• Postanowienie o zakresie ...
  19.05.2024

US.III-415/4/05

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 25 marca 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1045 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy dofinansowanie z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych należy opodatkować w 2004 i 2005 roku oraz w jaki sposób uwzględnić dofinansowanie w deklaracji CIT-2?

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 - tekst jednolity) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olecku w związku z wnioskiem PW "N." spółka z o.o. w G. z dnia 11 marca 2005 r. (data wpływu 14.03.2005 r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, stwierdza, że stanowisko Podatnika zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 14 marca 2005 roku Przedsiębiorstwo Wielobranżowe "N." Sp. z o.o. w G. zwróciła się z zapytaniem:

Czy dofinansowanie z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych należy opodatkować w 2004 i 2005 roku oraz w jaki sposób uwzględnić dofinansowanie w deklaracji CIT-2?

W piśmie został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedsiębiorstwo Wielobranżowe "N." spółka z o.o. w G. posiada status zakładu pracy chronionej i otrzymuje dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych. Otrzymane dofinansowanie księgowane jest w pozostałe przychody (można zaksięgować na zmniejszenie kosztów wynagrodzeń). W deklaracji CIT-2 otrzymane dofinansowanie wstawiamy w przychody, koszty wynagrodzeń wykazujemy w pełnej wysokości oraz pomniejszamy dochód o otrzymane dofinansowanie. Tak wstawione do CIT-2 otrzymane dofinansowanie nie podlega opodatkowaniu.

Zdaniem Podatnika otrzymane dofinansowanie jest wolne od podatku, natomiast sfinansowane wydatki i koszty z tego tytułu kwalifikują się jako koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olecku odpowiadając na zapytanie Spółki z dnia 14. 03. 2005 r., dotyczące udzielenia w trybie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych otrzymanego dofinansowania z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, uprzejmie wyjaśnia:

Spółka posiada status zakładu pracy chronionej otrzymuje dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych do wynagrodzeń zatrudnionych osób niepełnosprawnych. Dofinansowanie to Spółka zalicza do pozostałych przychodów w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Zdaniem Spółki otrzymane dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych, zaliczone do pozostałych przychodów, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) jest wolne od podatku. Jednocześnie wynagrodzenia osób niepełnosprawnych sfinansowane z dotacji PFRON nie stanowią dla Spółki kosztów uzyskania przychodów, stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony w piśmie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olecku wyjaśnia, iż miesięczne dofinansowanie ze środków PFRON do wynagrodzeń pracowników stanowi przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Do przychodów zalicza się między innymi otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. W świetle tegoż artykułu otrzymana dotacja jest przychodem.

Art. 1 pkt 13 lit. a ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1957) z dniem 1 stycznia 2004 r. uchylono art. 17 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowił, iż dotacje, subwencje i dopłaty otrzymywane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez zakłady pracy chronionej na podstawie przepisów o zatrudnieniu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych są wolne od podatku. Jednakże zwolnienie to, na mocy art. 5 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, stosuje się do dnia 31 grudnia 2004 r. w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2003 r. W związku z tym, dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych otrzymywane w 2004 r. z PFRON na zasadach określonych w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych wolne jest od podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednocześnie zgodnie z art. 5 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w zakresie zaliczenia wynagrodzeń do kosztów uzyskania przychodów należy stosować odpowiednio przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r. Przepis ten stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14-14b, 23-25 i 27.

W związku z powyższym, dofinansowanie z PFRON, otrzymane przez zakład pracy chronionej na refundację wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych jest zaliczane do przychodów i jednocześnie jest wolne od podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast wydatki sfinansowane z tego źródła nie stanowią dla Spółki kosztów uzyskania przychodów.

Ponadto zgodnie z regulacjami zawartymi w art. 2 ustawy z dnia 18 listopada 2004 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2004 r. Nr 254, poz. 2533) w dalszym ciągu obowiązywać będą do końca 2006 roku zwolnienia od podatku dochodowego określone w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r, wynikające z przepisów art. 17 ust. 1 pkt 25. Przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 roku stosuje się odpowiednio.

Z powyższych przepisów wynika, że również w 2005 roku otrzymane dofinansowanie z PFRON do wynagrodzeń jest zwolnione od podatku dochodowego. Natomiast wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane m.in. z w-w dochodów nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Otrzymane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dofinansowanie Spółka powinna wykazać w informacji o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku CIT-2/O w części "B" pozycja 9, jako pozostałe dochody wolne od podatku zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Informacja CIT-2/O stanowi załącznik do deklaracji o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych CIT-2.

W 2004 roku wzór deklaracji o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych i informacji stanowiącej załącznik do ww. deklaracji określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2003 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia niektórych wzorów deklaracji, zeznania, informacji oraz oświadczeń podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. Nr 224, poz. 2224). W roku 2005 wzór ww. deklaracji określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2004 r. w sprawie określenia wzorów deklaracji, zeznania, oświadczenia oraz informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. Nr 279, poz. 2761).

Tutejszy organ zaznacza, iż otrzymana dotacja w 2004 i 2005 roku nie jest opodatkowana w żadnym przypadku, ani jeśli Podatnik uzyska dochód, ani jeżeli poniesie stratę. Ujęcie dotacji w przychodach i jednoczesne wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów wydatków z niej sfinansowanych nie skutkuje zwiększeniem dochodu do opodatkowania (zmniejszeniem straty), gdyż dotacji otrzymanych z PFRON-u jako dochodów zwolnionych od podatku nie uwzględnia się przy ustalaniu podstawy opodatkowania (art. 7 ust. 3 ustawy podatkowej) albo ustalania straty (art. 7 ust. 4 ustawy).

W świetle powyższego, otrzymane w 2004 i 2005 roku dofinansowanie z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepepelnosprawnych jest wolne od podatku dochodowego, natomiast wydatki sfinansowane z otrzymanych dotacji, subwencji, dopłat nie stanowią kosztów uzyskania przychodu, a zatem stanowisko Podatnika w sprawie jest właściwe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie wniesione za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olecku w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt. 1 Ordynacji podatkowej).

Według art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Według art. 169 Ordynacji podatkowej Podatnik jest obowiązany do uiszczenia opłaty skarbowej na zażaleniu.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...