• Interpretacja indywidualn...
  17.06.2024

ILPB1/415-349/10-3/AMN

Interpretacja indywidualna
z dnia 17 czerwca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 243 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2010 r. (data wpływu 22 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia naczelnika Wydziału Organizacyjnego – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 22 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia naczelnika Wydziału Organizacyjnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od 19 maja 2008 r. świadczy pracę na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony na rzecz Instytucji Pośredniczącej na stanowisku Naczelnika. Instytucja to samorządowa jednostka organizacyjna Województwa, utworzona Uchwałą Sejmiku Województwa. Instytucja zajmuje się obsługą przedsiębiorców starających się o dofinansowanie na rozwój swoich firm ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz krajowych środków publicznych. Instytucja została powołana w celu wdrażania części Priorytetu 1 Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013 (RPO W). Instytucja realizuje zadania w ramach priorytetu RPO w „Przedsiębiorstwa i Innowacyjność”. Jedną z podstaw do działalności jest porozumienie z 2008 r. w sprawie powierzenia wdrażania części zadań w ramach Priorytetu 1 RPO w 2007-2013 „Wzrost konkurencyjności dolnośląskich przedsiębiorstw” pomiędzy Samorządem Województwa reprezentowanym przez Zarząd (pełniący role Instytucji Zarządzającej RPO W), a Instytucją.

Zgodnie z jego zapisami, Instytucji powierzone zostały w szczególności następujące zadania:

1. przygotowanie procedur w zakresie prowadzonych zadań w ramach RPO i ich aktualizowanie; przeprowadzanie procedury ogłaszania konkursów;

2. obsługa procedury naboru wniosków o dofinansowanie realizacji projektów;

3. obsługa procedury oceny wniosków o dofinansowanie realizacji projektów;

4. obsługa procedury podpisywania umów o dofinansowanie projektów z beneficjentami;

5. weryfikacja, przyjmowanie i przechowywanie zabezpieczeń prawidłowej realizacji umów dofinansowanie projektów;

6. weryfikacja dostarczenia współfinansowanych towarów i usług oraz, że wydatki zadeklarowane przez beneficjentów na projekty zostały faktycznie poniesione i są zgodne z odpowiednimi zasadami wspólnotowymi i krajowymi;

7. weryfikacja wniosków beneficjentów o płatność;

8. przygotowanie dyspozycji przekazania środków do beneficjentów;

9. przekazywanie środków do beneficjentów;

10. przeprowadzanie kontroli na miejscu realizacji projektów;

11. przygotowanie poświadczenia i deklaracji wydatków oraz wniosku o płatność od x do y w zakresie powierzonych do realizacji zadań i przekazywanie go do y;

12. prowadzenie ewidencji księgowej w zakresie powierzonych do realizacji zadań;

13. prowadzenie monitoringu w zakresie powierzonych do realizacji zadań, w tym przygotowanie sprawozdań okresowych, rocznych i końcowego z realizacji zadań oraz innych dokumentów niezbędnych do prowadzenia monitoringu powierzonych zadań;

14. monitorowanie postępów w realizacji części Priorytetu 1 RPO;

15. wykrywanie i informowanie o nieprawidłowościach;

16. odzyskiwanie kwot nienależnie wypłaconych beneficjentom;

17. prowadzenie rejestru dłużników w zakresie powierzonych do realizacji zadań;

18. prowadzenie działań informacyjnych i promocyjnych w zakresie powierzonych do realizacji zadań, w tym organizacja i prowadzenie punktu informacyjnego;

19. gromadzenie i przetwarzanie danych w systemie informatycznym oraz przekazywanie i wprowadzanie danych do systemu krajowego oraz regionalnego;

20. prowadzenie systemu informatycznego rejestrowania i przechowywania w formie elektronicznej szczegółowych rejestrów księgowych dla każdego projektu w ramach części Priorytetu oraz gromadzenia danych niezbędnych dla zarządzania finansowego, monitoringu, kontroli i weryfikacji, audytów i ewaluacji;

21. udział w działaniach ewaluacyjnych prowadzonych przez y;

22. przechowywanie, udostępnianie i archiwizacja dokumentacji w zakresie prowadzonych zadań w ramach RPO.

Wnioskodawca od 2008 r. do 2009 r. pełnił funkcję Naczelnika Wydziału Wdrażania, a od 2009 r., po zmianie regulaminu organizacyjnego polegającej na wyodrębnieniu w miejsce jednego wydziału, dwóch wydziałów wdrażających i zarządzających ww. działaniami RPO W, pełni funkcję Naczelnika Wydziału Organizacyjnego. Zakres obowiązków Wnioskodawcy obejmuje tylko zadania dotyczące realizacji celu programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy. Przed dokonaniem opisanej wyżej zmiany organizacyjnej Naczelnikowi Wydziału Wdrażania podlegały następujące działy w ramach struktury organizacyjnej Instytucji: Dział Kontraktacji, Dział Rozliczeń i Sprawozdawczości, Dział Kontroli Projektów, Dział Monitoringu, Planowania i Procedur, Dział Informacji i Promocji oraz Dział Pomocy Technicznej.

Po zmianie zaś: Dział Informacji i Promocji, Dział Finansów i Pomocy Technicznej, Dział Kadr i Administracji.

W ramach świadczonej pracy do obowiązków Wnioskodawcy należało w szczególności:

1. nadzór nad przygotowaniem i przeprowadzaniem procedur naboru wniosków o dofinansowanie projektów oraz nad oceną formalną i merytoryczną wniosków;

2. nadzór nad weryfikacją zabezpieczeń prawidłowej realizacji umów o dofinansowanie projektów;

3. nadzór nad weryfikacją wniosków o płatność, sprawozdań i raportów z realizacji projektów;

4. nadzór nad organizowaniem procesu kontroli projektów oraz przeprowadzaniem planowych, doraźnych i sprawdzających kontroli projektów;

5. nadzór nad prowadzeniem informacji i promocji w zakresie wdrażania Programu zgodnie z Planem Komunikacji RPO;

6. nadzór nad prowadzonym Punktem Informacyjnym RPO;

7. nadzór nad monitoringiem oraz przygotowaniem informacji na temat wdrażania poszczególnych projektów i wdrażania części Priorytetu 1 RPO W;

8. nadzór nad realizacją zadań zgodnie z dokumentami programowymi RPO, Zestawem Instrukcji Wykonawczych i Wytycznymi Instytucji Zarządzającej RPO W.

W chwili obecnej do obowiązków podatnika należy w szczególności nadzór nad:

1. prowadzeniem informacji i promocji w zakresie części wdrażanego Priorytetu 1 RPO w zgodnie z Planem Komunikacji RPO w na lata 2007-2013,

2. prowadzeniem Punktu Informacyjnego RPO w w ramach części wdrażanego Priorytetu 1 RPO W,

3. udostępnianiem i upublicznianiem dokumentów programowych RPO w oraz informacji związanych z procesem naboru, oceny i wyboru wniosków i realizacji projektów w ramach części wdrażanego Priorytetu 1 RPO w (strona internetowa, prasa, itp.),

4. wdrażaniem projektów w ramach Pomocy Technicznej RPO W,

5. rozliczaniem projektów finansowanych ze środków Pomocy Technicznej RPO W,

6. realizacją zadań zgodnie z dokumentami programowymi RPO, Zestawem Instrukcji Wykonawczych i Wytycznymi Instytucji Zarządzającej RPO W,

7. sprawdzaniem dyspozycji przekazania środków dla beneficjenta,

8. sporządzaniem dyspozycji przekazania środków na wypłaty dla beneficjentów - budżet Państwa wraz z zestawieniem zatwierdzonych wniosków,

9. przygotowywaniem zleceń płatności w systemie informatycznym w zakresie budżetu środków europejskich,

10. przekazywaniem środków do beneficjentów części wdrażanego Priorytetu 1 RPO w w zakresie Budżetu Państwa,

11. sporządzaniem informacji o złożonych i zrealizowanych zleceniach.

Z uwagi na zakres wykonywanych czynności Wnioskodawca wykonuje bezpośrednio cele programu operacyjnego, dla którego powołano do działania Instytucji. Zainteresowany, z tytułu świadczonej pracy otrzymuje wynagrodzenie finansowane w 85% części ze środków bezzwrotnej pomocy w ramach Priorytetu 10 RPO „Pomoc techniczna” przeznaczonego na podniesienie zdolności absorpcyjnych środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO w na lata 2007-2013 poprzez wzmocnienie procesu programowania, zarządzania i wdrażania RPO w oraz zapewnienie sprawnego i efektywnego prowadzenia działań informacyjnych i promocyjnych.

Wynagrodzenie Wnioskodawcy jest kosztem kwalifikowanym rozliczanym w ramach projektu. z uwagi na sposób finansowania części wynagrodzenia podatnika, Zainteresowany powziął wątpliwość dotyczącą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych tej części wynagrodzenia, która finansowana jest ze środków bezzwrotnej pomocy, z uwagi na zwolnienie z opodatkowania tego rodzaju środków ustanowione w art. 21 ust. 1 pkt 46 pdofu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie opodatkowania wynagrodzenia naczelnika Wydziału Organizacyjnego.

Czy Wnioskodawca jako Naczelnik Wydziału Organizacyjnego mógł i może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od wynagrodzenia uzyskanego w ramach realizacji celu programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzącej ze środków Unii Europejskiej...

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 pdofu, dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki: środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy; a prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Znaczenie mają więc następujące okoliczności: sposób finansowania działalności, charakter wykonywanych czynności (związanie wykonywanych czynności bezpośrednio z realizacją celu określonego programu) oraz okoliczność, że Instytucja jako samorządowa jednostka budżetowa, nie może samodzielnie, bez pracowników, wykonać czynności związanych z realizacją celów programu. Jak podkreśla się w orzecznictwie i w doktrynie, istotną przesłanką nabycia zwolnienia przedmiotowego jest tylko „pochodzenie” dochodów otrzymanych przez podatnika od rządów państw obcych czy organizacji międzynarodowych. Konieczne jest tym samym ustalenia źródła środków składających się na bezzwrotną pomoc, czyli podmiotu, który ostatecznie ponosi ekonomiczny ciężar bezzwrotnej pomocy (wyrok NSA z dnia 16 września 2008 r.). Wdrażanie Priorytetu 10 RPO „Pomoc techniczna”, z którego opłacani są pracownicy Instytucji, następuje ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej. Tym samym spełniona jest przesłanka zwolnienia wskazana w art. 21 ust. 1 pkt 46 pdofu - pochodzenia środków na sfinansowanie działalności. Sposób finansowania Programu Operacyjnego ma znaczenie drugorzędne i jest tylko kwestią techniczną niemającą istotnego znaczenia dla nabycia prawa do zwolnienia przedmiotowego (wyrok NSA z 14 stycznia 2009 r. sygn. akt II FSK 1457/07; podobnie NSA w wyrokach z dnia 15 października 2008 r., II FSK 1167/08 niepubl.; z dnia 30 października 2008 r., II FSK 1071/07 niepubl.; z dnia 13 lutego 2008 r., II FSK 1720/06 niepubl.). Tym samym zastosowana metoda finansowania (czy to prefinansowanie, czy refinansowanie) nie może bezpośrednio wpływać na to zwolnienie, podobnie jak i to czy środki te pochodzą ze środków zgromadzonych na odpowiednim rachunku bankowym (podobnie wyrok WSA w Warszawie z dnia 8 lutego 2008 r.).

Kolejną przesłanką zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 pdofu jest charakter czynności wykonywanych przez osobę zaangażowaną w proces realizacji danego programu pomocowego. Czynności te mają mieć charakter bezpośredni co oznacza, że czynności wykonywane w ramiach danego programu dotyczą jego treści, przedmiotu (merytoryczne), nie zaś strony formalnej, zewnętrznej. We wskazanych stanach faktycznych podatnik świadczący pracę na stanowisku Naczelnika wykonuje czynności związane bezpośrednio z realizacją celów programu, który realizuje Instytucja, czego dowodem jest zakres obowiązków podatnika stanowiący załącznik do umowy o pracę. Podatnik realizuje obowiązki wynikające z programu, mające kluczowe znaczenie dla jego realizacji, oraz dla funkcjonowania Instytucji jako jednostki dystrybuującej środku unijne.

Kryterium bezpośredniości realizacji celu jednoznacznie wynika z dokumentacji, w szczególności z Regionalnego Programu Operacyjnego dla w na lata 2007-2013; Szczegółowego Opisu Priorytetów RPO w (Uszczegółowienie RPO W); Opisu Systemu Zarządzania i Kontroli RPO W; Zestawu Instrukcji wykonawczych; porozumienia pomiędzy Instytucją a Zarządem W; statutu Instytucji; Regulaminu organizacyjnego; Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie korzystania z pomocy technicznej.

Tym samym wynagrodzenie Wnioskodawcy za pracę w Instytucji na stanowisku Naczelnika, zarówno Wydziału Wdrażania jak i Wydziału Organizacyjnego, będzie korzystać ze zwolnienia, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 updof, w części 85 % finansowanej ze środków przekazanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, ponieważ wynagrodzenie podatnika jest finansowane bezpośrednio z tych środków, a podatnik istotnie, bezpośrednio realizuje cel programu objętego pomocą.

Ponadto dla podkreślenia faktu spełniania przesłanek zwolnienia należy wskazać, że przeznaczenie kwoty dofinansowania na konkretne działania (w tym wynagrodzenia) jest ściśle sprecyzowane w Uszczegółowieniu RPO w Priorytet 10 oraz w zobowiązaniach (poprzednio umowach o dofinansowanie) do realizacji projektu Województwa w ramach Priorytetu 10 „Pomoc Techniczna” RPO W.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie opodatkowania wynagrodzenia naczelnika Wydziału Organizacyjnego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. u. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz

2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (…), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna – nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. u. Nr 116, poz. 1206 ze zm.) stanowi, iż w celu realizacji Planu tworzy się:

1. sektorowe programy operacyjne,

2. regionalne programy operacyjne,

3. inne programy operacyjne,

4. strategię wykorzystania Funduszu Spójności.

Stosownie do art. 8 ust. 2 tej ustawy programy, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Wnioskodawca od 2009 r., po zmianie regulaminu organizacyjnego polegającej na wyodrębnieniu w miejsce jednego wydziału, dwóch wydziałów wdrażających i zarządzających ww. działaniami RPO W, pełni funkcję Naczelnika Wydziału Organizacyjnego, na rzecz samorządowej jednostki organizacyjnej Województwa - Instytucji. Instytucja zajmuje się obsługą przedsiębiorców starających się o dofinansowanie na rozwój swoich firm ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz krajowych środków publicznych. Instytucja została powołana w celu wdrażania części Priorytetu 1 Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013 (RPO w w ramach priorytetu RPO w „Przedsiębiorstwa i Innowacyjność”. Jedną z podstaw do działalności Instytucji jest porozumienie z 2008 r. w sprawie powierzenia wdrażania części zadań w ramach Priorytetu 1 RPO w 2007-2013 „Wzrost konkurencyjności dolnośląskich przedsiębiorstw” pomiędzy Samorządem Województwa reprezentowanym przez Zarząd (pełniący role Instytucji Zarządzającej RPO W), a Instytucją.

Wnioskodawca wykonuje bezpośrednio cele programu operacyjnego, z tytułu świadczonej pracy otrzymuje wynagrodzenie finansowane w 85% części ze środków bezzwrotnej pomocy w ramach Priorytetu 10 RPO „Pomoc techniczna” przeznaczonego na podniesienie zdolności absorpcyjnych środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO w na lata 2007-2013 poprzez wzmocnienie procesu programowania, zarządzania i wdrażania RPO w oraz zapewnienie sprawnego i efektywnego prowadzenia działań informacyjnych i promocyjnych.

Zakres obowiązków Wnioskodawcy obejmuje tylko zadania dotyczące realizacji celu programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego jest jednym z funduszy strukturalnych, które to fundusze są instrumentami finansowymi polityki regionalnej Unii Europejskiej i mają pomóc władzom centralnym i regionalnym (słabiej rozwiniętych regionów Unii) w rozwiązaniu ich najważniejszych problemów gospodarczych. Ich zadaniem jest wspieranie restrukturyzacji i modernizacji gospodarki, co ma wpłynąć na zwiększenie spójności ekonomicznej i społecznej krajów Unii. Fundusze kierowane są do tych sektorów gospodarki i regionów, które bez pomocy finansowej nie są w stanie dorównać do średniego poziomu ekonomicznego w UE.

W odniesieniu do sytuacji przedstawionej we wniosku, status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006.

Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. w związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwolnienie zawarte w tym przepisie obejmuje dochody osób fizycznych finansowane np. z przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (np. SAPARD, ISPA, PHARE), natomiast nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

W świetle powyższego zatem, źródłem finansowania wypłacanych w latach 2005-2008 wynagrodzeń były wyłącznie środki krajowe, nie zaś środki bezzwrotnej pomocy, o których stanowi w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedmiotowej sprawie nie zostało więc spełnione kryterium pochodzenia środków pieniężnych (źródło finansowania), o którym mowa w tym przepisie. Niezależnie od tego czy Wnioskodawca wykonywał prace rzeczywiście służące bezpośredniej realizacji programu pomocowego, czy też nie, uzyskane dochody nie są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto należy zauważyć, iż status prawny środków pochodzących z funduszy unijnych regulują także, oprócz rozporządzeń, przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. u. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), oraz ustawy o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006. Projekty realizowane w ramach programów objętych Narodowym Planem Rozwoju 2004-2006 były faktycznie wdrażane nawet do końca 2008 r.

Przepisy ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. u. Nr 249, poz. 1832) zmieniły zasady finansowania programów operacyjnych. Jednakże przepis przejściowy art. 20 ustawy nowelizującej ustawę o finansach publicznych wyraźnie wskazuje, iż nowe przepisy nie będą miały zastosowania do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006. Wobec tego w 2007 r. i w 2008 r. zasady finansowania kontynuowanych programów operacyjnych w ramach Narodowego Planu Rozwoju pozostają takie same jak w latach poprzednich.

Wobec powyższego, wynagrodzenie Wnioskodawcy - Naczelnika Wydziału Organizacyjnego wypłacone częściowo ze środków finansowych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego stanowiących refundację wcześniej poniesionych wydatków na realizację zadania w ramach priorytetu RPO w „Przedsiębiorstwa i Innowacyjność” nie korzystało i nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46, z uwagi na niespełnienie przesłanki pochodzenia środków pieniężnych.

Program Operacyjny Pomoc Techniczna należy do grupy programów objętych Narodową Strategią Spójności (Narodowymi Strategicznymi Ramami Odniesienia) na lata 2007-2013 realizowanych na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. u. Nr 227, poz. 1658 ze zm.). Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, z którego finansowany jest ten program jest funduszem strukturalnym Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ww. ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. u. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 roku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych (w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r.) – środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

Natomiast w myśl art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są dotacje i subwencje. Zgodnie z art. 106 ust. 2 pkt 3a tej ustawy, dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa, przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane „dotacjami rozwojowymi”.

Zgodnie z art. 200 ust. 1 ww. ustawy środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych, prowadzonych w euro. Stosownie do art. 200 ust. 4 ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu.

Jak z powyższego wynika, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z których realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. w konsekwencji środki pomocowe, pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje.

W świetle powyżej zacytowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i nie spełniają przesłanki pochodzenia środków, będącej warunkiem zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że na podstawie ww. znowelizowanej ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u jej bezpośredniego beneficjenta, czyli podmiotu, który bezpośrednio realizuje projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu. Zwolnienie to nie znajduje jednak zastosowania do osób, które jedynie wykonują powierzone im zadania na podstawie umowy o pracę lub innego stosunku prawnego, bowiem to nie one są stroną umowy o dofinansowanie projektu (to nie one otrzymują dotację).

Obowiązująca obecnie od dnia 1 stycznia 2010 r. ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. u. Nr 157, poz. 1240), wprowadziła zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 obowiązującej obecnie ustawy o finansach publicznych, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Stosownie natomiast do treści art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj. :

1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE l 210 z 31.07.2006r., str. 1),

2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE l 310 z 9 listopada 2006r., str. 1).

Przez środki europejskie, w myśl art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, rozumie się natomiast środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Na podstawie art. 111 pkt 16 cyt. ustawy, dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są: środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Zgodnie z art. 117 cytowanej ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cytowanej ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,

2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

3. dotacje celowe dla beneficjentów,

4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i pkt 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, iż w świetle obecnie obowiązujących przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cytowanym wyżej przepisem art. 124 ust. 1 pkt 6 w związku z art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. u. Nr 157, poz. 1241), do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodany zostały pkt 136 obowiązujący od 1 stycznia 2010 r., zgodnie z którym, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, że wynagrodzenie, które Wnioskodawca otrzymuje za pełnienie funkcji Naczelnika Wydziału Organizacyjnego, nie są objęte zwolnieniem podatkowym na podstawie wyżej wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to nie znajduje zastosowania do osób, które jedynie wykonują powierzone im zadania na podstawie umowy o pracę lub innego stosunku prawnego, bowiem to nie one są stroną umowy o dofinansowanie projektu (to nie one otrzymują dotację).

Reasumując, Wnioskodawca, jako Naczelnik Wydziału Organizacyjnego nie mógł i nie może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od wynagrodzenia uzyskanego w ramach realizacji celu programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzącej ze środków Unii Europejskiej, niezależnie od tego, czy bezpośrednio realizował, bądź realizuje cel programu pomocowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie należy wskazać, iż powołane w treści wniosku orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy stwierdzić, iż zdaniem organu podatkowego tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w przedmiotowym postępowaniu. Przy zaistniałym podobieństwie stanu faktycznego oraz rozważań prawnych organ podatkowy uważa, iż w badanej sprawie należy jednak uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Rozstrzygnięcie przedstawionego we wniosku zapytania dotyczącego opodatkowania wynagrodzenia Naczelnika Wydziału Wdrażania, zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia 17 czerwca 2010 r. nr ILPB1/415-349/10-2/AMN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...