• Interpretacja indywidualn...
  05.08.2025

ILPP1/443-271/11-5/MS

Interpretacja indywidualna
z dnia 1 kwietnia 2011

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 553 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2011 r. (data wpływu 15 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia 24 marca 2011 r. (data wpływu 28 marca 2011 r.) oraz z dnia 24 marca 2011 r. (data wpływu 31 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT uiszczanego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją projektu pt. „Remont i wyposażenie świetlicy wiejskiej” – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 15 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT uiszczanego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją projektu pt. „Remont i wyposażenie świetlicy wiejskiej”. Wniosek uzupełniono w dniu 28 marca 2011 r. oraz w dniu 31 marca 2011 r. o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest zarejestrowane w KRS. W ramach działalności statutowej został opracowany i złożony wniosek o przyznanie pomocy na małe projekty w ramach PROW 2007-2013, działanie 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”, tytuł operacji „Remont i wyposażenie świetlicy wiejskiej”. Realizacja projektu polega na zakupie materiałów i wykonaniu remontu zniszczonej sceny oraz zakupie urządzeń do wyposażenia pomieszczenia do przygotowania potraw w świetlicy wiejskiej. Przy realizacji zadania zaangażowani byli mieszkańcy, którzy świadczyli prace nieodpłatnie. Wszystkie prace wymienione w zestawieniu rzeczowo-finansowym zostały wykonane do dnia 31 grudnia 2010 r. W dniu 7 października 2010 r. została podpisana Umowa Przyznania Pomocy z Samorządem Województwa na realizację i finansowanie powyższej operacji w ramach działania 413. W załączniku rzeczowo-finansowym do umowy zostały uwzględnione faktyczne koszty operacji wraz z podatkiem od towarów i usług jako koszt kwalifikowany operacji.

W dniu 24 stycznia 2011 r. został złożony wniosek o płatność ostateczną w Urzędzie Marszałkowskim Województwa, który żąda interpretacji indywidualnej kwalifikacji podatku VAT. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej.

Uzupełniając wniosek Zainteresowany wskazał, iż w dniu 7 października 2010 r. zawarł umowę z Urzędem Marszałkowskim Województwa w dofinansowanie w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego PROW na lata 2007-2013 dla małych projektów, na realizację operacji „Remont i wyposażenie świetlicy wiejskiej”.

Realizacja projektu została zakończona w styczniu 2011 r. a podatek od towarów i usług został w umowie uznany za koszt kwalifikowany.

Stowarzyszenie realizując projekt nie będzie pobierało opłat za udostępnianie wyposażenia świetlicy wiejskiej a zakupione w ramach projektu urządzenia i towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, zarówno w czasie realizacji projektu, jak i w późniejszym okresie. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT, nie świadczy żadnych usług odpłatnie i nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. Ponadto, Wnioskodawca informuje, iż powyższe zakupy dokonane są w ramach jednego ww. projektu i są w 70% refundowane ze środków unijnych.

Świetlica nie stanowi własności Stowarzyszenia. Zarządcą jest Gminny Ośrodek Kultury a właścicielem Urząd Gminy. Stowarzyszenie nie jest dysponentem świetlicy w formie udostępniania innym podmiotom. Świetlica jest użytkowana na cele publiczne i jest nieodpłatnie udostępniana mieszkańcom oraz służy zaspokajaniu ich potrzeb.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może odzyskać podatek VAT w związku z wydatkami poniesionymi w ramach projektu i czy VAT stanowi koszty kwalifikowane przy refundacji...

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie poza działalnością statutową nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej. Nie jest podatnikiem podatku VAT w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Oznacza to, że nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT.

Stowarzyszenie nigdy nie było zgłoszone do rejestru VAT i nie składa deklaracji. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z pewnymi zastrzeżeniami. W związku z tym przepisem Stowarzyszenie wykonując wyłącznie czynności statutowe zwolnione nie będzie miało prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup materiałów i urządzeń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podatnikami - zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

z tytułu nabycia towarów i usług,

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Według art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Przepis art. 96 ust. 1 ustawy stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, w myśl którego podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3 mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Ponadto, zgodnie z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach działalności statutowej Wnioskodawcy, został opracowany i złożony wniosek o przyznanie pomocy na małe projekty w ramach PROW 2007-2013, działanie 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”, tytuł operacji „Remont i wyposażenie świetlicy wiejskiej”. Realizacja projektu polega na zakupie materiałów i wykonaniu remontu zniszczonej sceny oraz zakupie urządzeń do wyposażenia pomieszczenia do przygotowania potraw w świetlicy wiejskiej. Przy realizacji zadania zaangażowani byli mieszkańcy, którzy świadczyli prace nieodpłatnie. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizacja projektu została zakończona w styczniu 2011 r. a podatek od towarów i usług został w umowie uznany za koszt kwalifikowany.

Zainteresowany realizując projekt nie będzie pobierał opłat za udostępnianie wyposażenia świetlicy wiejskiej a zakupione w ramach projektu urządzenia i towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, zarówno w czasie realizacji projektu, jak i w późniejszym okresie. Stowarzyszenie nie świadczy żadnych usług odpłatnie i nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. Nie jest dysponentem świetlicy w formie udostępniania innym podmiotom. Świetlica jest użytkowana na cele publiczne i jest nieodpłatnie udostępniana mieszkańcom oraz służy zaspokajaniu ich potrzeb.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowych działań.

W zakresie ww. działań Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m. in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi w ramach projektu pt. „Remont i wyposażenie świetlicy wiejskiej”. Zainteresowany nie jest bowiem zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Zauważyć należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...