ILPP2/443-498/10-4/MR
Interpretacja indywidualna
z dnia 25 czerwca 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Biblioteki, przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2010 r. (data wpływu 1 kwietnia 2010 r.) uzupełnionym pismami z dnia 2 kwietnia 2010 r. (data wpływu 12 kwietnia 2010 r.) oraz z dnia 10 czerwca 2010 r. (data wpływu 14 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia wysokości obrotu dotyczącego nieodpłatnych usług bibliotecznych – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 1 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia wysokości obrotu dotyczącego nieodpłatnych usług bibliotecznych. Wniosek uzupełniono w dniu 12 kwietnia 2010 r. o dowód potwierdzający wniesienie opłaty za wydanie interpretacji oraz pismem z dnia 10 czerwca 2010 r. (data wpływu 14 czerwca 2010 r.) wraz z zaświadczeniem o wpisie do Rejestru Instytucji Kultury Miasta i Uchwałą Zarządu Miasta w sprawie powołania na stanowisko dyrektora Biblioteki.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Biblioteka jako samorządowa instytucja kultury na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. z 1998 r. Nr 85, poz. 539 ze zm.), świadczy ogólnodostępne i bezpłatne usługi biblioteczne, rozumiane jako usługi związane z prowadzeniem działalności podstawowej określonej w statucie Biblioteki. Koszty ponoszone w związku z nieodpłatnym świadczeniem usług bibliotecznych finansowane są w ponad 95% z dotacji podmiotowej z budżetu miasta. Co najmniej 95% nieodpłatnych usług świadczone jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Biblioteka z tytułu świadczenia usług nieodpłatnych na rzecz użytkowników nie osiąga przychodu, w związku z tym nie odprowadza należnego podatku VAT. W związku z powyższym stanem faktycznym, a w szczególności z faktem, że Wnioskodawca wykonuje nieodpłatne świadczenie usług na podstawie przepisów innej ustawy, ma trudność z określeniem wielkości obrotu upoważniającego Bibliotekę do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pośrednictwem kas rejestrujących na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. (usługi bibliotek mieszczą się w symbolu PKWiU ex 92 stanowiącym pozycję 29 załącznika nr 1 do rozporządzenia).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy dla określenia wysokości obrotu koniecznej dla ustalenia udziału obrotu, który na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. upoważnia do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, można zastosować interpretację, iż podstawą oszacowania nieodpłatnych usług bibliotecznych jest koszt ich świadczenia poniesiony przez Bibliotekę finansowany z dotacji podmiotowej...
Zdaniem Wnioskodawcy, wysokość obrotu usług statutowych (według PKWiU 92) świadczonych nieodpłatnie przez Bibliotekę na podstawie przepisów ustawy o bibliotekach wyznacza wysokość dotacji podmiotowej otrzymanej od organizatora przeznaczonej na sfinansowanie kosztu ponoszonego przez Bibliotekę na świadczenie tych usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Jak stanowi art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.
Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania (obrotu) jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.
Oznacza to, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy.
W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi – tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Z opisu sprawy wynika, iż Biblioteka świadczy ogólnodostępne i bezpłatne usługi biblioteczne, rozumiane jako usługi związane z prowadzeniem działalności podstawowej określonej w statucie Biblioteki. Koszty ponoszone w związku z nieodpłatnym świadczeniem usług bibliotecznych finansowane są w ponad 95% z dotacji podmiotowej z budżetu miasta. Co najmniej 95% nieodpłatnych usług świadczone jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Biblioteka z tytułu świadczenia usług nieodpłatnych na rzecz użytkowników nie osiąga przychodu, w związku z tym nie odprowadza należnego podatku VAT. W związku z powyższym stanem faktycznym, a w szczególności z faktem, że Wnioskodawca wykonuje nieodpłatne świadczenie usług na podstawie przepisów innej ustawy, ma trudność z określeniem wielkości obrotu upoważniającego Bibliotekę do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pośrednictwem kas rejestrujących na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. (usługi bibliotek mieszczą się w symbolu PKWiU ex 92 stanowiącym pozycję 29 załącznika nr 1 do rozporządzenia).
Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przywołane przepisy należy stwierdzić, że dotacja podmiotowa jest przekazywana Bibliotece na sfinansowanie ogólnych kosztów ponoszonych przez Bibliotekę na świadczenie ww. usług i nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych przez Wnioskodawcę usług, zatem nie stanowi obrotu (podstawy opodatkowania), o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy i nie podlega opodatkowaniu.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Delegacją zawartą w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.
Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących określone zostało w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), zwanego dalej rozporządzeniem.
Zwolnienia te można podzielić na dwie grupy:
* zwolnienie podmiotowe – zwalniające z obowiązku ewidencjonowania w zakresie całej działalności podatnika,
* zwolnienie przedmiotowe – zwalniające z obowiązku ewidencjonowania tylko określone czynności wykonywane przez podatnika.
W myśl § 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.
Natomiast zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”, był wyższy niż 70%.
W załączniku do rozporządzenia, który stanowi wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, w poz. 29 wskazano, że czynnościami zwolnionymi z obowiązku ewidencjonowania są usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach (PKWiU ex 92).
Zawarte w załączniku określenie „ex” oznacza, że zwolnienie odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa usługi”.
Zatem, w przypadku podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia (w tym także usług oznaczonych symbolem PKWiU ex 92 – poz. 29 załącznika), zwolnieni są oni z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, tylko wtedy, gdy w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy, był wyższy niż 70%.
W opisanej sytuacji, Biblioteka świadczy nieodpłatnie usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 92 przede wszystkim na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Jednakże, z uwagi na fakt, iż w przedmiotowej sprawie otrzymana dotacja na sfinansowanie ogólnych kosztów prowadzenia działalności polegającej na nieodpłatnym świadczeniu usług bibliotecznych nie stanowi obrotu (podstawy opodatkowania), o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, zatem nie można uznać, że koszt z tytułu świadczenia nieodpłatnie usług bibliotecznych, sfinansowany otrzymaną dotacją podmiotową, może stanowić podstawę do określenia wskaźnika obrotu, uprawniającego do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących, stosownie do treści przepisu § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2009 r.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Leszno.
