IPPP1-443-1254/9-4/JL
Interpretacja indywidualna
z dnia 24 lutego 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26.11.2009 r. (data wpływu 03.12.2009 r.) – uzupełnionym w dniu 28.01.2010 r. na wezwanie wysłane w dniu 18.01.2010 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości rejestrowania na kasach fiskalnych sprzedaży biletów wstępu do muzeum dokonanej przy pomocy urządzenia do automatycznej sprzedaży biletów - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 03.12.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości rejestrowania na kasach fiskalnych sprzedaży biletów wstępu do muzeum dokonanej przy pomocy urządzenia do automatycznej sprzedaży biletów.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Zamek (zwany dalej „Zamek”) jest instytucją kultury, posiadającą osobowość prawną. Zamek jest wpisany do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (zwanego dalej MKiDN). Zamek wpisany jest również do Państwowego Rejestru Muzeów. Na podstawie statutu nadanego przez MKiDN Zarządzeniem nr 21 z dnia 25 czerwca 2008 roku, Zamek m.in. udostępnia zbiory i zabytki w zakresie historii, sztuki i archeologii, poprzez sprzedaż biletów wstępu do muzeum osobom fizycznym i instytucjom. Sprzedaż biletów wstępu ewidencjonowana jest przy zastosowaniu kas rejestrujących w chwili wydania biletu. Zamek zakupił urządzenie do automatycznej sprzedaży biletów. Urządzenie to nie zawiera wbudowanej kasy rejestrującej ani innego urządzania rejestrującego (w tym: drukarki, kasy, programu) wskazanego w ustawie z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz wydanym na jej podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 roku w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków ich stosowania (Dz. U. z 2008 nr 212, poz. 1338). Urządzenie do automatycznej sprzedaży biletów jest wyposażone we własne oprogramowanie do jego obsługi, które prowadzi ewidencję i drukuje dowody dokumentujące transakcje (bilety oraz zestawienia okresowe).
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
1. Wobec faktu, że urządzenie do sprzedaży biletów nie ma wbudowanej kasy rejestrującej, podatnik pyta, czy sprzedaż dokonana za pomocą urządzenia będzie mogła być rejestrowana na funkcjonujących w Zamku kasach rejestrujących na podstawie zestawień okresowych drukowanych przez urządzenie do sprzedaży biletów...
2. Z jaką częstotliwością Zamek powinien ewidencjonować w posiadanych kasach rejestrujących transakcje zaewidencjonowane w urządzeniu do automatycznej sprzedaży biletów...
Zdaniem Wnioskodawcy Zamek będzie mógł dokonywać rejestracji w posiadanych kasach rejestrujących na podstawie zestawień okresowych wydrukowanych z urządzenia do automatycznej sprzedaży biletów.
Zamek zastosuje rozwiązanie analogiczne do tego, jakie wynika z art. 19 ust. 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 z późn. zm.), które mówi o obowiązku podatkowym przy dostawie towarów za pośrednictwem automatów tj. z chwilą wyjęcia pieniędzy z automatu, nie później jednak niż w ostatnim dniu miesiąca.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 ze zm.). W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.
Zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338), podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, przy prowadzeniu ewidencji przy zastosowaniu kas obowiązani są m.in. dokonywać ewidencji każdej sprzedaży oraz wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży, jak również wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy. Szczegółowe regulacje dotyczące wystawiania faktur znajdują się w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337). Zgodnie z § 7 ust. 3 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do kopii faktury podatnik obowiązany jest dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca udostępnia zbiory i zabytki w zakresie historii, sztuki i archeologii, poprzez sprzedaż biletów wstępu do muzeum osobom fizycznym i instytucjom. Sprzedaż biletów wstępu ewidencjonowana jest przy zastosowaniu kas rejestrujących w chwili wydania biletu. Zamek zakupił urządzenie do automatycznej sprzedaży biletów. Urządzenie to nie zawiera wbudowanej kasy rejestrującej ani innego urządzania rejestrującego (w tym: drukarki, kasy, programu) wskazanego w ustawie z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz wydanym na jej podstawie Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 roku w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków ich stosowania (Dz. U. z 2008 nr 212, poz 1338). Urządzenie do automatycznej sprzedaży biletów jest wyposażone we własne oprogramowanie do jego obsługi, które prowadzi ewidencję i drukuje dowody dokumentujące transakcje (bilety oraz zestawienia okresowe). Na podstawie powyższych okoliczności należy stwierdzić, że przedstawiony przez Wnioskodawcę model ewidencji sprzedaży biletów jest niezgodny z cyt. § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania. Z przepisu tego wynika, że podatnik prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kasy fiskalnej powinien dokonywać na tej kasie ewidencji każdej sprzedaży oraz drukować na niej paragon fiskalny (lub fakturę VAT) i jego oryginał wydawać nabywcy. Urządzenie zakupione przez Zamek nie jest kasą fiskalną, drukuje ono jedynie bilety i zestawienia okresowe. Według Wnioskodawcy istnieje możliwość rejestracji w kasach fiskalnych dokonywanych transakcji sprzedaży biletów na podstawie zestawień okresowych drukowanych przez urządzenie do automatycznej sprzedaży biletów. Zatem ewidencja sprzedaży Zamku na kasie fiskalnej dokonywana byłaby zbiorczo raz na pewien okres czasu, na podstawie zestawienia okresowego.
Zdaniem tut. Organu powyższe postępowanie jest niezgodne z warunkami określonymi w cyt. § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. Przyjęcie takiego modelu ewidencji, jaki wskazał Wnioskodawca - prowadziłoby do sytuacji, w której klient muzeum płacący za wstęp do muzeum otrzymywałby jedynie bilet wydrukowany z urządzenia do automatycznej sprzedaży biletów. Natomiast powyższy przepis rozporządzenia nakazuje wydanie nabywcy oryginału paragonu fiskalnego (lub faktury) wydrukowanego z kasy fiskalnej. W przedstawionym przez Zamek modelu, wydanie nabywcy oryginału paragonu fiskalnego (lub faktury) wydrukowanego z kasy fiskalnej staje się niemożliwe, gdyż w chwili kupna biletu – transakcja ta nie jest w ogóle ewidencjonowana na kasie fiskalnej. Ewidencja ta następuje dopiero w późniejszym okresie na podstawie zestawienia okresowego drukowanego przez urządzenie do sprzedaży biletów. W chwili sprzedaży biletu - wydanie paragonu fiskalnego lub faktury z kasy fiskalnej jest zatem niemożliwe.
Podsumowując, na podstawie powołanych przepisów oraz przedstawionych we wniosku okoliczności tut. Organ uważa, że Wnioskodawca nie może rejestrować sprzedaży biletów dokonanej za pomocą urządzenia do automatycznej sprzedaży biletów na funkcjonujących kasach rejestrujących na podstawie zestawień okresowych drukowanych przez to urządzenie. Ponieważ, jak stwierdzono powyżej - Wnioskodawca nie może rejestrować sprzedaży biletów dokonanej za pomocą urządzenia do automatycznej sprzedaży biletów na funkcjonujących kasach rejestrujących na podstawie zestawień okresowych drukowanych przez to urządzenie - odpowiedź na pytanie nr 2 zadane we wniosku stała się bezprzedmiotowa. Nadmienić również należy, że Wnioskodawca błędnie powołuje się na przepis art. 19 ust. 17 ustawy o VAT, który reguluje moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku dokonywania dostawy towarów za pośrednictwem automatów. Wnioskodawca nie dokonuje bowiem dostawy towarów za pośrednictwem automatów. Urządzenie zakupione przez Zamek drukuje jedynie bilety i nie wydaje żadnych towarów. Ponadto należy zauważyć, że w myśl § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. nr 224, poz. 1797), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 29 wymienionego załącznika znajduje się symbol PKWiU „ex92 – Usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach”.
W myśl przepisu § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29.10.2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42 poz. 264, ze zm.). Zgodnie z powyższą klasyfikacją, w rozwinięciu symbolu PKWiU 92 znajduje się symbol 92.52.11-00.10 – „Usługi muzealnictwa”. Powyższe oznacza, że do 31.12.2010 r. sprzedaż usług wymienionych w PKWiU w grupowaniu 92, w tym również PKWiU 92.52.11-00.10 – „Usługi muzealnictwa” nie musi być rejestrowana przy pomocy kas rejestrujących (wyjątek stanowią jedynie usługi związane z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach). Jeżeli zatem opisana we wniosku sprzedaż biletów związana jest z wykonywaniem przez Zamek usług wymienionych w poz. 29 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących – Zamek może rozważyć, czy do końca 2010 roku ma w ogóle obowiązek ewidencji tej sprzedaży na kasach rejestrujących. Z uwagi jednak na fakt, iż Zamek prowadzi ewidencję obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej, ewidencja ta musi być zgodna z obowiązującymi w tym zakresie przepisami (§ 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania), w związku z czym stanowisko przedstawione we wniosku, jako niezgodne z ww. przepisami, uznane zostało za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.