1419/UPO-443-4/06/RS/4
Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 22 marca 2006
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
Czy biegły sądowy może korzystać ze zwolnień podmiotowych w zakresie czynności wykonywanych na zlecenie organów procesowych określonych w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług?
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku, działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), postanawia wydać pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Panu X, oceniając jego stanowisko odnośnie prawa do skorzystania przez biegłego sądowego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, przedstawione w pkt 5 wniosku z dnia 10.01.2006 r. (data wpływu: 11.01.2006 r.), uzupełnionego pismem z dnia 15.03.2006 r. (data wpływu: 15.03.2006 r.), jako nieprawidłowe.
Uzasadnienie
Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca w związku z posiadanymi kwalifikacjami pełni funkcję biegłego sądowego z dziedziny techniki samochodowej i analizy wypadków drogowych przy Sądzie Okręgowym. Jako biegły sądowy wykonuje badania i sporządza opinie na zlecenie organów procesowych, tj. prokuratur i sadów oraz policji.
Przedmiot interpretacji. Czy biegły sądowy może korzystać ze zwolnień podmiotowych w zakresie czynności wykonywanych na zlecenie organów procesowych określonych w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług?
Stanowisko Wnioskodawcy. Strona przedstawiła pogląd, iż biegły sądowy może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 tejże ustawy.
Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy. Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm., zwanej dalej "ustawą") zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro (przy czym do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku). Jak wynika zaś z ust. 9 tegoż artykułu, podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 5 (chodzi m.in. o odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju) w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w ust. 1 lub ust. 8. Jednak w myśl ust. 13 pkt 2 zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.
W art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy zawarta została delegacja dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia w drodze rozporządzenia listy towarów i usług, o których mowa m.in. we wspomnianym przepisie art. 113 ust. 13 pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Stąd w § 28 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 ze zm.) mówi się, iż lista towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowi załącznik do rozporządzenia. W poz. 37 tegoż załącznika ujęto: "Rzeczoznawstwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego" (bez podania symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług). Ponieważ przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia "usługi rzeczoznawstwa", należy odwołać się do słownikowego znaczenia tego terminu. Wedle zatem internetowego słownika języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN rzeczoznawstwo jest to "funkcja, zajęcie rzeczoznawcy; biegłość w ocenianiu czegoś, w wydawaniu orzeczeń w sprawach spornych, wynikająca z dobrej znajomości przedmiotu", a z kolei rzeczoznawca to "specjalista powoływany do wydawania orzeczenia lub opinii w sprawach spornych, wchodzących w zakres jego kwalifikacji zawodowych; biegły, ekspert". Z powyższego wynika więc, iż usługi świadczone przez biegłego sądowego są usługami wymienionymi w cytowanej pozycji 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r., tj. usługami rzeczoznawstwa. Wobec tego osoba wykonująca czynności biegłego sądowego na zlecenie organów procesowych nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy. Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem nieprawidłowe. Dlatego też postanowiono, jak w sentencji.
Interpretacji niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanych przez niego zdarzeń. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).
