• Interpretacja indywidualn...
  30.06.2024

IBPP4/443-1093/10/KG

Interpretacja indywidualna
z dnia 25 sierpnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 553 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2010r. (data wpływu 2 sierpnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT poniesionego w ramach realizacji działania 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów Oś 4 Leader w ramach PROW 2007-2013 na realizację projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 2 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT poniesionego w ramach realizacji działania 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów Oś 4 Leader w ramach PROW 2007-2013 na realizację projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 855 ze zm.).

W dniu 30 marca 2010r. Stowarzyszenie realizując cele statutowe złożyło do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie zadań ze środków Unii Europejskiej.

W dniu 19 maja 2010r. Wnioskodawca otrzymał potwierdzenie przyjęcia wniosku przez Urząd Marszałkowski. Koszty ponoszone przez Stowarzyszenie w ramach realizacji wniosku na zadanie pn. „…” kwalifikują się do refundacji w ramach PROW 2007-2013 dla małych projektów Osi 4 4.1/413.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług będą wystawione na Stowarzyszenie.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym oraz nie składa deklaracji VAT-7.

W związku z koniecznością dołączenia do wniosku o płatność interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, działa nieodpłatnie na cele statutowe. Projekt pt. „…” będzie realizowany w dniach 21-22 sierpnia 2010r. i ma charakter kulturalny i sportowy. Przyczyni się do promowania produktów regionalnych, zwiększenia świadomości o lokalnych tradycjach i zwyczajach, promowania lokalnej twórczości artystycznej, integracji mieszkańców, promowania zdrowego stylu życia przez uprawianie sportu, np. nordic walking. Festyn jest imprezą cykliczną organizowaną od 7 lat, w tym roku będzie to impreza 2-dniowa. Na sobotę 21 sierpnia przewidziano I ogólnopolskie zawody sołtysów i mistrzostwa Gminy D. w nordic walkingu na dystansie 5 km, a w niedzielę 22 sierpnia festyn promujący wieś typowo rolniczą.

Na potrzeby ww. projektu przewidziano następujące zadania:

1. nagłośnienie festynu,

2. zakup nagród dla zwycięzców i plakietek,

3. wykonanie plakatów i zaproszeń,

4. koncert autorski zespołu „D. F.”,

5. poczęstunek dla uczestników zawodów i gości,

6. poczęstunek (grill dla uczestników zawodów).

Prace, tj. nadzór nad przebiegiem zawodów, prace porządkowe, wszelkie dekoracje będą wkładem własnym nie finansowym Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może odzyskać podatek VAT poniesiony w ramach realizacji działania 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów Oś 4 Leader w ramach PROW 2007-2013 na realizację projektu – „…”...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on w żaden sposób odzyskać podatku VAT poniesionego w związku z realizacją działania 413 pn. „…”.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i jednocześnie nie jest płatnikiem podatku VAT z tego też powodu nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT (podstawa prawna zgodna z ustawą z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca złożył wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej projektu pn. „…” w ramach PROW 2007-2013 dla małych projektów Osi 4 4.1/413.

Projekt pn. „…” ma charakter kulturalny i sportowy. Przyczyni się do promowania produktów regionalnych, zwiększenia świadomości o lokalnych tradycjach i zwyczajach, promowania lokalnej twórczości artystycznej, integracji mieszkańców, promowania zdrowego stylu życia przez uprawianie sportu, np. nordic walking. Festyn jest imprezą cykliczną organizowaną od 7 lat, w tym roku będzie to impreza 2-dniowa. Na sobotę 21 sierpnia przewidziano I ogólnopolskie zawody sołtysów i mistrzostwa Gminy D. w nordic walkingu na dystansie 5 km, a w niedzielę 22 sierpnia festyn promujący wieś typowo rolniczą.

Na potrzeby ww. projektu przewidziano następujące zadania:

1. nagłośnienie festynu,

2. zakup nagród dla zwycięzców i plakietek,

3. wykonanie plakatów i zaproszeń,

4. koncert autorski zespołu „D. F.”,

5. poczęstunek dla uczestników zawodów i gości,

6. poczęstunek (grill dla uczestników zawodów).

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym oraz nie składa deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi – Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego poniesionego w ramach realizacji działania 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów Oś 4 Leader w ramach PROW 2007-2013 na realizację projektu pn. „…”. Tym samym nie ma on możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Dodatkowo tut. organ pragnie zauważyć, iż w przedstawionej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga, czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalności gospodarczej, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zdarzenia przyszłego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...