ITPP1/443-87/10/KM
Interpretacja indywidualna
z dnia 27 kwietnia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2010 r. (data wpływu 2 lutego 2010 r.) uzupełnionym w dniu 19 kwietnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci nieruchomości zabudowanej budynkiem hotelowym wraz z pełnym wyposażeniem do spółki komandytowej - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 2 lutego 2010 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 19 kwietnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci nieruchomości zabudowanej budynkiem hotelowym wraz z pełnym wyposażeniem do spółki komandytowej.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca (spółka z o.o.) wraz z 4 osobami fizycznymi, będącymi jedynymi wspólnikami tej spółki zamierza zawiązać spółkę komandytową. Wspólnikami spółki (komandytariuszami) będą osoby fizyczne (wszyscy wspólnicy spółki z o.o.), natomiast komplementariuszem będzie spółka z o.o. Tytułem wkładu spółka z o.o. wniesie aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, tj. nieruchomość zabudowaną budynkiem hotelowym wraz z pełnym wyposażeniem o wartości ok. 8 mln zł. Nieruchomość zabudowana budynkiem hotelowym wraz z pełnym wyposażeniem stanowi organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych. Wyodrębnione składniki majątku są przeznaczone do realizacji konkretnego zadania gospodarczego, jakim jest działalność w zakresie szeroko rozumianych usług hotelarsko-gastronomicznych. Posiada ono aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki w postaci kadry pracowniczej, jest również prowadzona jest rachunkowość zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. W skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa wchodzą: budynek, maszyny, urządzenia, środki transportu, wartości materialne i prawa, zapasy, środki pieniężne niezbędne do samodzielnego funkcjonowania zakładu, należności i zobowiązania związane z produkcją, a także plany finansowe. Osoby fizyczne tytułem wkładu wniosą środki pieniężne w wysokości po 10.000 zł, spółka z o.o. jako komplementariusz uczestniczyłaby w zyskach w 5%, natomiast osoby fizyczne – komandytariusze odpowiednio w pozostałym zakresie.
W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Wnioskodawca oprócz działalności hotelowej prowadzi również inne rodzaje działalności w odrębnych punktach. Hotel znajduje się w odrębnej nieruchomości, która będąc jego własnością służy wyłącznie dla tego rodzaju działalności. Dla potrzeb wewnętrznych spółki są wydzielone przychody, koszty jak również wyposażenie i środki trwałe służące do tej działalności. To samo dotyczy pracowników.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy wniesienie aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy do spółki komandytowej powoduje obowiązek odprowadzenia należnego podatku od towarów i usług przez spółkę z o.o., bądź korekty podatku naliczonego...
Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki komandytowej nie powoduje obowiązku naliczania i odprowadzania należnego podatku, jak również korekty podatku naliczonego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 6 cyt. ustawy, z zakresu opodatkowania wyłączono pewne określone czynności. Do czynności tych – z uwagi na treść pkt 1 powołanego przepisu – należą transakcje zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, winien być on interpretowany ściśle, co oznacza, że ma on zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia, a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu), przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.
Stosownie do art. 2 pkt 27e ustawy, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Podstawowym wymogiem dla uznania części przedsiębiorstwa za zorganizowaną jego część jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.
Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.
Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością, niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).
Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli łącznie spełnione są następujące przesłanki:
1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
Odnosząc powyższe do przedstawionego wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż wymieniona we wniosku część przedsiębiorstwa, która ma zostać wniesiona aportem do odrębnej spółki kapitałowej, stanowi odrębny organizacyjnie zespół składników materialnych i niematerialnych obejmujący działalność hotelarsko-gastronomiczną, umiejscowiony na innej nieruchomości niż pozostała działalność.
Przedmiotem aportu będzie – jak wskazano we wniosku - nieruchomość zabudowana budynkiem hotelowym wraz z pełnym wyposażeniem, a więc do odrębnej spółki zostanie przeniesiony majątek wykorzystywany do realizacji konkretnego zadania gospodarczego, tj. działalności w zakresie usług hotelarsko-gastronomicznych, w postaci budynku, maszyn, urządzeń, środków transportu, jak również wartości materialnych i praw, zapasów, środków pieniężnych niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania zakładu, należności i zobowiązania związane z produkcją, a także plany finansowe. Równocześnie do powstałej firmy (spółki komandytowej) przejdzie kadra pracownicza. Ponadto Wnioskodawca podkreśla, iż dla potrzeb wewnętrznych są wydzielone przychody, koszty, jak również wyposażenie i środki trwałe służące do tej działalności, a zatem umożliwia to przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do tej części przedsiębiorstwa służącej działalności w zakresie usług hotelarsko-gastronomicznych. Wydzielona część mienia przedsiębiorstwa, posiada także potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy, zatem może być uznana za zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych.
Biorąc pod uwagę przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, w świetle przedstawionego przez Spółkę zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż wyszczególnione we wniosku składniki wyodrębnione z majątku Wnioskodawcy, będą posiadały na dzień wniesienia go aportem do innej spółki cechy wymienione w art. 2 pkt 27e cyt. ustawy, a w związku z tym mieścić się będą w pojęciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w konsekwencji czynność przekazania ich w formie aportu będzie wyłączona - na podstawie ww. art. 6 pkt 1 - spod działania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Odnosząc się z kolei do kolejnego pytania dotyczącego dokonywania korekty podatku naliczonego stwierdzić należy, iż w myśl art. 91 ust. 9 cyt. ustawy, w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 6 pkt 1, korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Przyjęta w powołanym przepisie (art. 6 ust. 1 ww. ustawy) opcja wyłączenia z opodatkowania zbycia (w formie aportu) zorganizowanej części przedsiębiorstwa powoduje, że zbycie to nie skutkuje w sferze wcześniejszych odliczeń podatku dokonanych przez podatnika – zbywcę, co pozostaje w zgodzie z zasadą neutralności podatku od towarów i usług. Nakłada jednak na nabywcę, jako beneficjenta praw i obowiązków zbywcy, obowiązek dokonywania ewentualnych korekt w zakresie podatku naliczonego, do których zobowiązany byłby również zbywca przedsiębiorstwa.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
