• Interpretacja indywidualn...
  27.07.2025

ITPP2/443-260a/10/AP

Interpretacja indywidualna
z dnia 7 maja 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 553 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2010 r. (data wpływu 26 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pt.: „Budowa portu jachtowo pasażerskiego w Gminie….” – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 26 marca 2010 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pt.: „Budowa portu jachtowo pasażerskiego w Gminie….”.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina realizuje zadanie inwestycyjne: „Budowa portu jachtowo pasażerskiego w Gminie……”, przy udziale środków finansowych z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013. Inwestycja jest realizowana w ramach zadań własnych na cele turystyczne. Po zakończeniu budowy inwestycja będzie stanowiła własność Gminy i nie będzie przedmiotem odpłatnych umów cywilnoprawnych. Port zostanie oddany bezpłatnie jednostce budżetowej – spółce gminnej utworzonej w celu zarządzania powstałą infrastrukturą. Beneficjentem środków jest Gmina.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku naliczonego od realizowanego zadania inwestycyjnego polegającego na budowie portu jachtowo pasażerskiego...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego, ponieważ zakupy nie są związane za sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. W związku z tym podatek naliczony automatycznie staje się kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Powyższe przepisy wskazują, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224 poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Gmina w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, zamierza zrealizować zadanie polegające na budowie portu jachtowo pasażerskiego. Inwestycja realizowana będzie jako zadanie własne z zakresu turystyki. Po jej zakończeniu powstała infrastruktura zostanie bezpłatnie przekazana jednostce budżetowej utworzonej w celu zarządzania tą infrastrukturą. Inwestycja nie będzie przedmiotem odpłatnych umów cywilnoprawnych.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Nie będzie również przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż z wniosku wynika, że środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Jednocześnie należy wskazać, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę regulują bowiem przepisy dotyczące zasad korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Ponadto należy dodać, iż kwestie dotyczące możliwości odzyskania podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących dokumentacji technicznej w związku z realizacją zadania polegającego na budowie portu jachtowo pasażerskiego w sytuacji nieodpłatnego jej przekazania koncesjonariuszowi oraz możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadania w sytuacji odpłatnej dzierżawy powstałego portu, zostały rozstrzygnięte w interpretacjach o numerach ITPP2/443-260b/10/AP i ITPP2/443-260c/10/AP.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...