• Interpretacja indywidualn...
  20.04.2024

IBPP2/443-418/10/ICz

Interpretacja indywidualna
z dnia 10 sierpnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 553 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2010r. (data wpływu 10 maja 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lipca 2010r. (data wpływu 7 lipca 2010r.) oraz pismem z dnia 3 sierpnia 2010r. (data wpływu 5 sierpnia) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania:

co będzie podstawą opodatkowania w przypadku świadczonych przez Wnioskodawcę usług reklamowych w aspekcie ponoszonych kosztów związanych z zakupem usług noclegowych i gastronomicznych - jest nieprawidłowe,

czy Wnioskodawca może uwzględniać obniżenie kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tytułu zapłaty za usługi noclegowe i gastronomiczne w związku ze specyfiką wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 10 maja 2010r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 2 lipca 2010r. (data wpływu 7 lipca 2010r.) oraz pismem z dnia 3 sierpnia 2010r. (data wpływu 5 sierpnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania co będzie podstawą opodatkowania w przypadku świadczonych przez Wnioskodawcę usług reklamowych w aspekcie ponoszonych kosztów związanych z zakupem usług noclegowych i gastronomicznych oraz czy Wnioskodawca może uwzględniać obniżenie kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tytułu zapłaty za usługi noclegowe i gastronomiczne w związku ze specyfiką wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W związku z dokonanym przez Wnioskodawcę (dalej również Klub) uzgodnieniem szacunkowej prognozy proporcji obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej obniżeniu od kwoty podatku należnego na rok 2010 z właściwym Urzędem Skarbowym. (dotychczas Wnioskodawca był płatnikiem VAT i zgodnie ze składanym przez niego oświadczeniem nie korzystał z odliczeń VAT) prosi o interpretację indywidualną następującej sprawy:

w sezonie 2009/2010 Klub wystartował w Lidze Koszykówki . Występy w tego typu randze zawodów wiążą się z koniecznością pozyskiwania sponsorów, Klub świadczy na ich korzyść, na podstawie zawartych umów, usługi reklamowe.

wg interpretacji Wnioskodawcy zapis art. 86. Roz. I. Dział IX. ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług należy rozumieć następująco: podatnikowi w wyniku nabycia towarów i usług wykorzystywanych do wykonania czynności opodatkowanych przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

jednocześnie Wnioskodawca ma świadomość zapisów art. 88 przedmiotowej ustawy w zakresie wyłączeń dotyczących nabycia towarów i usług, od których nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego, w tym szczególnie pkt 4 usługi noclegowe i gastronomiczne.

w specyfice działalności Wnioskodawcy, wzorem przypadku turystyki, istnieje konieczność zakupu usługi noclegowej i gastronomicznej ponieważ w rzeczywistości to właśnie między innymi na zakup wyżywienia (zarówno art. spożywczych jak i kompleksowo usług gastronomicznych czy cateringowych) oraz noclegów przeznacza środki pozyskane od sponsorów.

Działalność Klubu polega głównie na:

organizowaniu zawodów sportowych, w czasie których ma obowiązek wyżywić wszystkich uczestników, zarówno obsługę techniczną, medyczną, sędziowską, jak i samych zawodników.

bierze udział w zawodach czy zgrupowaniach sportowych, w czasie których musi we własnym zakresie zapewnić nocleg czy wyżywienie swoim zawodnikom, trenerom i obsłudze zespołu,

w celu przygotowania zespołu do sezonu ligowego musi przeprowadzić zgrupowania czy obozy sportowe, w czasie których musi pokryć koszty noclegu czy wyżywienia.

Klub Uczelniany jest zespołem akademickim, zapewnienie w ciągu roku akademickiego studentowi noclegu i wyżywienia oraz stypendium przez uczelnię wyższą jest szansą rozwoju młodego człowieka zarówno sportowego jak i zawodowego.

Wszystkie te powyższe okoliczności są konieczne celem podniesienia marki i prestiżu klubu, zespołu. To właśnie za jakość klubu sponsorzy płacą pieniądze ponieważ ich marka ma być kojarzona z porządkiem, sukcesem, zwycięstwem. W praktyce bywa tak, że zapewnienie dobrych warunków bytu zawodnika w klubie jest podstawowym warunkiem sukcesu klubu, na który stawiają swoje pieniądze sponsorzy.

W piśmie uzupełniającym z dnia 2 lipca 2010r. Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny i wyjaśnił, iż:

Klub Politechniki jest stowarzyszeniem zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym, prowadzonym przez Sąd Rejonowy Wydział Gospodarczy KRS ,

Klub Politechniki jest zarejestrowany w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy Wydział Gospodarczy oraz posiada wydany przez GUS numer identyfikacyjny REGON ,

Klub Politechniki jest czynnym podatnikiem VAT, posiada wydany przez Urząd Skarbowy z dnia 11.12.1997r. Numer Identyfikacji Podatkowej ...,

Podstawowym rodzajem działalności prowadzonej przez Klub w myśl symboli PKWiU to: kod 92.6 usługi związane ze sportem, kod 92.7 usługi rekreacyjne pozostałe,

Z uwagi na rodzaj działalności, w celu pozyskania środków finansowych, Wnioskodawca prowadzi działalność reklamową dla podmiotów, które wspierają Klub.

Działalność ta polega między innymi na:

umieszczeniu logo Sponsora na strojach zawodników w rozmiarach, miejscach i formach ściśle ustalonych ze Sponsorem,

zapewnieniu prawa do eksponowania w Hali Widowiskowo-Sportowej „P." jednej planszy reklamowej o wymiarach 5m x 2m w czasie trwania imprez organizowanych przez Klub w ww. obiekcie,

zamieszczeniu logo Sponsora w wydawnictwach poligraficznych Klubu (foldery, afisze, programy, kalendarze, bilety itp.),

umożliwieniu zorganizowania przez Sponsora we własnym zakresie konkursów wśród uczestników imprez organizowanych przez Klub. Regulamin konkursu opracuje Sponsor i on ponosi odpowiedzialność za jego przeprowadzenie,

umożliwieniu Sponsorowi uruchomienia na jego własny koszt punktu informacyjnego w trakcie imprez organizowanych przez Klub,

zapewnieniu Sponsorowi podczas wszystkich meczów rozgrywanych przez Klub w Hali Widowisko-Sportowej „P" prawa do reklamy na zasadach wyłączności w stosunku do podmiotów konkurencyjnych wobec Sponsora,

zapewnieniu Sponsorowi prawa do wykorzystania wizerunków koszykarzy i trenerów, bez prawa jakichkolwiek roszczeń z ich strony:

na targach, wystawach, imprezach masowych, rekreacyjno-sportowych itp. odbywających się z udziałem Sponsora,

w folderach reklamowych, materiałach poligraficznych, bilbordach audiowizualnych i reklamowych filmach, dotyczących i wykorzystywanych przez Sponsora,

w promocjach prasowych, radiowych i telewizyjnych dotyczących Sponsora,;

ewnieniu Sponsorowi prawa do sporządzania dla własnych celów reklamowych i promocyjnych zapisów, w dowolnej formie fonicznej i wizualnej, ze wszystkich meczów rozgrywanych przez drużynę,

awaniu w trakcie meczów w Hali Widowisko-Sportowej „P" informacji o sponsorowaniu przez Sponsora drużyny koszykówki .

Jednocześnie Wnioskodawca zapewnił, iż jego działalność nie jest nastawiona na osiągnięcie zysku, żaden z członków Zarządu nie pobiera wynagrodzenia za wykonaną pracę, pracują społecznie dla dobra społeczności akademickiej Politechniki i miasta. Z uwagi na zakres prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności, w szczególności w obszarze prowadzenia zespołu II ligi państwowej w koszykówce oraz szkolenia dzieci i młodzieży w piłce siatkowej i koszykówce, dla zapewnienia właściwego standardu i poziomu szkolenia jest zmuszony do zatrudniania kadry trenerskiej i zawodniczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Co będzie podstawą opodatkowania w przypadku świadczonych przez Wnioskodawcę usług reklamowych w aspekcie ponoszonych kosztów związanych z zakupem usług noclegowych i gastronomicznych...

Czy Wnioskodawca może uwzględniać obniżenie kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tytułu zapłaty za usługi noclegowe i gastronomiczne w związku ze specyfiką wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności...

Zdaniem Wnioskodawcy, powinien on mieć prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupionych przez Klub Uczelniany usług gastronomicznych i noclegowych związanych z udziałem członków Stowarzyszenia w zawodach sportowych, obozach, zgrupowaniach.

Ponadto świadczona przez Klub Uczelniany usługa reklamy opodatkowana jest na zasadach ogólnych tj. podstawą opodatkowania jest cała wartość usługi jaką świadczy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego:

w zakresie uznania co będzie podstawą opodatkowania w przypadku świadczonych przez Wnioskodawcę usług reklamowych w aspekcie ponoszonych kosztów związanych z zakupem usług noclegowych i gastronomicznych, uznaje się za nieprawidłowe,

w zakresie uznania czy Wnioskodawca może uwzględniać obniżenie kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tytułu zapłaty za usługi noclegowe i gastronomiczne w związku ze specyfiką wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności, uznaje się za nieprawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 3 sierpnia 2010r. Wnioskodawca zmodyfikował własne stanowisko przedstawione uprzednio we wniosku z dnia 5 maja 2010r.

Przywołane powyżej stanowisko Wnioskodawcy uwzględnia zmiany dokonane przez niego w ww. piśmie z dnia 3 sierpnia 2010r. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się do tej właśnie wersji stanowiska własnego Wnioskodawcy.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pyt. Nr 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższego wynika, iż definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zatem, usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, dla której jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Znaczenie pojęcia – usługi reklamowe – przedstawione zostało przez ETS m.in. w orzeczeniach w sprawie C-69/92 Luksemburg, C-68/92 Francja oraz C-73/92 Hiszpania. Zdaniem ETS, pojęcie usług reklamowych należy rozumieć w sposób szeroki. Obejmuje ono wszelką działalność promocyjną, tzn. taką której celem jest informowanie odbiorców o istnieniu firmy oraz jakości oferowanych produktów lub usług w celu zwiększenia ich sprzedaży. Usługi reklamowe tworzą wszelkie czynności stanowiące integralną część kampanii reklamowej, które mają na celu reklamę produktu lub usługi.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót (z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119, oraz art. 120 ust. 4). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

W świetle powyższego kwota należna obejmuje wszystkie elementy kosztów związanych ze świadczeniem usług oraz inne elementy kształtujące cenę, której sprzedawca żąda od nabywcy. Tym samym kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy z tytułu zaistnienia transakcji podlegającej opodatkowaniu, a nie zestaw świadczeń częściowych, wchodzących w skład całej usługi. Tak skalkulowana kwota powinna zostać opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla danej czynności podstawowej.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż w specyfice działalności Wnioskodawcy, istnieje konieczność zakupu usługi noclegowej i gastronomicznej ponieważ w rzeczywistości to właśnie między innymi na zakup wyżywienia (zarówno art. spożywczych jak i kompleksowo usług gastronomicznych czy cateringowych ) oraz noclegów przeznacza on środki pozyskane od sponsorów.

Działalność Klubu polega głównie na organizowaniu zawodów sportowych w czasie, których ma obowiązek wyżywić wszystkich uczestników, zarówno obsługę techniczną, medyczną sędziowską jak i samych zawodników.

Z uwagi na rodzaj działalności w celu pozyskania środków finansowych prowadzi działalność reklamową dla podmiotów, które wspierają Klub.

Działalność ta polega między innymi na:

umieszczeniu logo Sponsora na strojach zawodników w rozmiarach, miejscach i formach ściśle ustalonych ze Sponsorem,

zapewnieniu prawa do eksponowania w Hali Widowiskowo-Sportowej „P" jednej planszy reklamowej o wymiarach 5mx 2m w czasie trwania imprez organizowanych przez Klub w ww. obiekcie,

zamieszczeniu logo Sponsora w wydawnictwach poligraficznych Klubu (foldery, afisze, programy, kalendarze, bilety itp.),

umożliwieniu zorganizowania przez Sponsora we własnym zakresie konkursów wśród uczestników imprez organizowanych przez Klub. Regulamin konkursu opracuje Sponsor i on ponosi odpowiedzialność za jego przeprowadzenie,

umożliwieniu Sponsorowi uruchomienia na jego własny koszt punktu informacyjnego w trakcie imprez organizowanych przez Klub,

zapewnieniu Sponsorowi podczas wszystkich meczy rozgrywanych przez Klub w Hali Widowisko-Sportowej „P" prawa do reklamy na zasadach wyłączności w stosunku do podmiotów konkurencyjnych wobec Sponsora,

zapewnieniu Sponsorowi prawa do wykorzystania wizerunków koszykarzy i trenerów, bez prawa jakichkolwiek roszczeń z ich strony:

na targach, wystawach, imprezach masowych, rekreacyjno-sportowych itp. odbywających się z udziałem Sponsora,

w folderach reklamowych, materiałach poligraficznych, bilbordach audiowizualnych i reklamowych filmach, dotyczących i wykorzystywanych przez Sponsora,

w promocjach prasowych, radiowych i telewizyjnych dotyczących Sponsora,

zapewnieniu Sponsorowi prawa do sporządzania dla własnych celów reklamowych i promocyjnych zapisów, w dowolnej formie fonicznej i wizualnej, ze wszystkich meczy rozgrywanych przez drużynę,

podawaniu w trakcie meczów w Hali Widowisko-Sportowej „P" informacji o sponsorowaniu przez Sponsora drużyny koszykówki.

Z pytania Wnioskodawcy wynika, iż rozważa on możliwość uwzględnienia w kosztach związanych z wyprodukowaniem usługi reklamowej, jaką świadczy na rzecz sponsora, kosztów związanych z zakupem usług noclegowych i gastronomicznych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny stwierdzić należy, o ile w przedmiotowej sprawie, na podstawie zawartej umowy z kontrahentem, Wnioskodawca zobowiązał się do podejmowania różnych działań w celu wywiązania się z obowiązku prowadzenia działalności reklamowej, wówczas uznać należy, że przedmiotem świadczenia przez Wnioskodawcę jest jedna usługa reklamowa (usługa główna) złożona z kilku usług (czynności), przewidzianych w umowie, które w rezultacie realizują jeden cel reklamowy. Tym samym dla celów podatkowych należy traktować ją jako jedną usługę reklamową.

Ponieważ stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest kwota należna tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, iż świadczona przez Klub Uczelniany usługa reklamy opodatkowana jest na zasadach ogólnych tj. podstawą opodatkowania jest cała wartość usługi jaką świadczy, należało uznać za nieprawidłowe.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pyt. Nr 2

Kwestie dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały uregulowane w Dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast zgodnie z uregulowaniami art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

z tytułu nabycia towarów i usług,

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

-z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni ale bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób (pkt 4 lit. b).

Z treści wniosku wynika, iż w specyfice działalności Wnioskodawcy, wzorem przypadku turystyki, istnieje konieczność zakupu usługi noclegowej i gastronomicznej ponieważ w rzeczywistości to właśnie między innymi na zakup wyżywienia (zarówno art. spożywczych jak i kompleksowo usług gastronomicznych czy cateringowych) oraz noclegów Wnioskodawca przeznacza środki pozyskane od sponsorów.

Działalność Klubu polega głównie na:

organizowaniu zawodów sportowych w czasie, których ma obowiązek wyżywić wszystkich uczestników, zarówno obsługę techniczną, medyczną sędziowską jak i samych zawodników.

braniu udziału w zawodach czy zgrupowaniach sportowych w czasie, których musi we własnym zakresie zapewnić nocleg czy wyżywienie swoim zawodnikom, trenerom i bsłudze zespołu,

przygotowaniu zespołu do sezonu ligowego musi przeprowadzić zgrupowania czy obozy sportowe w czasie, których musi pokryć koszty noclegu czy wyżywienia.

Klub Uczelniany jest zespołem akademickim, zapewnienie wciągu roku akademickiego studentowi noclegu i wyżywienia oraz stypendium przez uczelnię wyższą jest szansą rozwoju młodego człowieka zarówno sportowego jak i zawodowego.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do obowiązujących przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że w przypadku nabycia usług gastronomicznych oraz usług noclegowych prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje, co jednoznacznie wynika z zapisu art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

Jedynym wyjątkiem jest sytuacja przewidziana w art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ww. ustawy, tj. gdy nabycia gotowych posiłków dokonują podatnicy świadczący usługi przewozu, a posiłki te przeznaczone są dla pasażerów. Sytuacja taka jednak w przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym nie występuje, co oznacza, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie usług gastronomicznych oraz usług noclegowych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy całościowo należało uznać za nieprawidłowe

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...