• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

IBPBI/2/423-1238/09/MS

Interpretacja indywidualna
z dnia 12 stycznia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1045 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 06 października 2009r. (data wpływu do tut. Biura 13 października 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy powstanie dla Spółki przychód z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki osobowej - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 13 października 2009r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy powstanie dla Spółki przychód z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki osobowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie hurtowej i detalicznej sprzedaży materiałów budowlanych.

Spółka jest użytkownikiem wieczystym gruntu wraz ze znajdującymi się na nim budynkami oraz właścicielem dwóch działek (dalej: Nieruchomości). Prawo użytkowania wieczystego gruntu zostało wprowadzone do ewidencji środków trwałych Spółki.

Spółka planuje w przyszłości wykorzystać posiadane Nieruchomości w celu prowadzenia działalności gospodarczej, inwestując w budowę budynków użyteczności publicznej, np. hotelu. W celu stworzenia przejrzystej struktury, która ułatwi kontrolowanie planowanych inwestycji oraz dysponowanie środkami finansowymi na ich ewentualne prowadzenie lub kontynuowanie, Spółka wniesie posiadane Nieruchomości w formie wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej. Przedmiot wkładu nie będzie stanowił przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z powyższym Spółka zwraca się z pytaniem, czy w świetle przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2000r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wniesienie przez Spółkę wkładu niepieniężnego w postaci Nieruchomości do spółki komandytowej nie spowoduje u Spółki powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. - dalej: ustawa o PDOP) określają jako przychód podatkowy m.in. nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Powyższy przepis jednoznacznie wskazuje, że opodatkowaniu podlegają wkłady niepieniężne wnoszone do spółek kapitałowych. Brak jest zatem regulacji normujących opodatkowanie wkładów niepieniężnych wnoszonych w formie aportu do spółek osobowych.

Argumentem potwierdzającym poprawność powyższego twierdzenia jest również regulacja przepisu art. 12 ust. 1b ustawy o PDOP, zgodnie z którym przychód powstały w konsekwencji wniesienia wkładu niepieniężnego w formie aportu powstaje w dniu zarejestrowania spółki kapitałowej lub wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki kapitałowej albo wydania dokumentu akcji.

Biorąc pod uwagę przepisy ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000r. nr 94, poz. 1037 z późn. zm., dalej: KSH) kapitał zakładowy występuje wyłącznie w przypadku spółek kapitałowych, którymi są: spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna. Natomiast spółka komandytowa, zgodnie z przepisami KSH, zaliczana jest do spółek osobowych, nieposiadających osobowości prawnej.

W świetle powyższego wskazane powyżej regulacje nie znajdują zastosowanie do wkładów niepieniężnych wnoszonych do spółki komandytowej, z uwagi na fakt, iż nie jest ona ani spółką kapitałową, ani spółdzielnią. Zatem, podmiot wnoszący wkład do spółki komandytowej uzyskuje jedynie status wspólnika takiej spółki, tj. komplementariusza lub komandytariusza.

Należy również wskazać przepis art. 14 ust. 1-3 ustawy o PDOP, zgodnie z którym przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, jest wartość wyrażona w umowie, która bez uzasadnionej przyczyny nie powinna odbiegać od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw. Jeżeli taka sytuacja ma jednak miejsce, organy podatkowe mogą doszacować przychód podatnika do wartości rynkowej.

W przypadku wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości przez Spółkę do spółki komandytowej nie będzie miało miejsca odpłatne zbycie nieruchomości, zatem przychód z przedmiotowej transakcji nie powstanie. Ponadto, przepis art. 14 ust. 1-3 ustawy o PDOP jako przepis szczególny stosuje się do wkładów niepieniężnych jedynie odpowiednio, w zakresie wskazanym przez art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o PDOP. W konsekwencji, biorąc pod uwagę brak zastosowania art. 12 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, w przypadku wnoszenia wkładów niepieniężnych w formie aportu do spółek osobowych, równocześnie art. 14 nie znajdzie w takiej sytuacji zastosowania.

W rezultacie, z punktu widzenia ustawy o PDOP wniesienie wkładu niepieniężnego w formie aportu do spółki komandytowej nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego po stronie Spółki. Analogiczne stanowisko zostało przedstawione w interpretacjach organów podatkowych (m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 marca 2009r. nr IPPB3/423-9/09-2/MS, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 kwietnia 2009r. nr IPPB3/423-15/09/2/MS, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 maja 2O09r., nr IPPB3/423-122/09-2/MŚ).

Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości zaprezentowanego wyżej stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...