podatnik VAT czynny (tutaj da facto jednak jako konsument) w nieuzasadniony sposób uzyskiwałby ekonomiczną korzyść kosztem Skarbu Państwa, co godziłoby w interesy fiskalne RP. W związku z powyższym, zasadę neutralności podatku VAT realizuje jedynie taka sytuacja, w której podatnikowi VAT czynnemu przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku VAT należnego tylko o tę kwotę podatku VAT naliczonego, który został zapłacony z tytułu zakupu takich towarów i usług, które podatnik zamierza wykorzystywać na potrzeby wykonywania czynności, które z natury swojej skutkują powstaniem po jego stronie zobowiązania podatkowego w zakresie podatku VAT należnego. Prawo do obniżenia realizuje w takim przypadku zasadę neutralności podatku VAT w stosunku do takiego podatnika, gdyż nie dokonał on zakupu towarów i usług w celach konsumpcyjnych, ale w celach prowadzonej działalności opodatkowanej. W kontekście powyższych uwag, zdaniem U., zakup towarów i usług na potrzeby realizacji projektu „…”, który to budynek x wraz z wyposażeniem naukowo – badawczo - dydaktycznym będzie wykorzystywany na potrzeby realizacji celów statutowych U., m.in.: działalności naukowej, badawczej oraz dydaktycznej (§ 4 Statutu), nie uprawnia U. do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z faktur wystawionych przez dostawców towarów oraz usług zakupionych na potrzeby realizacji projektu, korzystającego z dofinansowania pochodzącego ze środków Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013. Wniosek powyższy wynika z tego, że prowadzenie przez U. działalności naukowej oraz badawczej - dla potrzeb której zostanie postawiony ww. budynek - nie stanowi usługi, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT (z uwagi na to, że przedmiotem tych działalności nie są świadczenia na rzecz odbiorców). Nie występują zatem, w tym przypadku czynności opodatkowane podatkiem VAT, które skutkowałyby powstaniem po stronie U. obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o VAT. Natomiast prowadzenie przez U. działalności dydaktycznej - dla potrzeb której także zostanie postawiony ww. budynek - sprowadza się do świadczenia przezeń usług edukacyjnych, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w zw. z poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy o VAT korzystają ze zwolnienia od podatku VAT (a oznacza to, że w tym zakresie także nie może powstać zobowiązanie podatkowe w podatku VAT należnym).
Podsumowując, w ocenie U., w zakresie, w jakim U. będzie wykorzystywał budynek x - w prowadzonej działalności naukowej, badawczej oraz dydaktycznej, U. nie będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur wystawionych przez dostawców towarów oraz usług zakupionych na potrzeby realizacji projektu, korzystającego z dofinansowania pochodzącego ze środków Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013.
Stanowisko Wnioskodawcy do Pytania nr 2.
Z przepisu art. 87 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że w przypadku, gdy z tytułu zakupu przez podatnika VAT czynnego towarów lub usług na potrzeby wykonywanych czynności opodatkowanych, kwota podatku VAT naliczonego w danym okresie rozliczeniowym okaże się wyższa niż kwota podatku VAT należnego, to podatnik VAT czynny ma możliwość obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy (tzw. zwrot pośredni) lub możliwość otrzymania zwrotu tej różnicy na rachunek bankowy (tzw. zwrot bezpośredni). Przepis niniejszy reguluje techniczne aspekty realizacji zasady neutralności podatku VAT dla osoby prowadzącej działalność opodatkowaną. Nie ma on zatem zastosowania w przypadku, gdy po stronie podatnika VAT czynnego w ogóle nie powstało materialno - prawne uprawnienie do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego (o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Skoro zatem - w okolicznościach zdarzenia przyszłego - w zakresie, w jakim U. będzie wykorzystywał budynek w prowadzonej działalności naukowej, badawczej oraz dydaktycznej, nie będzie mu przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur wystawionych przez dostawców towarów oraz usług zakupionych na potrzeby realizacji projektu, korzystającego z dofinansowania pochodzącego ze środków Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013, dlatego też tym samym U. nie będzie uprawniony:
1. ani do obniżenia o tę ewentualną ujemną różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy (tzw. zwrot pośredni),
2. ani do otrzymania zwrotu tej ewentualnej ujemnej różnicy na rachunek bankowy (tzw. zwrot bezpośredni).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Na podstawie art. 87 ust. 1 cyt. ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Jak wynika z powyższego, ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego określonych warunków tzn. prawo to przysługuje wówczas, gdy odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przez czynności opodatkowane należy rozumieć, w tym przypadku, czynności, które faktycznie zostały (bądź zostaną) objęte opodatkowaniem, a nie czynności, które, co do zasady, podlegają opodatkowaniu, lecz w danej konkretnej sytuacji nie zostały opodatkowane. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku wykorzystywania ich do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy stanowi, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 7 przedmiotowego załącznika wymieniono, jako zwolnione od podatku, usługi w zakresie edukacji (PKWiU 80). Zgodnie z regulacją zawartą w art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
Z treści wniosku wynika, że U. jest czynnym podatnikiem podatku VAT. U. w styczniu 2010r. rozpoczął realizację projektu pod nazwą ,,…”. Przedmiotowy projekt współfinansowany jest ze środków Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013. Projekt ten obejmuje budowę budynku x wraz z infrastrukturą zewnętrzną oraz zakup aparatury naukowo-badawczej. Po zrealizowaniu projektu budynek x będzie wykorzystywany przez U. dla potrzeb realizacji celów statutowych, tj.: działalności naukowej, badawczej oraz dydaktycznej (§ 4 Statutu). Zgodnie z oświadczeniem złożonym na potrzeby projektu, budynek i wyposażenie, w tym specjalistyczny sprzęt naukowo - badawczy nie będzie wykorzystywany na cele działalności opodatkowanej. Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jednoznacznie stwierdza, że prawo do odliczenia przysługuje w tym zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nie przysługuje ono zatem w zakresie wykonywania czynności zwolnionych lub niepodlegających w ogóle temu podatkowi. Wobec powyższego, podstawowym warunkiem dla realizacji prawa do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Uwzględniając treść powołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz treść wniosku należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Jak wskazuje Wnioskodawca, towary i usługi zakupione na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur wystawionych przez dostawców towarów oraz usług zakupionych na potrzeby realizacji projektu, korzystającego z dofinansowania pochodzącego ze środków Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 pod nazwą „…”. Tym samym, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia, jaką jest związek dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku VAT, w trybie art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług, wynikającego z faktur wystawionych przez dostawców towarów oraz usług zakupionych na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu — do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi — Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach — art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.