VO/4407/14-68/05/MC
Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 10 października 2005
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Decyzja
Na podstawie art.14 b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm. ), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia13.06.2005 r. wniesionego przez Stronę na postanowienie z dnia17.05.2005r. Nr 1434/PW443-46/05/ST wydane przez Naczelnika Urzędu SkarbowegoWarszawa - Praga w trybie art. 14a § 1 Ordynacji Podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowejw Warszawie, postanawia zmienić postanowienie organu pierwszej instancji.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 17.02.2005r. uzupełnionym w dniu 11.04.2005r. Strona zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa - Praga o udzielenie interpretacji w zakresie stosowania stawki podatku w wysokości 7% do usług polegających na wykonaniu wraz z montażem elementów metalowej stolarki budowlanej w budynkach mieszkalnych dokonywanych na indywidualne zamówienie zlecającego.
Z wyjaśnień Strony wynika, że świadczy ona usługi w zakresie wykonywania wraz z montażem konkretnych elementów metalowej stolarki budowlanej np. drzwi - łącznie z ramami i osłonami. Każde ze zleceń wykonywane jest indywidualnie.W ocenie Strony opisaną czynność należy zakwalifikować jako usługę wykonaniana indywidualne zamówienie indywidualnych elementów metalowej stolarki budowlanej wraz z montażem. Wykonane na zamówienie klienta elementy nie mogą być wykorzystywane u innych klientów. Wytworzenie ich i montaż jest składnikiem jednego procesu i jest ze sobą integralnie związane co należy sklasyfikować pod symbolem PKWiU 28.12.99 - usługi związane z produkcją elementów metalowej stolarki budowlanej. Strona uważa, że skoro usługi przez nią świadczone dotyczą budynków mieszkalnych, to może zastosować do nich stawkę podatku w wysokości 7%, gdyż mieszczą się w zakresie usług budowy, remontu lub przebudowy budynku mieszkalnego. Zdaniem Strony potwierdzeniem powyższego jest zapis art. 146 ust. 1pkt 2 ustawy, skoro metalowe elementy stolarki budowlanej są związane na stałe z budynkami mieszkalnymi to usługa wykonywana przez podatnika wchodzi w zakres robót budowlano - montażowych.
Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Praga postanowieniem z dnia17.05.2005 r. Nr 1434/PV/443/46/05/ST stwierdził, że stanowisko strony wyrażone we wniosku jest nieprawidłowe.Organ pierwszej instancji stwierdził, że według przedstawionej klasyfikacji dokonanej na wniosek podatnika czynności wytworzenia oraz montażu metalowej stolarki budowlanej w tym bramy garażowe, ogrodzenia, furtki oraz drzwi stalowe mieszczą się w grupowaniu PKWiU 28.12.90-00.00 - "usługi instalowania (montażu) elementów metalowej stolarki budowlanej własnej produkcji, na miejscu przeznaczenia" izgodnie z art. 41 ust. 1 właściwa jest dla nich stawka podatku w wysokości 22%.W zażaleniu wniesionym w dniu 11.04.2005 r. na ww. postanowienie Strona zarzuca niewłaściwe zastosowanie prawa podatkowego materialnego i wnosi o zmianę postanowienia w całości i stwierdzenie, że wyrażone we wniosku z dnia 11.04.2005 r.stanowisko podatnika w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe. Zdaniem Strony materiały, z których podatnik wykonuje elementy metalowej stolarki budowlanej nie tworzą na żadnym etapie wykonania zlecenia klienta towaru, który podlegałby dostarczeniu. Usługę tę podatnik zakwalifikował jako usługi związane z produkcją elementów metalowej stolarki budowlanej wg PKWiU wykorzystywanej dlacelów podatkowych usługa ta powinna być zakwalifikowana jako 45.42.12. Podstawa do zastosowania stawki VAT w wysokości 7% wynika, zdaniem strony z załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz.535) - część "Usługi", poz. 161.
Strona uważa, że zapis art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy potwierdza to stanowisko. Strona podnosi, że gdyby zakwalifikować wykonywaną usługę jako: produkcję elementów metalowej stolarki budowlanej i odrębnie montaż to zachodziłaby nierówność podmiotów, które montują wytwarzane przez siebie elementy wobec podmiotów, które montują te elementy jako podmioty nie będące ich producentami.Strona podnosi, że analogiczna sytuacja miała miejsce odnośnie montażu okien i drzwi przez producenta tych towarów co zostało znowelizowane 15 lutego 2005 r. - zał. nr 1 dorozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. poprzez objęcie stawką VAT w wysokości 7% montażu okien i drzwi przez producenta tych towarów. Wobec powyższego Strona uważa, że uprawnionym jest zakwalifikowanie świadczonych usług jako mieszczących się w zakresie usług budowy, remontu lub przebudowy budynku mieszkalnego 45.42.12 PKWiU. Tym samym można zastosować 7% stawkępodatku VAT do usługi polegającej na wykonaniu wraz z montażem elementów metalowej stolarki budowlanej w budynkach mieszkalnych - dokonywanej naindywidualne zamówienie zlecającego.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i obowiązujący stan prawny Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, zauważa:
Dla potrzeb podatku od towarów i usług, w myśl przepisu art.2 pkt 6 oraz 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535) zarówno towary jak i usługi identyfikowane są za pomocą klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Możliwość zaliczenia towaru do świadczonej usługi zależy od rodzaju czynności i etapu na jakim jest ta czynność wykonywana, z czym jest związana prawidłowa klasyfikacja.W przypadku usługi montażu przez usługodawcę drzwi decydujące znaczenie ma treść umowy zawartej przez strony. Jeżeli przedmiotem umowy są roboty budowlane wówczas dla usługi montażu wraz z towarem ma zastosowanie stawka podatku właściwa dla usługi. Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. opodatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm. ) do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez takie roboty stosownie do art. 146ust. 2 ustawy - rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Pojęcie "obiektów budownictwa mieszkaniowego"zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 12 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego należy rozumieć budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111-Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112- Budynki o dwóch mieszkaniach iwielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynkikościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurierezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej. Ponadto, zgodnie z poz. 19 i 20 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) stawka podatku VAT w wysokości 7 % ma również zastosowanie do: montażu okien i drzwi przez producenta tych towarów wykonywanychw obiektach, o których mowa w poz. 20, oraz w obiektach budownictwa mieszkaniowego,o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, - budowy, remontów i bieżącej konserwacji budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 113). Takich jak: domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych. Jedynie określony wyżej zakres czynności, świadczony w wymienionych obiektach skorzysta do dnia 31.12.2007 r. z opodatkowania obniżoną do7 % stawką podatku od towarów i usług.
Zgodnie z przepisem art. 14 b § 5 pkt 1 Ordynacji podatkowej organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia lub uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli uzna, że zażalenie wniesione przez podatnika, płatnika lub inkasenta zasługuje na uwzględnienie. Realizacja powyższego uprawnienia przez organ II instancji, jest w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w pełni zasadna. Przedstawiony powyżej stan przedmiotowej sprawy, pozwala na dokonanie ustaleń co do faktu i prawa i zmianę postanowienia z dnia 17 maja 2005 r. nr 1434/PV/443/46/05/ST.
Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej informuje, że zmiana postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi, a gdy zmiana lub uchylenie postanowienia dotyczy podatków rozliczanych za rok podatkowy -począwszy od rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi.
Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.
