• Interpretacja indywidualn...
  27.07.2025

ITPP1/443-1304/11/AJ

Interpretacja indywidualna
z dnia 14 grudnia 2011

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 216 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2011 r. (data wpływu 19 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 19 września 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego.

W złożonym wniosku i uzupełnieniu do niego przedstawiono następujący stan faktyczny.

Politechnika realizuje projekt dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2011–2013. Głównym celem projektu jest tworzenie warunków do powstania i rozwijania przedsiębiorczości w środowisku akademickim. Inkubator tworzony jest dla osób fizycznych/firm, które mają zamiar w przyszłości rozpocząć działalność gospodarczą, jak również dla osób bezrobotnych, studentów absolwentów uczelni mających pomysł na biznes. W tym celu powstaną pomieszczenia biurowe, do których będzie miał dostęp „inkubowany” przedsiębiorca. Osoby te będą miały również możliwość korzystania z usług biurowych, internetu, usług doradczych, a także uczestniczyć w szkoleniach w zakresie zarządzania, księgowości itp. Zadaniem inkubatora w tym zakresie jest umożliwienie powstania nowych przedsiębiorstw, w tym spółek spin off oraz pomoc w przetrwaniu początkowej fazy ich istnienia. Kolejnym zadaniem inkubatora jest efektywne wykorzystanie potencjału intelektualnego i technicznego uczelni oraz transfer wyników prac naukowych do otoczenia w celu ich wykorzystania w gospodarce. Koszty projektu stanowią wydatki kwalifikowane i zostaną sfinansowane w 50% ze środków europejskich i w 50% ze środków własnych Politechniki. Zakończenie projektu nastąpi w III kwartale 2012 roku. W celu realizacji założeń projektu uczelnia wykona następujące zadania:

Dokona modernizacji i remontu części budynku i zakupi do obiektu niezbędne wyposażenie, tj. meble i sprzęt komputerowy. W budynku powstaną pomieszczenia biurowe na potrzeby inkubowanych przedsiębiorstw oraz pracownia szkoleniowa i sala konferencyjna w celu odbywania szkoleń i warsztatów.

Utworzy laboratorium (w innym budynku będącym własnością uczelni), w którym będą prowadzone innowacyjne badania, dydaktyka i szkolenia. Laboratorium zostanie wyposażone w specjalistyczną Aparaturę.

Dokona promocji projektu, mającej na celu zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat programów operacyjnych UE; upowszechni wiedzę na temat przedsiębiorczości, innowacyjności, konkurencyjności. Promocja przyjmie formę ulotek, broszur oraz informacji na stronie www, a także akcji promocyjnej.

Zakupi usługi specjalistyczne, w tym doradcze na rzecz inkubowanych przedsiębiorców w zakresie finansów, księgowości, itp.

Po rozliczeniu projektu, w celu zachowania jego trwałości uczelnia ma zamiar i intencję: Odnośnie zadania I:

przekazać obiekt, o którym mowa w pkt. I w odpłatny zarząd (na podstawie umowy najmu) powołanej przez uczelnię spółce celowej, która będzie administrowała pomieszczeniami biurowymi oraz rozporządzała powstałymi salami (pracownią szkoleniową oraz salą konferencyjną),

refakturować koszty eksploatacyjne obiektu na w/w spółkę (w związku z tym, że uczelnia pozostaje właścicielem obiektu, dostawcy będą obciążać uczelnię wszelkimi kosztami związanymi z dostawą mediów oraz innymi opłatami),

pracownia szkoleniowa oraz sala konferencyjna (o których mowa w pkt I) będą odpłatnie administrowane przez Spółkę, jak również wykorzystywane przez uczelnię na potrzeby szkoleń i warsztatów w sposób odpłatny i nieodpłatny. W związku z tym, że sale będą wyposażone w sprzęt audiowizualny, mogą również być w przyszłości wynajmowane.

Odnośnie zadania II:

administrować laboratorium, które może być wykorzystywane do celów dydaktycznych i szkoleniowych. Funkcjonowanie laboratorium skupiać się będzie również na doradztwie z zakresu wdrażania nowoczesnych technik. Zadania te realizowane będą w sposób odpłatny, jak i nieodpłatny w ramach działalności statutowej uczelni. W laboratorium mogą być również realizowane odpłatne prace zlecone na rzecz przedsiębiorców. Jeżeli przedsiębiorcy wykażą zainteresowanie wykorzystaniem aparatury, laboratorium może być w przyszłości odpłatnie wynajmowane.

w związku z tym, iż do laboratorium zostaną zakupione specjalistyczne stanowiska laboratoryjne, Uczelnia będzie starała się w jak najbardziej efektywny sposób wykorzystać je do celów statutowych oraz udostępniać je podmiotom z otoczenia gospodarczego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach realizowanego projektu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do zakupów towarów i usług, wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym:

W odniesieniu do zakupów związanych wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną tj. kosztami związanymi z pomieszczeniami biurowymi (m.in. meble, sprzęt biurowy), które uczelnia na podstawie umowy najmu odpłatnie odda w zarząd spółce – przysługuje 100% naliczonego podatku do odliczenia.

W przypadku zakupów inwestycyjnych (m.in roboty budowlane) związanych z częścią wydzierżawioną i salami szkoleniowymi przysługuje prawo do odliczenia proporcją ustaloną zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.

W odniesieniu do zakupów związanych z laboratorium przysługuje prawo do odliczenia proporcją ustaloną zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.

Dla zakupów dotyczących promocji projektu nie przysługuje prawo do odliczenia VAT, ponieważ brak jest związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W przypadku zakupów dotyczących usług specjalistycznych nie przysługuje prawo do odliczenia VAT, ponieważ przedsiębiorcy uzyskają dostęp do tych usług w sposób nieodpłatny.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w odniesieniu do zakupów wymienionych w pkt 2 i 3 własnego stanowiska nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których uczelni przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W związku z powyższym uczelnia zastosuje przepisy art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z uwagi na to że realizacja projektu zakończy się w III kwartale 2012 roku uczelnia nie jest w stanie ustalić miarodajnego i uzasadnionego klucza podziałowego i wyodrębnić z ogółu zakupów tą część podatku naliczonego, która nie jest związana z działalnością podlegającą opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści powyższego przepisu wynika zatem, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny. Odliczyć można więc w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Istnienie bezpośredniego związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347, poz. 1 ze zm.). Stanowisko powyższe znajduje także potwierdzenie w orzecznictwie ETS.

Przepisy Rozdziału 1–4 Tytułu X Dyrektywy VAT (art. 167 i nast.) wprowadzają podstawową regułę wspólnego systemu podatku VAT, zgodnie z którą podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, natomiast prawo takie nie przysługuje w przypadku dokonywania transakcji zwolnionych lub nieopodatkowanych.

Powyższe regulacje wskazują, że w przypadku gdy podatnik prowadzi jednocześnie działalność opodatkowaną, jak i działalność, która nie uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, konieczne jest przyporządkowanie zakupów i wynikającego z nich podatku naliczonego do obu rodzajów działalności.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przypadku zakupów, których nie można jednoznacznie przypisać tylko do określonego rodzaju działalności (np. opodatkowanej, zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu), nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie ich zakupu w pełnym zakresie, lecz w takiej części, w jakiej zakupy te wiążą się z czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z dyspozycją art. 90 ust. 1 powołanej ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, zastosowanie mają przepisy art. 90 ust. 2-10 ustawy o podatku od towarów i usług.

I tak, stosownie do ust. 2 cytowanego wyżej artykułu, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Przepis art. 90 ust. 3 ustawy stanowi, iż proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Szczegółowy sposób wyliczenia wskazanej proporcji zawarty został w dalszych przepisach art. 90 od ust. 4 do 10 powołanej ustawy.

Analiza powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, iż w przypadku nabycia, którego nie można jednoznacznie przypisać do określonego rodzaju działalności (opodatkowanej, zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu), Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego tylko w takiej części, w jakiej nabycie to wiąże się z czynnościami opodatkowanymi. W przypadku nabyć związanych z czynnościami zwolnionymi od podatku bądź niepodlegającymi opodatkowaniu, prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje.

Obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia z realizacją jakich czynności związany jest podatek wynikający z otrzymanych faktur, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Politechnika realizuje projekt dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2011-2013. Polega on na modernizacji i wyposażeniu części budynku, który będzie stanowił inkubator przedsiębiorczości oraz stworzeniu laboratorium, niezbędnego do przeprowadzania innowacyjnych badań. Politechnika przeprowadzi akcję promocyjną realizowanego projektu w formie ulotek, broszur oraz informacji na stronie www. Ponadto, Politechnika zakupi usługi specjalistyczne, w tym doradcze, do których inkubowani przedsiębiorcy uzyskają bezpłatny dostęp.

Po zakończeniu projektu zmodernizowany budynek (pomieszczenia biurowe, pracownia szkoleniowa i sala konferencyjna), po wyposażeniu w meble, sprzęt komputerowy, zostanie przekazany w odpłatny zarząd na podstawie umowy najmu nowopowołanej spółce.

Pomieszczenia biurowe będą administrowane wyłącznie przez spółkę, natomiast pracownia szkoleniowa i sala konferencyjna, dodatkowo będą wykorzystywane przez Politechnikę na potrzeby prowadzenia szkoleń i warsztatów w sposób odpłatny i nieodpłatny. Powstałe w budynku sale wyposażone w sprzęt audiowizualny mogą być również wynajmowane.

Natomiast laboratorium będzie wykorzystywane do celów dydaktycznych i szkoleniowych, a także prowadzenia doradztwa z zakresu wdrażania nowoczesnych technik. Zadania te realizowane będą w sposób odpłatny, jak i nieodpłatny w ramach działalności statutowej uczelni. W laboratorium mogą być również realizowane odpłatnie prace zlecone na rzecz przedsiębiorców. Jeżeli przedsiębiorcy wykażą zainteresowanie wykorzystaniem aparatury, laboratorium może być w przyszłości odpłatnie wynajmowane.

Zatem przyjąć należy, iż pomieszczenia biurowe będą wykorzystywane przez Politechnikę wyłącznie do czynności opodatkowanych, natomiast pracownia szkoleniowa i sala konferencyjna, jak i laboratorium będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych), jak i do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Ponadto, przeprowadzona akcja promocyjna, jak i nabyte usługi specjalistyczne będą związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu lub zwolnionymi.

Biorąc pod uwagę opisane okoliczności na tle powołanych przepisów, w przypadku nabycia towarów i usług dotyczących remontu (modernizacji) pomieszczeń biurowych, a zatem zakupu towarów służących czynnościom wyłącznie opodatkowanym, Politechnice przysługuje prawo do odliczenia w całości.

Natomiast w przypadku zakupu towarów i usług dotyczących remontu (modernizacji) pracowni szkoleniowej i sali konferencyjnej oraz utworzenia laboratorium, których nie można jednoznacznie przypisać do określonego rodzaju działalności (opodatkowanej, zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu), Politechnika nie może odliczyć podatku naliczonego w pełnym zakresie. Politechnice przysługuje bowiem prawo do odliczenia podatku naliczonego tylko w takiej części, w jakiej nabycie to wiąże się z czynnościami opodatkowanymi.

W sytuacji, gdy Politechnika będzie wykonywać czynności mieszczące się w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (mogą to być zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione) oraz świadczyć czynności niepodlegające opodatkowaniu, mając na uwadze regulacje zawarte w powołanych wyżej art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 i 2 ustawy, dla ustalenia zakresu prawa do odliczenia należy wyodrębnić część podatku naliczonego służącego wyłącznie sprzedaży opodatkowanej.

Dokonanie odliczenia w innym zakresie byłoby sprzeczne z zasadą neutralności podatku od towarów i usług i naruszałoby podstawowy mechanizm działania tego podatku, bowiem zarówno w odniesieniu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem, do których nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz czynności zwolnionych od podatku, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W celu realizacji prawa do odliczenia w przypadku, gdy Politechnika będzie wykonywać czynności niepodlegajace opodatkowaniu, zwolnione od podatku oraz opodatkowane można zastosować np. dwuetapowy podział podatku naliczonego.

W pierwszym etapie, z całości faktur dokumentujących zakupy, które będą w przyszłości związane zarówno z działalnością podlegającą opodatkowaniu (opodatkowaną i zwolnioną) oraz niepodlegającą opodatkowaniu, należy wydzielić kwotę podatku naliczonego przypadającą na czynności podlegające opodatkowaniu (opodatkowane i zwolnione). Wyodrębnienie to winno zostać dokonane w oparciu o miarodajny i uzasadniony klucz podziału. Jednakże należy podkreślić, iż wyłącznie Wnioskodawca znający specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce jest w stanie ustalić stosowny podział czynności w celu wyliczenia prawidłowej wysokości, a nie organ podatkowy w trybie interpretacji indywidualnej. Zastosowany klucz podziału, musi stanowić faktyczne odzwierciedlenie rzeczywistych wartości dotyczących działalności podlegającej opodatkowaniu.

Następnie, w odniesieniu do wydzielonych części podatku naliczonego, związanego z działalnością gospodarczą (opodatkowaną i zwolnioną), należy ustalić właściwą proporcję na podstawie obrotu osiągniętego w poprzednim roku podatkowym, jako udział rocznego obrotu z działalności opodatkowanej w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej, zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

W odniesieniu natomiast do nabycia towarów i usług związanych z przeprowadzeniem akcji promocyjnej, jak i usług specjalistycznych, które, jak wskazano we wniosku, w żadnej części nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej, Politechnice nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle powyższego, Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ponoszonych wydatków w zakresie, w jakim nabycia te wiążą się z czynnościami opodatkowanymi Politechniki (powstaniem podatku należnego). Natomiast w odniesieniu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem, do których nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz czynności zwolnionych, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Reasumując, Politechnika będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości w stosunku do wydatków związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi -nabyciem towarów i usług związanych z remontem (modernizacją) pomieszczeń biurowych, zaś odnośnie wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu w zakresie, w jakim zachodzi związek tych wydatków ze sprzedażą podlegająca opodatkowaniu (opodatkowaną i zwolnioną), oraz niepodlegającą opodatkowaniu Politechnika ma prawo do częściowego odliczenia, z uwzględnieniem zasad omówionych wyżej. Nie ma natomiast prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wydatków, które Politechnika poniesie w związku z przeprowadzoną akcją promocyjną, jak i nabyciem usług specjalistycznych udostępnionych nieodpłatnie.

Stąd też, oceniając stanowisko zawarte we wniosku całościowo, uznano je za nieprawidłowe, mimo, iż podzielono pogląd Politechniki w zakresie prawa do odliczenia zakupów związanych z remontem (modernizacją) pomieszczeń biurowych oraz braku prawa do odliczenia wydatków związanych z przeprowadzoną akcją promocyjną, jak i nabyciem usług specjalistycznych udostępnionych w ramach projektu bezpłatnie.

Końcowo nadmienia się, że podatek naliczony, odliczony według proporcji obliczonej zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług będzie podlegał korekcie na zasadach i w zakresie określonym w art. 91 tej ustawy.

Tutejszy organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego oraz we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Jednocześnie wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...